شنبه 21/سپتامبر/2024

آمریکای لاتین هدف جدید رژیم صهیونیستی

پنج‌شنبه 14-سپتامبر-2017

 

نتانیاهودر حالی به آمریکا لاتین چشم دوخته است که این سفر در ادامه نقشه راه اینرژیم جعلی برای پیشبرد اهداف شوم خود در منطقه غرب آسیا انجام می شود.

اسرائیل بهطور مداوم در جستجوی هم پیمانانی برای خود است که در سازمان ملل متحد به نفعاین رژیم رأی دهند. رژیم صهیونیستی در اغلب موارد به دلیل اشغال اراضی فلسطینیان وهمچنین نقض مکرر حقوق بشر در این سرزمین در سازمان ملل هدف قرار گرفته می‌شود وهمین نگرانی‌ها این رژیم را به فکر ایجاد فضای تنفس جدید در سطح نظام بین المللانداخته است.

هدف از سفردوره‌ای نتانیاهو جلب نظر مساعد متحدان است متحدانی که در درون با چالش های متعددیدست و پنجه نرم می کنند و تحت فرمان ایالات متحده نیز هستند، تا در محافل بین‌المللیکنار این رژیم بایستند و از فشار جامعه جهانی بر تل‌آویو به دلیل اشغال سرزمین‌فلسطینی ها کاسته و اجرای برنامه های (مانند شهرک سازی) این رژیم در آینده راتسهیل کنند. وضعیت نامساعد اقتصادی کشور های هدف در این سفر، بسترها را مهیا ساختهتا رژیم صهیونیستی بتواند با ارائه بسته های مالی و اقتصادی روزنه ای را برای نفوذبه کشورهای آمریکا لاتین باز کند.

از سرگیریروابط با کشورهای آمریکای لاتین با هدف تقویت روابط با کشورهای این منطقه و حوزهکارائیب درحالی صورت می گیرد که آرژانتین اولین مقصد نتانیاهو می باشد، کشوری کهاولین انتخاب از سوی این رژیم، برای سرزمین موعد انتخاب شده بود (کنفرانس بال سویس1897) نتانیاهو در سفر به آرژانتین در مراسم یادبود کشته شدگان انفجار در سفارترژیم صهیونیستی در سال 1992 و مرکز یهودیان در سال 1994 شرکت خواهد کرد. نخست وزیررژیم صهیونیستی 11 و 12 سپتامبر درآرژانتین خواهد بود، 13 سپتامبر به کلمبیا میرود و 14 سپتامبر وارد مکزیک خواهد شد. نتانیاهو با رؤسای جمهور هر سه کشور ونمایندگان سازمان های یهودی دیدار و گفتگو می کند. و در19 سپتامبر در مجمع عمومیسازمان ملل در نیویورک سخنرانی خواهد کرد و 20 سپتامبر به اراضی اشغالی باز میگردد.

البته وجودمنابع سرشار مواد اولیه، نفت و گاز و موقعیت استراتژیک موجب شده که منطقه آمریکایلاتین و حوزه دریای کارائیب مورد توجه رژیم صهیونیستی قرار گیرد. به همین دلیلشاید بتوان گفت که سفر نتانیاهو به آمریکای لاتین از تلاش جدی تل‌آویو برای سرمایه‌گذاریدر بخش‌هایی از جهان حکایت دارد که جدای از مزیت‌های اقتصادی، حساسیت‌ها و مخالفت‌هابا این رژیم اشغالگر را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد که با کمرنگ شدن حضور واشنگتندر منطقه آمریکای لاتین، رژیم صهیونیستی می‌کوشد از این فرصت استفاده نماید وحضوری پررنگ در این منطقه داشته باشد. براین اساس شاید بتوان گفت که در منطقه آشوب‌زدهخاورمیانه، رژیم اسراییل به‌ دنبال حفظ امنیت خود نه فقط از طریق نظامی، بلکه بابهره‌گیری از فرصت‌های اقتصادی است.

همان طور کهنقش و حضور آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین و نفوذ در این کشورها غیرقابل انکاراست، مسئله  نفوذ و دخالت رژیم صهیونیستی نیز در اکثر کشورهای آمریکای لاتینبسیار جدی است. در این باره حمایت کشورهای مکزیک، کلمبیا، شیلی و پرو از پیوستناسرائیل در ائتلاف اقیانوس آرام به عنوان ناظر سخن به میان آورده می‌شود، حمایتیکه می تواند ازسوی جبهه سلطه(امپریالیسم) مورد استقبال قرار گیرد، براین اساس، نوعسیاست صهیونیست‌ها در منطقه آمریکای لاتین به گونه‌ای است که کاملاً با سیاست‌هایتوسعه‌طلبانه آمریکایی‌ها در این منطقه هماهنگ است.

امروزآمریکایلاتین از جمله مناطقی است که با دارابودن منابع زیرزمینی و ثروت‌های کلان ازپتانسیل‌های فراوانی جهت رشد و توسعه برخوردار است. غربی‌ها تلاش نموده‌اند تا باتمامی ابزارها از جمله ایجاد جنگ داخلی، کودتا، روی کار آوردن عناصر وابسته به خودو… منابع عظیم این منطقه را غارت نمایند.

البته یک اصلدیگر در میان برخی دیگر از کشورهای منطقه آمریکای لاتین به روشنی مشاهده می‌شود وآن همان مقابله با نظام سلطه و حضور فعال در عرصه‌های جهانی است. نکته جالب توجهدر مورد این کشورها(ونزوئلا،اکوادور،کوبا و پاراگوئه) درآمریکای لاتین مخالفتآشکاربا رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین است، چنان که کشورهای این منطقه به یکیاز پایگاه‌های همگرایی با فلسطین تبدیل شده‌اند.

در نهایتباید گفت تمامی کشور های آمریکای لاتین مواضع و رویکردی مثبت به رژیم صهیونیستیندارند و همواره در مجامع بین المللی و اظهارات رسمی مقامات خود نشان داده اند کهمخالف جدی اسرائیل هستند.

 

 

 

منبع :الوقت ، 19/06/1396


 

لینک کوتاه:

کپی شد