شنبه 21/سپتامبر/2024

آشتی ملی، محور گفتگوی امروز عباس و اردوغان

دوشنبه 28-آگوست-2017

محمود عباس در حالی راهی آنکارا شده است که تشکیلاتخودگردان از چند جهت تحت فشار قرار گرفته است، از جمله اینکه جارد کوشنر داماد ومشاور دونالد ترامپ در دیدار چند روز پیش با عباس از او خواسته هرگونه تحرک واقدام ضد اسرائیلی در محافل بین المللی را به مدت 3 الی 4 ماه متوقف کند تا آمریکاطرح پیشنهادی خود برای پیشبرد مذاکرات سازش و بازگشت دو طرف فلسطینی و صهیونیستیبه میز مذاکرات را ارائه دهد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دفتر اطلاع رسانی ریاستجمهوری ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که سفر عباس به آنکارا در راستای گفتگو بر سرتقویت روابط دو جانبه صورت می گیرد و عباس و اردوغان قرار است در دیدار امروز بایکدیگر برخی مسائل از جمله آشتی ملی فلسطین و ازسرگیری مذاکرات سازش را بررسیکنند.

در همین راستا، جمال محسین مسئول بسیج و سازماندهی جنبش فتحدر گفتگو با “العربی الجدید” تاکید کرد که عباس امروز با اردوغان دیدارمی کند و این دیدار پس از سفر هیاتی از کمیته مرکزی فتح به آنکارا و دیدار بااردوغان و برخی مسئولان ترکیه انجام می گیرد.

محیسن اظهار داشت که مسئولان ترک خواستار سفر هیاتی از جنبشفتح به آنکارا بودند که این امر انجام شد و طی آن مسائل داخلی فلسطین بررسی شد وسفر عباس به ترکیه نیز در راستای تقویت روابط دو جانبه و بحث و بررسی مسائل داخلیفلسطین از جمله آشتی ملی و نتایج سفر هیات آمریکایی به فلسطین اشغالی برای احیایروند مذاکرات سازش صورت گرفته است.

وی اشاره کرد که تشکیلات خودگردان 3 رویکرد را مد نظر قرارداده است: نخست انحلال کمیته اداری حماس، دوم واگذاری اداره امور نوار غزه به دولتوفاق ملی و سوم برگزاری انتخابات جامع که البته مشخص نیست ترکیه تا چه اندازهبتواند در پرتو تحولات و واقعیت های جدید حماس را در این زمینه تحت فشار قرار دهد.

جمال محیسن در مورد درخواست هیات آمریکایی برای پایان دادنبه دودستگی و اختلافات داخلی قبل از دست یابی به توافق سازش با رژیم صهیونیستیاظهار بی اطلاعی کرد.

این در حالی است که برخی منابع فلسطینی به “العربیالجدید” گفته اند که عباس در دیدار امروز با اردوغان از او می خواهد حماس رابه منظور پیشبرد پرونده آشتی ملی تحت فشار قرار دهد.

این منابع همچنین گفته اند که هیات آمریکایی نیز که اخیرابه فلسطین اشغالی سفر کرده بود، به عباس ابلاغ کرده که لازمه پیشبرد مذاکرات سازش،تحقق وحدت ملی فلسطین و پایان حاکمیت حماس بر نوار غزه است.

به گفته این منابع، مسئولان آمریکایی نگران هستند که حماسدر مسیر مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی پس از ازسرگرفته شدنسنگ اندازی کند، به همین خاطر می خواهند حالا که نتوانسته اند به حاکمیت حماس درباریکه غزه پایان دهند، قبل از هر کاری حماس و نوار غزه را از این مذاکرات مستثنیکنند.

از سوی دیگر، “العربی الجدید” تاکید کرد که قاهرهبه شدت از تحرکات ترکیه و اردوغان برای پیشبرد پرونده آشتی ملی فلسطین به خشم آمدهاست و در همین راستا، به جمال شوبکی سفیر تشکیلات خودگردان در قاهره ابلاغ کردهاند که مصر تنها مسئول و ناظر پرونده آشتی ملی فلسطین است.

یک منبع فلسطینی هم در گفتگو با “العربی الجدید”عنوان کرد که عباس گفتگو با مسئولان ترکیه را فرصت خوبی می داند به ویژه پس ازنزدیک شدن دولت مصر با محمد دحلان از رهبران سابق جنبش فتح و خارج کردن تشکیلاتخودگردان از دایره تفاهمات اخیر بین دحلان و جنبش حماس.

لینک کوتاه:

کپی شد