یکشنبه 22/سپتامبر/2024

استقبال گسترده از تصمیم حماس برای انحلال کمیته اداری در غزه

یکشنبه 17-سپتامبر-2017

اعلام انحلال کمیته اداری در باریکه غزه از سوی جنبش مقاومت اسلامی”حماس”، با استقبال گسترده دولت تشکیلات خودگردان فلسطین و گروه هایفلسطینی و فعالان فلسطینی طرفدار پایان شکاف داخلی و نیز “نیکولایملادینوف” فرستاده صلح سازمان ملل متحد به منطقه خاورمیانه مواجه شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردانفلسطین، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از به نتیجه رسیدن تلاش های مصربرای انحلال کمیته اداری و فراهم شدن زمینه برای عمل دولت “رامی حمدالله”نخست وزیر تشکیلات خودگردان به مسئولیت های خود در نوار غزه و نیز برگزاریانتخابات ریاست تشکیلات رام الله و پارلمان فلسطین ابراز خرسندی کرد و گفت پس ازبازگشتش از نیویورک، نشستی با حضور رهبران فلسطینی برگزار خواهد شد.

سخنگوی رسمی دولت فلسطین هم اعلام کرد که تصمیم جنبش حماس در زمینه انحلالکمیته اداری گامی در مسیر درست است و مذاکراتی که با نظارت مصر صورت می گیرد، فرصتتاریخی واقعی است که پس از تلاش های قبلی در راستای پایان دادن به شکاف داخلی وتضمین پایبندی به فراهم کردن شرایط عمل دولت رام الله به تمامی مسئولیت های خود درنوار غزه و نیز تضمین برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست تشکیلات خودگردان صورت میگیرد.

یوسف محمود خاطر نشان کرد که دولت حمدالله طرح جامعی برای عمل به مسئولیت هایخود در نوار غزه و کاهش درد و رنج ملت مقاوم فلسطین در سایه محاصره رژیم صهیونیستیعلیه آن دارد که قبلا هم آنرا به گروه های ملی و اسلامی ارائه کرده بود.

سخنگوی رسمی دولت رام الله همچنین بر آمادگی دولت حمدالله برای حضور در نوارغزه و عمل به تمامی مسئولیت های خود تاکید کرد و در عین حال، خواستار ارائهتوضیحات بیشتر درباره تصمیم جنبش حماس برای انحلال کمیته اداری و واگذاریوزارتخانه ها و گذرگاه ها به دولت و نیز بازگشت کارمندان سابق به محل کار خود شد واعلام کرد که دولت رام الله به تمامی بندهای توافقنامه قاهره پایبند است و برایاجرای آنها تلاش می کند.

از سوی دیگر، قیس عبد الکریم معاون دبیر کل جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطینبا صدور بیانیه ای خاطر نشان کرد که تصمیم حماس برای انحلال کمیته اداری تصمیم درستاست که باعث رفع موانع موجود بر سر راه از سر گیری روند آشتی ملی فلسطین می شود.

ابو لیلی خواستار اتخاذ فوری تمامی اقدامات ضامن تقویت این تصمیم به منظورپایان شکاف داخلی و جلوگیری از فرصت سوزی دوباره شد. وی از محمود عباس رئیستشکیلات خودگردان فلسطین خواست هر چه سریعتر رایزنی های خود با گروه های فلسطینیبرای تشکیل دولت وحدت ملی را آغاز کند و با صدور دستوری خواستار برگزاری انتخاباتریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و پارلمان و شورای ملی طی دوره حداکثر 6 ماهه شود.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم با صدور بیانیه ای از تصمیم اخیر حماس به عنوانگامی مهم در راستای پایان دادن به شکاف داخلی و پیگیری فعالیت های کمیته مقدماتیبرگزاری نشست شورای ملی فلسطین و در نهایت تشکیل جلسه شورای ملی یکپارچه بر اساستوافقات امضا شده و توافق بر روی برنامه سیاسی مبتنی بر اصول مشارکت ملی شد و گفتاین اقدامات یک ضرورت ملی برای مقابله با چالش های پیش روی ملت فلسطین و به شکستکشاندن طرح های نابودی پروژه ملی فلسطین توسط دشمن صهیونیستی و همپیمانان آن و بهویژه آمریکاست.

این گروه از محمود عباس خواست که در راستای پایبندی به وعده های قبلی خود و بهمنظور ارائه تسهیلات بیشتر برای ملت فلسطین، هر چه سریعتر تمامی اقدامات اتخاذ شدهعلیه نوار غزه را لغو کند.

در همین راستا، کمیته ابتکار ملی فلسطین هم با صدور بیانیه ای تاکید کرد کهاین اقدام مثبت و سازنده زمینه ساز تحقق و اجرای توافق آشتی ملی و برخورداری ملتفلسطین از حق خود در زمینه برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین وپارلمان و شورای ملی خواهد شد. این کمیته خواستار لغو تمامی اقدامات اتخاذ شدهعلیه باریکه غزه به منظور کاهش درد و رنج ملت فلسطین و تقویت فضای مثبت شکل گرفتهبه منظور پایان شکاف داخلی و تحقق وحدت ملی شد.

“تشکل ملی گرایان طرفدار پایان شکاف داخلی و برقراری مجدد وحدت ملی”هم به نوبه خود اعلام کرد که تصمیم اخیر حماس نیازمند اتخاذ اقدامات مشابه از سویکمیته مرکزی جنبش فتح و به ویزه اعلام فوری لغو تمامی اقدامات اداری و مالی اتخاذشده علیه غزه از سوی رئیس تشکیلات رام الله و دولت آن است.

از سوی دیگر، نیکولای ملادینوف فرستاده صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه ازاعلام انحلال کمیته اداری در غزه و موافقت حماس با حضور دولت وفاق ملی در غزه بهمنظور عمل به مسئولیت هایش استقبال کرد و از تلاش های بی وقفه مصر در این زمینهتمجید نمود. ملادینوف تاکید کرد که سازمان ملل آماده حمایت از تلاش های صورت گرفتهدر این زمینه است و بررسی وضعیت انسانی خطرناک نوار غزه و به ویژه بحران برق ازاهمیت زیادی برخوردار است. 

لینک کوتاه:

کپی شد