یکشنبه 22/سپتامبر/2024

سکوت روسیه در برابر بمباران های اسرائیل

یکشنبه 1-اکتبر-2017

برخی از ناظران نیز می گویند از آن جاکه روسیه هیچ واکنشی به بمباران روز پنج شنبه نشان نداده است، از این رو می توانگفت که هماهنگی ای میان اسرائیل و روسیه بر سر اوضاع سوریه وجود دارد و بر سر چنینمسائلی با یکدیگر به تفاهم رسیده اند، به عبارت دیگر روسیه به اسرائیل چراغ سبزنشان داده است که در صورت بروز هر گونه نگرانی ای در مورد تسلیحات حزب الله درآسمان سوریه آزادانه عمل کند.

منابعدیپلماتیک غربی در بیروت گفتند که حمله هوایی جدیدی که اسرائیل به پایگاه های حزبالله در پیرامون فرودگاه دمشق انجام داد، این نیت تل آویو را تایید می کند کهاسرائیل به توافق روسیه – امریکا – اردن در حالی که توجهی به منافعش نشده باشد،اعتنایی نمی کند.  

به گفتهاین منابع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوریروسیه شخصا مستقیما گفته است که اسرائیل نمی تواند به ضمانت های امریکایی – روسیدر جنوب سوریه بسنده کند و اصرار دارد که برای ایران یا حزب الله هیچ پایگاهی درمنطقه جنوب سوریه وجود نداشته باشد.

این منابعهمچنین یادآور شدند که نتانیاهو اصرار دارد که این منطقه خالی از وجود هر گونهنیروهای وابسته به ایران باشد و می خواهد ایران حداقل 50 کیلومتر از خط آتش بس درجولان که در سال 1967 در اشغال اسرائیل است، دور باشد.

منابعدیپلماتیک غربی همچنین اشاره می کنند که اسرائیل بمباران های هوایی را تاکنون بهمواضع ایران و حزب الله در مناطق پیرامون دمشق انجام داده است. اسرائیل خود رابخشی جدایی ناپذیر از هر گونه توافق در جنوب سوریه می داند با وجود این که هماهنگیعمیقی میان آن با مسکو وجود دارد.

به گفتهدیده بان حقوق بشر سوریه جنگنده های اسرائیل پنج شنبه شب گذشته بار دیگر انبارهایتسلیحاتی وابسته به حزب الله در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق را بمباران کردند.

این نخستینباری نیست که اسرائیل مواضعی را در نزدیکی فرودگاه دمشق بمباران می کند، پیش ازاین اسرائیل در 27 آوریل انباری را وابسته به حزب الله در همین مکان بمباران کردهبود.

اسرائیلحدود 10 روز پیش نیز یک کارخانه ساخت موشک در خاک سوریه به دور از مرزهای لبنان راکه ادعا می کرد وابسته به ایران است، بمباران کرده بود.

به گفتهاین منابع بمباران اخیر که گمان می رود علیه انبار تسلیحات شده باشد، بر اساس همانسیاستی که اسرائیل هر گونه همراهی روسیه و ایران در منطقه را تهدیدی حیاتی برایخود می داند، انجام شده است.

برخی افرادادعا کرده اند که این بمباران ساعاتی بعد از فرود یک هواپیمای باری ایرانی بهفرودگاه دمشق انجام شده است. این بمباران به محل مورد هدف آسیب زد و باعث آتش سوزیشد. صدای انفجارها همچنین در دمشق و محیط پیرامون آن نیز شنیده شد.

ناظران میگویند که بمباران متوالی اسرائیل علیه اهداف حزب الله به این دلیل است که اسرائیلمی خواهد در اراضی سوریه در برابر عمل انجام شده قرار نگیرد و واقعیتی را اعمالکند که مطابق با منافعش باشد و همه از جمله حزب الله را وادار کند که این مساله رابپذیرند. همچنین اسرائیل تلاش دارد نگذارد حزب الله به دلیل گیر افتادن در سوریهبه این بمباران ها واکنش نشان دهد.

برخی ازناظران نیز می گویند از آن جا که روسیه هیچ واکنشی به بمباران روز پنج شنبه نشاننداده است، از این رو می توان گفت که هماهنگی ای میان اسرائیل و روسیه بر سر اوضاعسوریه وجود دارد و بر سر چنین مسائلی با یکدیگر به تفاهم رسیده اند، به عبارت دیگرروسیه به اسرائیل چراغ سبز نشان داده است که در صورت بروز هر گونه نگرانی ای درمورد تسلیحات حزب الله در آسمان سوریه آزادانه عمل کند.

منذراقبیق، سیاستمدار سوری در این باره می گوید: «از ابتدای آغاز دخالت نظامی روسیه درسوریه هیچ جنگنده ای از کشور دیگر بدون هماهنگی با روسیه نمی تواند وارد حریمهوایی سوریه شود. برای همین هم دیدیم که توافقی میان ایالات متحده با روسیه منعقدشد تا برخوردی میان آنها بر فراز آسمان سوریه روی ندهد. آنها به همین منظور اتاقعملیات مشترک تشکیل دادند و کانال های ارتباطی برقرار کردند که تا الآن هم کار میکند.»

وی درادامه افزود: «بمباران های پیاپی ای که اسرائیل در سوریه انجام می دهد نمی تواندبدون هماهنگی قبلی با فرماندهان روسیه نباشد، و سکوت روسیه در برابر این حملاتدلیل روشنی است بر این که نه تنها مسکو از قبل در جریان این حملات بوده بلکه باانجام آن نیز موافق است. مسئولان روسیه بارها تاکید کرده اند که حضور نظامی روسیهدر سوریه علیه منافع و امنیت اسرائیل نیست.»

سه شنبههفته گذشته نیروی هوایی اسرائیل ادعا کرد که یک پهپاد ساخت ایران را که حزب اللهلبنان فرستاده بود در حین ورود به حریم هوایی اسرائیل با موشک پاتریوت هدف قرارداده است.

 

 

منبع :دیپلماسی ایرانی ، 02/07/1396


لینک کوتاه:

کپی شد