شنبه 21/سپتامبر/2024

گروه های مقاومت: شروط عباس مانع توافق در پرونده های آشتی ملی است

سه‌شنبه 21-نوامبر-2017

گروه های مقاومت فلسطین اعلام کردند که شروط محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردانفلسطین مانعی بر سر راه توافق در پرونده های 5 گانه آشتی ملی است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، “خالد عبد المجید” دبیر کمیته عالیپیگیری خواسته های گروه های فلسطینی اعلام کرد که عباس شروط غیر ملی را بر سر میزگفتگوهای ملی مطرح می کند و تاخیر و تعلل وی در این زمینه مانع از تحقق پیشرفت درپرونده های 5 گانه می شود.

عبد المجید در گفتگوی ویژه با “الرساله نت” خاطر نشان کرد که درسایه تاخیر و تعلل محمود عباس در لغو مجازات های اعمال شده علیه باریکه غزه واجرای توافقات صورت گرفته در سال 2005، بسیاری از مسائل بلاتکلیف باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد که رهبران جنبش فتح نمی دانند که آیا بدون موافقت محمود عباس میتوانند به توافقی با گروه های فلسطینی دست پیدا کنند؟

این رهبر فلسطینی تاکید کرد که محمود عباس قبل از آغاز گفتگوهای ملی، شروطکاملا اسرائیلی وضع کرد و می خواهد برنامه هایی به دور از اجماع ملی به طرف هایفلسطینی تحمیل کند.

وی افزود: گروه های فلسطینی بر روی برنامه سیاسی مبتنی بر سند وفاق ملی امضاشده در سال 2005، تشکیل دولت وحدت ملی و احیای سازمان آزادی بخش فلسطین”ساف” و تمامی نهادهای زیرمجموعه آن پایبند هستند.

عبد المجید خاطر نشان کرد که جنبش مقاومت اسلامی “حماس” به خوبیتوانست توپ را به زمین حریف بیاندازد و اقدامات این جنبش در زمینه آشتی ملی باعثشده است فتح در تنگنا قرار گیرد و احساس بحران کند.

قرار است گروه های فلسطینی نشستی را در قاهره به منظور بررسی 5 پرونده؛انتخابات، احیای ساف، تشکیل دولت وحدت ملی، آشتی اجتماعی و کمیته آزادی ها و امنیتبرگزار کنند، اما گفته می شود که جنبش فتح سعی در عدم پذیرش تشکیل دولت وحدت ملی وتحمیل برنامه ساف را دارد. این در حالی است که گروه های فلسطینی از تلاش های جنبشحماس در فراهم کردن زمینه عمل دولت رامی حمد الله نخست وزیر تشکیلات خودگردانفلسطین به وظایف خود در غزه و واگذاری گذرگاه ها به این دولت حمایت کرده اند. 

لینک کوتاه:

کپی شد