سه شنبه 24/سپتامبر/2024

سفر تکراری نتانیاهو به مسکو با اهداف ضدمقاومت

شنبه 26-آگوست-2017

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در دو سال گذشته چهار بار به روسیه سفرکرده، انتظار می‌رود باز هم امروز در مسکو بر مواضع اشغالگرانه تل آویو تاکید کنددر حالیکه تاکنون بارها با مخالفت مقام‌های روسی مواجه شده است.
رسانه‌های روسی محورهای سفر بنیامیننتانیاهو و مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را اوضاع خاورمیانه بهویژه سوریه، مسائل ایران و احتمالا حزب‌الله لبنان پیش‌بینی کرده‌اند.
در حالیکه رژیم صهیونیستی همیشه اقدام‌هایخود را علیه حزب‌الله لبنان پیگیری می‌کند، روسیه کاملا با این رویکرد حتی درجریان بحران سوریه مخالف است. سفیرروسیه در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد که مسکو جنبش‌های حماس فلسطین و حزب‌اللهلبنان را سازمان‌های تروریستی نمی‌شناسد.
«
آلکساندرشین» در برنامه «جنگو صلح» شبکه 9 رژیمصهیونیستی که 23 خرداد سال جاری پخش شد، اظهار داشت: طبققوانین ما سازمان‌هایی تروریستی محسوب می‌شوند که در داخل یا خارج علیه منافعروسیه از جمله واحدهای تابعه، سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها و شهروندان روس عملیاتانجام دهند.
سفیر روسیه در پاسخ به پرسش مجری شبکهتلویزیونی مبنی بر اینکه آیا تروریست‌های خوب و بد وجود دارند؟، گفت که مسکو جنبش‌هایحماس و حزب‌الله را تروریستی محسوب نمی‌کند.
روسیه بارها تروریستی بودن حزب‌الله وحماس را که غرب به پیشگامی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر آن اصرار دارند، رد کردهاست و مقام‌های روس با این جنبش‌ها مذاکره می‌کنند. سرگئیلاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم به تازگی اعلام کرد که این کشور حزب‌الله لبنانرا یک سازمان تروریستی نمی‌داند، بلکه برای مبارزه با تروریسم در سوریه همکاری نیزمی‌کند.
پایگاه خبری اسپوتنیک نوشت: لاوروفمعتقد است که ما حزب‌الله را سازمانی تروریستی نمی‌دانیم. آنها نیز همانند سایر نیروهای حاضر در سوریه ونیروهای روسیه، به درخواست مقامات سوریه در این کشور حضور دارند.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیزادعای شبکه الجزیره مبنی بر توافق روسیه با رژیم صهیونیستی علیه جنبش حزب‌اللهلبنان را رد کرد. وی ادعای شبکه قطری را که مسکو به رژیماشغالگر قدس اجازه می‌دهد از حریم هوایی سوریه برای ضربه زدن به حزب‌الله لبناناستفاده کند، رد کرد و آن را بی‌اساس خواند.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنگویپوتین نوشت: در مورد این خبر اظهار نظر بیشتری نمی‌توانمبکنم و فقط تاکید می‌کنم حقیقت ندارد.
شبکه الجزیره به نقل از مقام نزدیک بهنخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که مسکو به این رژیم اجازه می‌دهد بااستفاده از حریم هوایی سوریه علیه جنبش حزب‌الله لبنان اقدام نظامی انجام دهد.
مثلث ضدتروریستی ایران، روسیه و حزب‌اللهدر سوریه:
در حالیکه راهبرد شش ساله ضدسوری چندکشور غربیعربی به پیشگامی آمریکا برای سرنگونیحکومت بشار اسد با استفاده ابزاری از هزاران تروریست افراطی و گروههای مسلح، سوریهرا به ویرانی کشانده، جان دهها هزار غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان را گرفته ومیلیون‌ها آواره برجای گذاشته است، ایران، روسیه و حزب‌الله مثلث ضدتروریستی تشکیلداده‌اند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دراین باره گفته است: مسکو، تهران و حزب‌الله حامی سوریهعلیه تروریسم هستند.
وی با تاکید بر لزوم تغییر رویکردکشورهای غربی به مبارزه واقعی با گروههای تروریستی در سوریه، گفت: مسکو،تهران و حزب‌الله حامی دمشق برای مبارزه با تروریسم هستند.
به گزارش ایرنا، لاوروف در جمعخبرنگاران گفت: وضعیت در سوریه بسیار پیچیده است وادامه فعالیت تروریست‌ها وضع دشواری را در این کشور به وجود آورده است.
پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه به نقلاز سخنان لاوروف نوشت که ارتش سوریه با حمایت نیروی هوافضای روسیه، مستشاری نظامیایران و اعضای جنبش حزب‌الله لبنان بنا به درخواست دمشق به مبارزه با تروریسمضدسوری کمک می‌کنند.
اختلاف مواضع در باره سوریه
پس از تجاوزهای هوایی رژیم صهیونیستی وهدف قرار دادن نظامیان سوری که در حال مبارزه با تروریست‌ها هستند، دیمیتری پسکوفسخنگوی کاخ کرملین به تل آویو هشدار داد و تاکید کرد که باید به حق حاکمیت سوریهاحترام گذارد و از تجاوز به این کشور خودداری کند.
وی اعلام کرد: برلزوم احترام به حق حاکمیت سوریه تاکید می‌کنیم و معتقدیم از انجام هر اقدامی کهمنجر به افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود، باید خودداری کرد.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجهروسیه نیز با اشاره به اطلاعات خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) وبه نقل از یک مقام ارتش این کشور، گفت که این اقدام، تجاوز آشکار بود که در جریانآن تاسیسات واقع در جنوب غرب فرودگاه دمشق مورد حمله قرار گرفت.
زاخارووا گفت: درحالیکه نظامیان اسرائیلی از اظهارنظر در باره این حمله هوایی خودداری کردند، وزیرحمل و نقل اسرائیل بیان کرد که حمله به فرودگاه دمشق کاملا با سیاست‌های اصولی مامطابقت دارد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: مسکواعمال تجاوزگرانه علیه سوریه را محکوم می‌کند و آن را غیرقابل قبول و مغایر اصول،معیارها و قوانین بین‌المللی می‌داند. وی افزود: ازهمه می‌خواهیم به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به عنوان کشور مستقل و عضو سازمانملل احترام بگذارند. همچنین لازم می‌بینیم در این رابطه درباره قوانین بین‌المللی و نقض آن که در سال‌های اخیر بارها شرکای غربی از آن سخنگفته اند، یادآوری کنیم.
زاخارووا تاکید کرد: نقضحق حاکمیت سوریه هر قدر هم که بخواهند توجیه کنند، پذیرفتنی نیست. ایناقدام‌ها صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد و پایه‌های نظام جهانی را بهلرزه در می‌آورد.
رای مثبت روسیه به محکومیت رژیمصهیونیستی در شورای امنیت
روسیه تاکنون بارها اعلام کرده که بهتاسیس حکومت مستقل فلسطین بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند است.
مسکو همچنین دی ماه سال گذشته به قطعنامهمحکومیت رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت داد و این موضع رارویکردی جهانی اعلام کرد.
وزارت امور خارجه روسیه در این بارهتاکید کرد: مسکو به قطعنامه شورای امنیت در بارهمخالفت با شهرک سازی در اراضی فلسطین رای مثبت داد، زیرا این سند بیانگر موضعجامعه جهانی است.
وزارت خارجه روسیه نوشته است: قطعنامهمرتبط با شهرک سازی برای نخستین بار در هشت سال اخیر در شورای امنیت تصویب شده است.
در بیانیه تاکید شده است: روسیهموافقت خود را با این قطعنامه اعلام کرد، زیرا محتویات آن بر مبنای فرمول‌هایتنظیم شده مطابق دیدگاههای جامعه جهانی در مورد شهرک سازی غیرقانونی تنظیم شده است.
قطعنامه محکومیت رژیم صهیونیستی سوم دیماه 95 با 14 رایمثبت و تک رای ممتنع آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. مسکوهمچنین بر لزوم بازگشت جولان به سوریه تاکید می‌کند.
روسیه چندی پیش نیز پس از اعلام موضعنتانیاهو مبنی بر غیرقابل بازگشت بودن جولان به سوریه، اعلام کرد: موضعمسکو در مورد موقعیت بلندی‌های جولان تغییری نکرده و در چارچوب مقررات جهانی وقطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.
این موضع روسیه واکنش به تاکیدنتانیاهو بر ادامه اشغالگری این رژیم بود که گفت: بلندی‌هایجولان با توافق یا بدون توافق تحت حاکمیت ما باقی خواهد ماند.
با توجه به تضاد گسترده مواضع منطقه‌ایرژیم صهیونیستی و روسیه، پیش‌بینی اینکه نتانیاهو بتواند امروز به ناکامی‌های مکرردر مذاکرات قبلی خود پایان دهد، تقریبا ناممکن است.
ثبات مواضع مسکو در همکاری با تهران،دمشق و حزب‌الله علیه تروریسم، تاکید بر حمایت از برجام و لزوم اجرای آن بر خلافادعاها و فشارهای رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد دستاوردهای این سفر نتانیاهو، فقطمی‌تواند تلاش برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، رایزنی‌های سیاسی و تداوم هماهنگی‌هابرای جلوگیری از برخورد هواپیماهای نظامی این رژیم و بمب افکن‌های روسی بر فرازسوریه باشد، زیرا انتظار نمی‌رود روسیه راهبردها و همکاری‌های موفق منطقه‌ای خودرا به خاطر رژیم صهیونیستی نیمه تمام رها کند. ولیاینکه مسکو آغوش خود را به روی نتانیاهو باز کرده و او طی دو سال اخیر چهار باربرای رایزنی به کاخ مرلین رفته، سئوالی است که مقامات روسی باید پاسخ مناسبی برایآن ارائه کنند.
*
باتوجه به تضاد گسترده مواضع منطقه‌ای رژیم صهیونیستی و روسیه، پیش‌بینی اینکهنتانیاهو بتواند امروز به ناکامی‌های مکرر در مذاکرات قبلی خود پایان دهد، تقریباناممکن است
*
اینکهمسکو آغوش خود را به روی نتانیاهو باز کرده و او طی دو سال اخیر چهار بار برایرایزنی به کاخ کرملین رفته، سئوالی است که مقامات روسی باید پاسخ مناسبی برای آنارائه کنند

 

 

 

منبع : جمهوری اسلامی ، 01/06/1396

لینک کوتاه:

کپی شد