دوشنبه 23/سپتامبر/2024

تهران ترغیب کننده آشتی ملی فلسطینیان

سه‌شنبه 7-نوامبر-2017

صالح عاروری به دیپلماسی ایرانی میگوید : با توجه وضعیت فلسطین ایران از پایان دادن به جدایی ها و توافق فلسطینی وپایان دادن به اختلافات حمایت می کنند. برای همین آشتی ما تاثیری بر روابط ما باتهران نمی گذارد. در مقابل همه از ملت ما برای مقاومت در برابر اشغالگران حمایت میکنند.

جنبش هایفتح و حماس در حالی روز ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ به توافق نامه ای تحت نظارت مصر در قاهرهدست یافتند که طی ۱۰ سال گذشته نیز چندین توافق نامه را امضا کرده بودند؛ از توافق8 فوریه 2007 مکه با نظارت ملک عبدالله بن عبدالعزیز تا سند سپتامبر 2009 مصر،توافق نامه 4 می 2011 قاهره، توافق نامه 6 فوریه 2012 دوحه، توافق نامه 23 آوریل2014 الشاطی و نهایتا توافق نامه اخیر در قاهره؛ این توافق نامه بر اعطای تمامیمسئولیت های نوار غزه به دولت وفاق ملی به نخست وزیری “رامی حمدالله” ونظارت گارد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین بر گذرگاه ها به خصوص گذرگاه مرزی رفحتأکید دارد. این توافق نامه پس از چندین جلسه گفت وگوی بین هیأت های فتح و حماسامضا شد و سخنگوهای دو جنبش تأکید کردند که عزم خود را برای پیچیدن طومار دو دستگیها و اختلافات جزم کرده اند. اکنون که جنبش حماس انحلال کمیته اداره نوارغزه را اعلام و از دولت توافق ملی برای تحویل مسئولیت های نوار غزه دعوت و بابرگزاری انتخابات سراسری فلسطینیان موافقت کرده و همچنین توافق نامه آشتی نیز درقاهره امضا شده، سوال این است که آیا این توافقنامه به رؤیای ملت فلسطین برایاتحاد دوباره و پایان دادن به دودستگی ها و اختلافات داخلی فلسطینیان جهت رسیدن بهاهداف اصلی و آرمان این ملت که همان آزادی سرزمین فلسطین از اشغال صهیونیست هااست، تحقق خواهد بخشید یا این که این توافق نامه نیز همانند توافق های قبلی تنهاروی کاغذ باقی خواهد ماند؟ دیپلماسی ایرانی در گفت وگویی با “صالحعاروری”، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس به ابعاد این توافق نامه پرداختهاست که در ادامه می خوانید:

ما اخیراشاهد تغییراتی در بدنه و ساختار سیاسی حماس بودیم. از زمان برگزاری انتخاباتِدرونی حماس تا کنون شاهدیم که حماس تغییراتی را در دستور کار خود قرار داده است.ظاهرا این تغییرات ریشه تاکتیکی ندارد بلکه ریشه استراتژیک دارد. الآن می بینیم کهسیر این تغییرات به توافق فتح و حماس رسیده است. آیا این توافق را باید در راستایهمین تغییرات حماس دید؟ آیا قرار است سیر این تغییرات به همین ترتیب ادامه یابد؟

این موضوع را «تغییرات»ننامیم، بگوییم «تحولات» در حماس. در ارکان استراتژیک حماس تغییری صورت نگرفتهاست. حماس به عنوان یک جنبش اسلامی

Image result for ‫صالح العاروری‬‎

در چارچوبمقاومت علیه اشغال اسرائیلی تشکیل شد. جنبش حماس به هیچ عنوان تحت هیچ شرایطیپروژه اشغالگران را به رسمیت نمی شناسد. جنبش حماس به وحدت ملت فلسطین و تفاهمات وگفت وگو میان تمامی گروه های فلسطینی معتقد است و به امتداد عربی و اسلامی خوداعتقاد دارد و آن را امتدادی واقعی برای قضیه فلسطین می داند و معتقد است که درقبال فلسطین مسئول است و مسئولیت دارد. همه این موضوعات نزد حماس تغییر نکرده است.سندی که ما صادر کردیم برای پوشش دادن آن بخش از زوایایی است که در میثاق اول حماسدیده نشده بود. اما این سند به هیچ وجه با اصول اولیه میثاق تناقض ندارد. ما درسندمان آورده ایم که حماس همچنان جنبشی اسلامی است، همچنان در آن بر مقاومت دربرابر اشغال تاکید شده، و همچنان به کار گروهی با همه ارکان ملت فلسطین و گروه هایفلسطینی معتقدیم. همچنین در سند گفته ایم که به امتداد عربی و اسلامی خود معتقدهستیم. این چیزی است که برای همه جهان اعلام کرده ایم و تا این لحظه همچنان به آنپایبند و معتقد هستیم. اصول ما همچنان همان چیزی است که همیشه گفته ایم. بنابراینما تحولاتی را در خود به وجود آوردیم، نه تغییراتی که با اصول اولیه حماس تناقض داشتهباشد. آشتی ما با فتح هیچ ربطی نه به میثاقمان دارد نه به تغیرات استراتژیک. آشتیما ضرورتی ملی است که باید به انجام آن اصرار داشته باشیم و باید آن را محقق کنیم.این چیزی است که همه ملت فلسطین به آن معتقد است و از ما می خواهد که به تقسیمبندی ها و اختلافات داخلی خود پایان دهیم، برای این که وحدت ملت فلسطین، همیشه بهما خدمت کرده و به نفع ما به عنوان ملت فلسطین بوده است. جدایی افتادن در میان ملتفلسطین خدمتی به اشغالگران است. برای همین ما همیشه آماده بوده ایم که به سمت تحققآشتی فلسطینی در هر وقتی که نیاز باشد، برویم.

به صراحت در غزه می گویم ما هیچ قدرتینمی تواند برای خلع سلاح مقاومت و فروپاشی تشکیلاتش و تحمیل وقایعی شبیه آن چه درکرانه باختری جریان دارد، اقدام کند. ما روی تحول میهنمان کار می کنیم. ما رویکرانه باختری کار می کنیم تا در جهت تقویت مقاومت باشد. اما مقاومت در غزه توافقیهمگانی است که آسیب و گزندی به آن وارد نمی شود.

به اینترتیب بنا به آن چه شما گفتید که آشتی ملی نیاز استراتژیک برای خود غزه است، آیندهغزه را چگونه ارزیابی می کنید؟ به ویژه که گفته می شود با توافقی که با فتح صورتگرفته است غزه از لحاظ اقتصادی و معیشتی می تواند به یک آرامش و رفاه نسبی برسد.اما از آن طرف، منتقدین این توافق می گویند که این آرامش و رفاه نسبی وجه المصالحهآرمان فلسطین قرار گرفته است. به این ترتیب می گویند احتمال دارد با این توافقآرمان فلسطین به نوعی به حاشیه رانده شود؟

اولا ماامیدواریم و انتظار داریم که بهبودی در وضعیت مردم غزه به وجود بیاید. یکی ازاهداف ما از این آشتی کاهش محاصره و فشار علیه ملت فلسطین در غزه است. اما در عینحال کمک به مردم فلسطین در کرانه باختری برای رویارویی با اشغال و شهرک سازی ها وبی احترامی به مقدسات نیز هست. این از یک زاویه است که به سطح معیشت مردم باز میگردد. اما این که آشتی برای یک وجه المصالحه یا فدا شدن برای یک توافق یا ساخت وپاختی بزرگ تر برای حل قضیه فلسطینی است، این طور نیست، ما معتقدیم که توافق وهمکاری داخلی فلسطینی ها خود قوی ترین وسیله برای ممانعت یا جلوگیری از نابویمساله فلسطین یا ساخت و پاخت های منطقه ای یا بین المللی علیه ملت فلسطین است.توافق ما جلوی چنین اتفاقات یا هر تحرکی علیه منافع ملت ما را می گیرد.

با اینوجود نمی توان منکر شد که در توافق آشتی حماس با فتح، حماس باید بحث تونل ها،گذرگاه های امنیتی و حتی بحث حقوق کارمندان را به فتح واگذار کند. آیا این باعثنمی شود که فتح به نوعی بر غزه مسلط شود و غزه به نوعی دچار سرنوشت کرانه باختریشود؟

اولا توافقاجازه نمی دهد یکی بر دیگری مسلط شود. توافق شراکت را تضمین می کند. به گونه ای کهما و تمامی گروه ها شرکای یکدیگر در اداره وضعیت فلسطین در تمامی زمینه ها میشویم. چه در کرانه باختری چه در غزه. به صراحت در غزه می گویم ما هیچ قدرتی نمیتواند برای خلع سلاح مقاومت و فروپاشی تشکیلاتش و تحمیل وقایعی شبیه آن چه درکرانه باختری جریان دارد، اقدام کند. ما روی تحول میهنمان کار می کنیم. ما رویکرانه باختری کار می کنیم تا در جهت تقویت مقاومت باشد. اما مقاومت در غزه توافقیهمگانی است که آسیب و گزندی به آن وارد نمی شود.

با توجه بهشرایط آیا احتمال دارد فاصله ای میان حماس با گروه های مقاومت دیگر مثل جنبش جهاداسلامی، حزب الله لبنان یا حتی با تهران به وجود آید؟

موضعجمهوری اسلامی و قطعا موضع حزب الله ترغیب کننده و حامی آشتی فلسطینی بوده است.موضع آنها روشن است. با توجه وضعیت فلسطین آنها از پایان دادن به جدایی ها و توافقفلسطینی و پایان دادن به اختلافات را حمایت می کنند. برای همین آشتی ما تاثیری برروابط ما با آنها نمی گذارد. در مقابل همه از ملت ما برای مقاومت در برابراشغالگران حمایت می کنند. ما بر عکس، تحقق آشتی را در جهت همان هدفی می بینیم کهایران و حزب الله دنبال می کنند که همان پایان دادن به اختلافات و دودستگی هایگروه های فلسطینی است.  

منبع :دیپلماسی ایرانی ، 02/08/1396


لینک کوتاه:

کپی شد