شنبه 21/سپتامبر/2024

برداشتن ناحل عوز؛ اقدامی در جهت حذف نمادهای تحقیر ارتش اسرائیل

شنبه 26-آگوست-2017

ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته همزمان با سومین سالروز جنگ51 روزه غزه در تابستان سال 2017، پایگاه نظامی ناحل عوز در مجاورت باریکه غزه کهدر عملیات گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در آن 10 نظامی این رژیمبه هلاکت رسیدند، را برداشت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ناحل عوز یک پایگاهنظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شرق محله شجاعیه بود. مبارزان قسام از طریق تونل هایحفر شده به داخل این پایگاه نفوذ کرده و 10 نظامی را مثل آب خوردن به هلاکترساندند. این برای اولین بار در تاریخ مبارزات ملت فلسطین بود که چنین عملیاتی بهوقوع پیوست. تا قبل از برداشتن این پایگاه، هر یک از نظامیان اسرائیلی که وارد اینپایگاه می شد به لرزه می افتاد و یاد عملیات دلاورانه قسام برایش زنده می شد.

ارتش رژیم صهیونیستی این پایگاه را برداشت تا مثلا اینگونهنماد و نشانه حقارت، خفت و خواری نظامیانش را برای همیشه محو کند.

عملیات ناحل عوز روحیه ارتش اسرائیل را در هم شکست و لرزهبر اندام نظامیان این رژیم انداخت. تحلیلگران و کارشناسان نظامی بر این مسالهاتفاق نظر دارند و معتقدند که رژیم صهیونیستی برای روحیه بخشی مجدد به نظامیانش کهاز خدمت فراری هستند، اقدام به برداشتن این پایگاه کرده است.

محو نماد شکست

سرلشکر واصف عریقات تحلیلگر نظامی فلسطینی اظهار داشت کهارتش اسرائیل سعی دارد با برداشتن پایگاه نظامی ناحل عوز، نماد و رمز شکستنیروهایش را محو کند.

عریقات تصریح کرد که این پایگاه به طور روزانه در تضعیفروحیه جبهه داخلی و فرماندهان و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی تاثیر گذار بود و ازهمین رو، این رژیم تصمیم گرفت آن را بردارد.

وی اشاره کرد که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی از خدمت دراین پایگاه خودداری می کردند و از وقوع عملیاتی دیگر در آن وحشت داشتند، به همینخاطر این رژیم مجبور به برداشتن آن شد.

این تحلیلگر نظامی احتمال داد که رژیم صهیونیستی پایگاهنظامی دیگری با امکانات فنی و نظامی به مراتب پیشرفته تری در نزدیکی همین پایگاهاحداث کند تا بدین گونه روحیه از دست رفته نظامیانش را بازگردانده و آن ها را بهخدمت در این پایگاه بازگرداند.

واصف عریقات تاکید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی می خواهد درمراحل آینده بر عناصر غیر انسانی تکیه کند، از جمله بکارگیری ربات ها و تجهیزاتنظامی پیشرفته و کنترل از راه دور با هدف کاهش خطرات پیش روی نیروهای خود که درنوار مرزی باریکه غزه خدمت می کنند.

عریقات از مقاومت فلسطین در غزه خواست از برداشتن پایگاهناحل عوز در طرح ها و عملیات های آینده خود تجربه کسب کند و هرگز تسلیم جنگ روانیو ادعاها و شایعه پراکنی های دشمن صهیونیستی نشود.

از سوی دیگر، یوسف شرقاوی تحلیلگر نظامی بازنشسته اظهارداشت که برداشتن ناحل عوز اقدامی در جهت بالابردن روحیه نظامیانی است که در اینپایگاه و پایگاه های نزدیک به آن در حال خدمت بودند.

شرقاوی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی می خواهد با برداشتن ایپایگاه، آن را به کلی از حافظه نیروهای خود پاک کند، زیرا این پایگاه به عاملیبرای احساس سرخوردگی و شکست در میان نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شده بود.وی اشاره کرد که پیشرفت سریع عملیات های مقاومت دشمن صهیونیستی را وادار بهبرداشتن این پایگاه کرد.

وی بیان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال ساخت پایگاهیبسیار محکم تر و امن تر برای نیروهای خود است. این رژیم قبلا گمان می کرد که ناحل عوز پایگاهی با امکانات دفاعی بالااست اما اصرار مقاومت فلسطین بر نفوذ به این پایگاه و عملیات آن ارتش را وادار بهتفکیک و برداشتن آن و بکارگیری سیستم های دفاعی کنترل از راه دور کرد.

به گفته شرقاوی، عملیات نیروهای نخبه قسام در پایگاه ناحلعوز، تاثیر زیادی در روحیه نظامیان ارتش اسرائیل در نوار مرزی باریکه غزه داشت وآن ها دیگر از خدمت در این منطقه و اسیر شدن به دست مبارزان قسام ترس و وحشتدارند.

کاملا واضح است که ارتش رژیم صهیونیستی زمانی این پایگاه رابرداشت که دریافت نظامیانش از خدمت در این منطقه و حتی اطراف آن فراری هستند ودچار ترس و وحشت می شوند. این اقدام همچنین به توصیه کمیته تحقیق در مورد جنگ 51روزه غزه انجام شد که جزئیات کامل گزارش آن در مورد دلایل شکست ارتش در این جنگهنوز منتشر نشده است.

لینک کوتاه:

کپی شد