جمعه 25/اکتبر/2024

عاروری: روابط ایران و حماس طی ماه های گذشته رشد قابل توجهی داشته است

سه‌شنبه 24-اکتبر-2017

نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” تاکید کرد که روابطاین جنبش با جمهوری اسلامی ایران طی ماه های اخیر شاهد تحول چشمگیری بوده است وتهران از تحقق آشتی ملی در فلسطین حمایت می کند.

شیخ صالح عاروری که در راس هیاتی از رهبران و اعضای دفتر سیاسی حماس به تهرانسفر کرده است، امروز دوشنبه در گفتگوی اختصاصی با مرکز اطلاع رسانی فلسطین خاطرنشان کرد که «روابط ما و برادران مان در ایران طی ماه های اخیر تحول چشمگیری داشتهاست» و این رابطه مبتنی بر آرمان مشترکی به نام آرمان فلسطین است.

 وی افزود: « ایرانی ها مساله فلسطینرا مساله اساسی می دانند که از اولویت برخوردار است و ما هم مساله فلسطین را مسالهای وجودی و مساله مرگ و زندگی می دانیم و از همین رو، کاملا طبیعی است که میان ماروابط پیشرفته و چشمگیری برقرار باشد.»

هیات بلند پایه جنبش حماس به ریاست عاروری روز جمعه گذشته وارد تهران ـ پایتختایران ـ شد و دیدارهای متعددی با مسئولان بلندپایه ایرانی برگزار کرده است.

سنگ بنای روابط با ایران

صالح عاروری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که سنگ بنای روابط حماس وایران، حمایت از حقوق و جهاد و مبارزات ملت فلسطین در برابر اشغالگران و احقاقحقوق آن است و ایران با موضع خود پشت چیزی پنهان نشده است و به صراحت اعلام می کندکه از حقوق کامل فلسطینیان و مبارزات و مقاومت آن در برابر اشغالگران حمایت میکند.

وی افزود:« گسترش روابط حماس و ایران هم بر پایه همین مساله بوده است که ایران«کشوری حامی حقوق ملت فلسطین و مقاومت و جهاد آن در برابر اشغالگران صهیونیست است»و «روابط حماس با ایران قطع نشده است و این کشور حامی مقاومت است، اما در ماه هایاخیر روابط طرفین به گرمی سابق بازگشته است.»

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به بازگشت گرمی به روابط طرفین در عرصههای سیاسی و ملی و همکاری های منطقه ای و بین المللی، تاکید کرد که سیاست حماسمشخص است و این جنبش در امور طرف های دیگر دخالت نمی کند و این مسائل را هم واردروابط خود با طرف ها و یا کشورهای دیگر نمی کند.

وی همچنین بر آمادگی حماس برای برقراری روابط با هر کشور یا سازمانی که آمادگیحمایت از ملت فلسطین و حقوق آن را داشته باشد؛ تاکید کرد و گفت ما در چارچوب اینروابط، در مسائل داخلی طرف های مقابل یا مسائل میان آنها و کشورهای دیگر دخالتنخواهیم کرد.

اهداف سفر

صالح عاروری درباره اهداف برگزاری این سفر در این موقعیت زمانی تصریح کرد که«پس از امضای توافق آشتی ملی در قاهره، ضروری و مناسب دیدیم که دوستان و همپیمانانو برادران مان در کشورهای عربی و اسلامی را در جریان این توافق قرار داده وخواستار کمک تمامی طرف ها برای احیای وحدت ملی فلسطین شویم.»

وی افزود: در همین راستا، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس تماس های متعددیبا مقامات و مسئولان کشورهای عربی و اسلامی برقرار کرد و سفرهایی هم به کشورهایعربی و اسلامی صورت گرفت و سفر هیات حماس به تهران هم در همین راستا صورت می گیرد.

عاروری تاکید کرد که هدف از این سفر رایزنی و اطلاع رسانی به برادران مان درایران در زمینه توافق آشتی ملی است و این کشور همواره به حمایت و کمک های خود بهآرمان و ملت فلسطین و جنبش حماس ادامه داده است.

این رهبر فلسطینی خاطر نشان ساخت که «ما برادران ایرانی مان را در جریان توافقآشتی ملی قرار دادیم و آنها هم با قدرت از تلاش های صورت گرفته برای تحقق آشتی واحیای وحدت ملی فلسطین که جزو منافع ملت فلسطین به شمار می رود، حمایت کردند.»

پیگیری واقعی آرمان فلسطین

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در بخش پایانی صحبت های خود اعلام کرد که جمهوریاسلامی ایران واقعا استقبال خوبی از هیات حماس به عمل آورد و ما احساس می کنیم کهمیان ملت و خانواده خودمان هستیم. مقامات ایرانی به صورت واقعی پیگیر مساله فلسطینهستند و توجه ویژه ای به جزئیات این امر دارند.

وی افزود:«برادران ایرانی درباره مساله فلسطین بحث و رایزنی کرده و سوال هایمتعددی مطرح نمودند و از نزدیک این مساله را زیر نظر دارند و علاقه مند به خدمت بهمساله و آرمان فلسطین هستند.» 

لینک کوتاه:

کپی شد