شنبه 21/سپتامبر/2024

طرح اردوغان برای تحقق آشتی ملی فلسطین

سه‌شنبه 22-آگوست-2017

رئیس جمهور ترکیه طرحی را برای پایان دادن به دودستگی واختلافات داخلی فلسطین و تحقق آشتی ملی پیشنهاد داده و از محمود عباس رئیس تشکیلاتخودگردان فلسطین برای سفر به آنکارا در 28 ماه جاری به منظور بحث و گفتگو پیراموناین طرح دعوت کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از روزنامه الحیاتچاپ لندن، رجب طیب اردوغان قرار است طرح خود در مورد برچیدن دودستگی و اختلافاتداخلی فلسطین را در جریان سفر عباس به آنکارا به او ارائه دهد.

منابع آگاه در ترکیه در گفتگو با الحیات بیات کردند کهترکیه می خواهد به خاطر روابط ویژه ای که با حماس دارد، نقش بارز و پررنگی درپایان دادن به اختلافات داخلی فلسطین ایفا کند. این منابع افزودند که عباس ازاردوغان خواسته با توجه به روابط نزدیکی که با حماس دارد، طرحی را برای تحقق آشتیملی فلسطین ارائه دهد.

منابع مذکور اشاره کردند که عباس اخیرا هیاتی را به ریاستجبرئیل رجوب به قطر و ترکیه فرستاده تا از مسئولان این کشورها بخواهد برای پایاندادن به حالت دودستگی و اختلافات داخلی فلسطین مداخله کنند. محمود عباس معتقد استکه اکنون در چی اتخاذ برخی تصمیمات و اقدامات علیه حماس در نوار غزه، بهترین فرصتبرای پایان دادن به اختلافات داخلی فلسطین و تحقق آشتی ملی است.

منابع آگاه تاکید کردند که تشکیلات خودگردان فلسطین بر اینباور است که اقدامات اتخاذ شده علیه حماس موجب شده تا این جنبش دریابد که بدون کمکمالی تشکیلات خودگردان قادر به اداره امور نوار غزه نخواهد بود و این مساله میتواند پایان حاکمیت حماس در غزه و واگذاری آن به دولت وفاق ملی را ممکن سازد.

این در حالی است که محمود عباس اخیرا در دیدار با هیاتیاسرائیلی گفته بود که کمک های مالی به نوار غزه را به میزان یک چهارم کاهش دادهاست و در صورتی که حماس حاکمیت در نوار غزه را به دولت وفاق ملی واگذار نکند، کمکبه این باریکه را به طور کامل قطع خواهد کرد.

در همین حال، منابع وابسته به حماس در نوار غزه از هرگونهنقش آفرینی ترکیه برای پایان دادن به اختلافات داخلی فلسطین استقبال کرده و گفتهاند که حماس معتقد است که راه برون رفت از وضعیت کنونی و پایان دادن به اختلافاتداخلی، تشکیل دولت وحدت ملی و زمینه سازی آن برای انتخابات سراسری است.

جنبش حماس معتقد است که وضعیت کنونی بیانگر نیاز فوری بهبرگزاری انتخابات سراسری است.

لازم به ذکر است که کمیته مرکزی جنبش فتح روز گذشته نشستفوق العاده ای را به ریاست محمود عباس در مقر تشکیلات خودگردان در رام الله برگزارکرد. ظاهرا پرونده آشتی ملی و واکنش های حماس به دیدگاه عباس در مورد پایان دادنبه اختلافات داخلی فلسطین محور اصلی این نشست بوده است.

لینک کوتاه:

کپی شد