یکشنبه 22/سپتامبر/2024

یک رهبر یهودی: احتمال دارد محمد بن سلمان با ایران ائتلاف کند

چهارشنبه 25-اکتبر-2017

رهبر یکی از گروه های یهودی آمریکا از امید بستن رژیم صهیونیستی و سران سازمانهای یهودی آمریکا و دوستان تل آویو در آمریکا به “محمد بن سلمان” ولیعهدعربستان انتقاد کرد و هشدار داد که این امید بستن ها می تواند تبدیل به تیری شودکه به سمت منافع رژیم صهیونیستی کمانه کند.

“مارتین اولنیر” مدیر کل سازمان “یهودیان متدین صهیونیست”در آمریکا در مقاله ای که در پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی “اورشلیمپست” منتشر کرد، خاطر نشان ساخت که بن سلمان به محبوب اسرائیل و تمامی طرفهای حامی این رژیم در آمریکا تبدیل شده است و این ارتباط بیشتر ناشی از روابط قویمیان بن سلمان و جارد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست.

اولنیر تصریح کرد که روابط ویژه میان کوشنر و بن سلمان باعث شد که ترامپعربستان را در کنار رژیم صهیونیستی به عنوان اولین مقصد سفرهای خارجی اش پس از تصدیقدرت انتخاب کند.

وی همچنین به کارنامه روابط ویژه بن سلمان و مسئولان اسرائیلی اشاره کرد و گفتگزارش ها نشان می دهند که ولیعهد عربستان از سال ها قبل تماس هایی با مسئولاناسرائیلی برقرار کرده است که از جمله آنها می توان به موارد ذکر شده در افشاگریخبرگزاری فرانسه درباره سفر محرمانه ماه سپتامبر گذشته وی به تل آویو اشاره کرد.

این رهبر یهودی آمریکایی به مراجع تصمیم گیری تل آویو و رهبران سازمان هاییهودی آمریکا نسبت به بزرگنمایی درباره امیدها به بن سلمان و به ویژه استفاده ازمنافع ناشی از اشتراک منافع میان تل آویو و ریاض در دشمنی با ایران هشدار داد.

وی خاطر نشان کرده است که بن سلمان به دمدمی مزاج بودن معروف است و هر لحظهاین احتمال وجود دارد که وی به سمت ائتلاف با ایران کشیده شود؛ به ویژه که عربستاندر اداره جنگ در یمن شکست خورده است و تلاش های ولیعهد عربستان برای نزدیک شدن بهگروه های شیعه عراقی همپیمان ایران شک و تردیدهایی درباره آینده موضع وی در قبالتهران ایجاد می کند.

اولنیر در ادامه آورده است که این وضعیت باعث تداعی این واقعیت در اذهان میشود که جنگ در یمن منجر به تضعیف جایگاه عربستان سعودی در منطقه شده است؛ به ویژهکه نشانه های ناتوانی عربستان در حل و فصل جنگ با انصار الله یمن هم به چشم میخورد و شاید در این شرایط، بن سلمان به دنبال راهی برای برون رفت از این وضعیت ازطریق برقراری شبکه جدیدی از ائتلاف های منطقه ای باشد.

وی در این راستا مشخصا به گزارش اخیر گاردین انگلیس اشاره کرد که از انجامبرخی تلاش ها برای دستیابی به “معامله بزرگ” میان ایران و عربستان پردهبرداشته بود که به موجب آن ریاض دست ایران را در سوریه آزاد خواهد گذاشت و تهرانهم به مداخله جویی های خود در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پایان خواهد داد.

این رهبر یهودی همچنین به افشاگری “قاسم اعرجی” وزیر کشور عراقدرباره درخواست عربستان از دولت عراق برای میانجیگری به منظور تحقق معامله بزرگمیان این کشور و ایران اشاره کرده و تاکید نموده است که این مساله باعث افزایشخطرات دل بستن اسرائیل و آمریکا به آینده روابط با بن سلمان می شود.

وی خاطر نشان کرده است که اهتمام عربستان به نزدیکی به روسیه، می تواند اینفرصت را به مسکو بدهد که در تحقق این نزدیکی میان ریاض و تهران ایفای نقش کند؛ بهویژه که روس ها علاقه مند به بازی با برگه ایران در برابر عربستان هستند تا قدرتخود برای مقابله با آمریکا در منطقه را بهبود ببخشند.

اولنیر تاکید کرد که هیچ کس دقیقا نمی داند که در پشت پرده سفر ملک سلمان بهروسیه چه حوادثی روی داد و بعید نیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیهراهکارهای دستیابی به معامله بزرگ میان تهران و ریاض را با مهمان سعودی خود بررسیکرده باشد.

وی تصریح کرده است که وجهه پوتین به عنوان شخصی سرسخت و مصمم باعث شکل گیریاین اعتقاد می شود که عربستانی ها آمادگی خود برای بررسی خواسته های مسکو دربارهایران را اعلام کرده اند و نه برعکس. این رهبر یهودی خاطر نشان کرد که سعودی هانشانه های زیادی از علاقه مندی به نزدیکی به مسکو از خود بروز داده اند و موافقتبا سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در روسیه و امضای قراردادهای هنگفت تسلیحاتیبخشی از این نشانه هاست.

اولنر همچنین از اسرائیل و همپیمانان آن در آمریکا خواست که بن سلمان علناتصمیمی مبنی بر واردات کالاهای اسرائیلی اتخاذ کند تا نشانه های آشکاری از رویکردوی در قبال تل آویو دیده شود.

این در حالی است که “دان شابیرو” سفیر سابق آمریکا در تل آویو درمقاله ای که در روزنامه صهیونیستی هاآرتص منتشر کرده بود، نسبت به سرانجام پیامدهایمنفی شکست جنگ بن سلمان در یمن بر روی منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار دادهبود.

شابیرو خاطر نشان کرده بود از آنجایی که عربستان قدرت مقابله با ایران راندارد هر گونه سناریویی که منجر به درگیری مستقیم میان عربستان و ایران شود، بهمعنای اجبار آمریکا به مداخله علیه ایران خواهد بود، اما باید به بن سلمان توضیحداده شود که تصمیم جنگ علیه تهران باید در واشنگتن و تل آویو اتخاذ شود و نه درریاض. 

لینک کوتاه:

کپی شد