دوشنبه 28/اکتبر/2024

گروه های فلسطینی: مواضع فتح به نفع آشتی ملی نیست

یکشنبه 26-نوامبر-2017

گروه های فلسطینی ضمن ابراز مخالفت با اظهارات متناقض برخی رهبران جنبش فتح دربارهمیزان فراهم شدن اوضاع برای فعالیت دولت وفاق ملی در باریکه غزه، اعلام کردند کهمجازات های اعمال شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین علیه باریکه غزه همچنان به قوتخود باقی است و هیچ امیدی به توقف آنها نیست.

ضد و نقیض گویی درباره فراهم شدن امکان فعالیت دولت در غزه

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در حالی که عزام احمد عضو کمیته مرکزی جنبشفتح گفته بود که دولت وفاق ملی تنها به میزان 50 درصد امکان فعالیت و انجام وظایفشدر باریکه غزه را دارد، حسین شیخ دیگر عضو این کمیته دیروز شنبه اعلام کرد که دولتتنها به میزان 5 درصد می تواند وظایفش را در غزه انجام دهد.

از سوی دیگر، محمود عالول نایب رئیس جنبش فتح و عضو کمیته مرکزی آن خاطر نشانکرده است که مشکلاتی در زمینه توانایی دولت برای انجام وظایفش وجود دارد و اوضاعفراهم شده برای عمل دولت به وظایف و مسئولیت هایش در غزه صوری است و اساسی نیست.

حماس هیچ گونه حاکمیتی ندارد

در همین حال، حازم قاسم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” تاکید کردکه این جنبش هیچ گونه حاکمیتی بر نهادها و وزارتخانه های دولتی ندارد و به آشتیملی به عنوان گزینه راهبردی و غیر قابل بازگشت خود ادامه می دهد.

قاسم در گفتوی ویژه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین خاطر نشان کرد که پس از انحلالکمیته اداری نوار غزه، حماس در حال حاضر هیچ ارتباطی با وزارتخانه ها و نهادهایدولتی ندارد و روند فعالیت دولت وفاق ملی را به صورت کامل و آشکار تسهیل بخشیدهاست و تمامی طرف ها از جمله طرف میانجی مصری به این مساله اذعان دارند.

وی همچنین به حجم همکاری و تعامل مثبت حماس در جریان واگذاری مسئولیت ادارهوزارتخانه ها و نهادهای دولتی به دولت وفاق ملی اشاره کرد و گفت گذرگاه های باریکهغزه نیز بر اساس توافق 12 اکتبر گذشته؛ بدون حضور کارمندان سابق این مراکز کهخواسته هیات گذرگاه های تشکیلات خودگردان بود، واگذار شد.

سخنگوی حماس در همین راستا خواستار عمل دولت وفاق ملی به وظایف و نقش مطلوبخود در نوار غزه شد و تصریح کرد که با توجه به اوضاع انسانی سخت و دشوار غزه، دولتباید به این مسئولیت های خود عمل کند.

حازم قاسم تاکید کرد که باید از مرحله شکاف داخلی به مرحله آشتی ملی منتقل شدتا زمینه مشارکت ملی به صورت کامل فراهم گردد.

پیچیده تر کردن شرایط

از سوی دیگر، “طلال ابو ظریفه” از رهبران جبهه دموکراتیک برای آزادیفلسطینی در گفتگو با مرکز اطلاع رسانی فلسطین اعلام کرد که اظهارات حسین شیخ ودیگر رهبران جنبش فتح باعث تیرگی بیشتر اوضاع و پیچیده تر شدن شرایط می شود و پروندههای آشتی ملی نیازمند صبر و تحمل بیشتر است.

ابو ظریفه خاطر نشان کرد که همگان باید به توافقات صورت گرفته در جریانگفتگوها و توافق آشتی ملی پایبند باشند؛ چرا که این توافقات پایه و اساس آشتی ملیاست و وقتی صحبت از فراهم کردن شرایط برای عمل دولت وفاق ملی به وظایف و مسئولیتهایش شد، جنبش حماس اقدامات متناسبی در این زمینه اتخاذ کرد و هیچ اعتراضی به حجمو میزان شرایط فراهم شده صورت نگرفته است.

وی افزود اقدامات صورت گرفته برای فراهم شدن شرایط فعالیت دولت در غزه، گاممهم و پیشرفته ای بود و این اقدامات نمره ای مثبت در کارنامه حماس بود. ابو ظریفهخاطر نشان کرد که فراهم کردن تمامی شرایط در بازه زمانی کوتاه کار سختی است، اما ماسعی داریم به فراهم شدن شرایط برای فعالیت دولت کمک کنیم تا پرونده های ملی دیگرهم خیلی زود حل و فصل شود.

تاخیر و تعلل عباس

رباح مهنا از رهبران جبهه خلق نیز تاکید کرد که محمود عباس نمی خواهد مجازاتهای اعمال شده علیه ساکنان غزه را لغو کند و یا در این زمینه تاخیر و تعلل به خرجمی دهد.

وی افزود انتظار می رفت لغو مجازات های اعمال شده علیه ساکنان غزه و رفعنگرانی های آنها مهمترین نتایج آشتی ملی باشد تا ملت فلسطین بتواند به ایستادگی دربرابر توطئه های طراحی شده علیه مساله فلسطین ادامه داده و از مقامات فلسطینی دراین زمینه حمایت و پشتیبانی کنند.

افزایش شکاف

از سوی دیگر، “ایمن ششنیه” دبیر کل کمیته های مقاومتی گره زدن لغومجازات های اعمال شده علیه باریکه غزه به فراهم شدن زمینه فعالیت دولت وفاق ملی درغزه را محکوم کرد و گفت:« این رفتار نشان دهنده میزان بی توجهی به درد و رنجساکنان غزه و بحران های حیاتی در این منطقه و نیز محدودیت های معیشتی اهالی اینمنطقه به خاطر مجازات های تشکیلات خودگردان است.»

وی افزود: موفقیت آشتی ملی و برون رفت از گرداب شکاف داخلی نیازمند اراده ملیواقعی و اعتقاد به مشارکت و وحدت ملی و پایبندی به گزینه مقاومت در برابر دشمنصهیونیستی است و برای این منظور باید تفکر یکجانبه گرایی و حذف طرف مقابل را کنارگذاشت و منافع ملی عالی فلسطین را بر منافع حزبی تنگ نظرانه ترجیح داد تا همهبتوانند در کنار هم با خطرات پیش روی مساله فلسطین مقابله کنیم. 

لینک کوتاه:

کپی شد