شنبه 21/سپتامبر/2024

توافق گروه های فلسطینی بر روی تعویق روند واگذاری امور غزه به دولت

چهارشنبه 29-نوامبر-2017

گروه هایفلسطینی در نوار غزه شامگاه امروز چهارشنبه اعلام کردند که بر روی تعویق روندواگذاری امور این منطقه به دولت وفاق ملی به توافق رسیده اند.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین، این خبر در جریان کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست گروه هایفلسطینی به دعوت یحیی سنوار رئیس جنبش مقاومت اسلامی “حماس” در نوار غزهبرگزار شد، اعلام گشت.

فایز ابو عیطهعضو شورای انقلابی جنبش فتح در جریان این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که دو جنبشفتح و حماس از مصر خواسته اند که روند تکمیل واگذاری مسئولیت ها به دولت وفاق ملیاز 1 به 10 دسامبر موکول شود.

این نشست دردفتر یحیی سنوار در غرب شهر غزه برگزار شد و نماینده مصر به عنوان ناظر توافق آشتیملی هم در آن حضور داشت.

این نشست بهدعوت یحیی سنوار و در واکنش به تصمیم دولت وفاق ملی برای دعوت از کارمندان سابقتشکیلات خودگردان فلسطین برای حضور در سر کارشان در وزارتخانه ها و نهادهای دولتیبرگزار شد.

دولت وفاق ملی دیروز سه شنبه با اتخاذ تصمیمی خواستار بازگشت کارمندان سابقتشکیلات خودگردان فلسطین به سر کار خود شده بود. این گروه از کارمندان پس از بهقدرت رسیدن حماس در سال 2006 از حضور در سر کارشان خودداری کرده بودند.

پس از این تصمیم دولت حمدالله و در نتیجه بازگشت کارمندان سابق تشکیلاتخودگردان به سر کارشان در نهادهای دولتی، صبح امروز چهارشنبه بی نظمی و هرج و مرجشدیدی در این ادارات به وجود آمد.

اتحادیه کارکنان دولتی نوار غزه در واکنش به تصمیم اخیر دولت وفاق ملی دستورممانعت از حضور کارمندان سابق تشکیلات خودگردان در ادارات و نهادهای دولتی را صادرکرد و اعلام نمود که هدف از این تصمیم ایجاد واقعیت جدید در عرصه میدانی و ایجاددرگیری میان کارمندان است و تا زمانی که مشروعیت کارمندان غزه به رسمیت شناختهنشود و آنها در نهادهای دولتی ادغام نشوند ، اجازه حضور کارمندان سابق در ادارات ووزارتخانه ها را نخواهد داد.

تصمیم اخیر دولت وفاق ملی با واکنش گسترده گروه های فلسطینی مواجه شد و جنبشهای حماس، جهاد اسلامی، جبهه خلق، جبهه دموکراتیک و برخی گروه های دیگر این تصمیمرا مغایر توافق آشتی دانسته و آنرا محکوم کردند و از دولت وفاق ملی خواستند بهتوافقات امضا شده در قاهره پایبند باشد و از اتخاذ تصمیمات شتابزده ای که می تواندباعث تهدید و اخلال در مسیر آشتی ملی شود، خودداری کند.

سنوار دیروز سه شنبه نیز با “جولیان تونی” سفیر سوئیس در فلسطیندیدار کرده و او را در جریان آخرین تحولات آشتی ملی و تلاش های حماس برای موفقیتاین روند و نیز اهمیت تحقق تمامی ابعاد این مساله قرار داده بود.

طرفین در ایندیدار ضمن بررسی موانع پیش روی آشتی ملی فلسطین و ساز و کار برطرف کردن این موانع،تاکید کرده بودند که نباید به این موانع اجازه داد روند آشتی ملی را متوقف کنند وباید راه حلی برای مساله کارمندان دولتی پیدا کرد و همه طرف ها باید به توافقاتصورت گرفته در مصر پایبند باشند. 

لینک کوتاه:

کپی شد