شنبه 21/سپتامبر/2024

حیه: مسأله فلسطین در مرحله بسیار خطرناکی قرار دارد

یکشنبه 19-نوامبر-2017

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کردکه مسأله فلسطین در مرحله ای بسیار خطرناک و در معرض نابودی قرار دارد. وی تاکیدکرد که جنبش متبوعش به جدیت و شفافیت در تلاش برای تحقق آشتی ملی به منظور مقابلهبا خطرات و چالش های پیش روی مسأله فلسطین است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، خلیل حیه امروز یکشنبهدر کنفرانسی مطبوعاتی در غزه عنوان کرد که ما در پی تحقق آشتی ملی به منظور مقابلهبا طرح های شوم دشمن صهیونیستی برای نابودی مسأله فلسطین و دفاع از ملت فلسطینهستیم که به مثابه پایه و ستون این مسأله است.

حیه ضمن تاکید بر مخالفت قاطع با طرح ها و اقدامات رژیمصهیونیستی در قدس با هدف برهم زدن اوضاع و تحمیل واقعیت های مد نظر خود در اینشهر، اشاره کرد که تعرض شهرک نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی هرگز راه را برایدشمن صهیونیستی برای اشغال این مکان مقدس باز نخواهد کرد و موجب اعطای هیچ حقی بهاین رژیم در سرزمین فلسطین نخواهد شد.

وی افزود که بهترین واکنش فلسطینیان به اقدامات آمریکا،اعلام برگزاری انتخابات شورای ملی و سازمان آزادی بخش ظرف مدت 3 ماه آینده خواهدبود.

گفتگوهای قاهره

این عضو دفتر سیاسی حماس در رابطه با گفتگوهای آشتی ملی درقاهره هم گفت که ما به منظور ایجاد ساز و کارهای اجرای توافق آشتی ملی در سال 2011به قاهره می رویم و از دو ماه پیش گام های بلندی در مسیر تحقق آشتی ملی برداشتهایم.

خلیل حیه خاطر نشان کرد که دومین گام آغاز گفتگویی جامعاست. وی تصریح کرد که آشتی ملی مورد حمایت و استقبال همه قرار گرفته و دیگر بازگشتبه عقب ممکن نیست و این انگیزه ای برای گروه های فلسطینی برای موفقیت گفتگوهایقاهره خواهد بود.

حیه افزود که در گفتگوهای آشتی ملی قاهره در سال 2009 سندیملی و باشکوه را ارائه کردیم که برگرفته از سند وفاق ملی در سال 2006 بود و زمینهساز شراکت ملی شد و پس از آن نیز توافق 2011 حاصل شد که به مثابه سندی قانونی،اساسی و ملی بود و ما آن را سند اصلی می دانیم که باید مورد احترام قرار گیرد واکنون به قاهره می رویم تا ساز و کارهای لازم برای اجرای توافق آشتی ملی را ایجادکنیم.

وی تاکید کرد که ملت فلسطین در سایه تحولات منطقه، اعمالفشارهای آمریکا و تلاش های دشمن صهیونیستی برای به شکست کشاندن آشتی ملی، فرصت را غنیمتشمرده و همگی حول مسأله فلسطین با یکدیگر متحد شوند.

سازمان آزادی بخش

خلیل حیه اظهار داشت که سازمان آزادی بخش اولین پرونده ازمیان پرونده هایی است که باید حل و فصل شود، زیرا این سازمان به منزله خانه معنویفلسطینیان است که باید از طریق انتخابات بازسازی شود و تمامی گروه های فلسطینی درآن مشارکت داشته باشند.

حیه گفت که ما آماده ایم تا از طریق صندوق های رأی سازمانآزادی بخش را بازسازی کنیم و موافق این کار هستیم.

وی همچنین بر ضرورت توافق بر سر دو موضوع تاکید کرد: یکیزمان برگزاری انتخابات شورای ملی و تسریع در روند صدور قانونی که باید انتخابات براساس آن برگزار شود.

این رهبر حماس خاطر نشان کرد که در توافق قاهره، بر سرتشکیل چارچوب رهبری موقت سازمان آزادی بخش توافق حاصل شد و قرار شد این نهادمسئولیت نظارت بر توسعه و فعال سازی سازمان آزادی بخش، تمامی پرونده های آشتی ملیو فعالیت های سیاسی عمومی در فلسطین را بر عهده داشته باشد و ما با این مسألهموافق هستیم.

واگذاری اداره غزه به دولت وفاق ملی

حیه اشاره کرد که دولت وفاق ملی اداره امور باریکه غزه ازجمله گذرگاه ها و مرزها را به کلی بدست گرفته است و ما از این بایت خوشحال هستیم،چرا که این بخشی از توافق آشتی ملی است. وی از دولت وفاق ملی خواست به مسئولیت هایخود در قبال ساکنان نوار غزه به طور کامل عمل کند.

وی ضمن بیان اینکه جنبش متبوعش برای تحقق آشتی ملی و آغازبه کار دولت وفاق ملی در غزه هر کاری که در توان داشته، انجام داده است، تصریح کردکه حساب امنیت نوار غزه کاملا جدا است و باید به طور اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد.

توافق 2005

عضو دفتر سیاسی حماس تصریح کرد که درخواست برخی طرف ها برایاجرای توافق سال 2005، یعنی التماس برای بازگشت مجدد اشغالگری به گذرگاه هایباریکه غزه.

انتخابات

از سوی دیگر، خلیل حیه بر ضرورت توافق بر سر زمان برگزاریانتخابات تاکید کرد و گفت حماس این امر را بسیار مهم و ضروری می داند.

حیه ابراز امیدواری کرد که گروه های فلسطینی در قاهره بهتوافق برسند که در مدت نهایتا 6 ماه این امر صورت گیرد و دادگاه انتخابات همانگونهکه در توافق مورد تاکید قرار گرفته، تشکیل شود.

پرونده امنیت

حیه تاکید کرد که در توافق سال 2011 تاکید شده که موضوعامنیت با توجه به پیچیدگی هایی که دارد، از مسأله فعالیت دولت کاملا جدا خواهدبود.

وی اشاره کرد که پرونده امنیتی پس از تشکیل کمیته امنیتیمشترک متشکل از 8 نفر تحت فرمان رئیس تشکیلات خودگردان حل و فصل خواهد شد. وی گفتکه وظیفه این کمیته بازسازی ساختار سرویس های امنیتی در کرانه باختری و نوار عزهتحت نظارت مصر است.

آشتی اجتماعی

خلیل حیه با اشاره به اینکه شهروندان باید احساس امنیتداشته باشند، تاکید کرد که کمیته آشتی اجتماعی با کمک گروه های فلسطینی توانسته140 مورد خسارت به خسارت دیدگان از دودستگی و اختلافات داخلی را جبران کند.

حیه خاطر نشان کرد که پرونده بازداشت های سیاسی باید برایهمیشه بسته شود و هرگونه بازداشتی در این راستا باید جرم شناخته شود و عاقلانه ومنطقی نیست که فردی در کرانه باختری یا نوار غزه به خاطر گرایشات سیاسی بازداشتشود.

لینک کوتاه:

کپی شد