شنبه 21/سپتامبر/2024

تظاهرات گسترده مردمی در کشورهای مختلف در محکومیت تصمیم ترامپ

پنج‌شنبه 7-دسامبر-2017

پایتخت های کشورهای عربی و اسلامی و برخی شهرهای کشورهای غربی امروز پنجشنبهشاهد برگزاری تظاهرات ها و راهیمایی های گسترده در محکومیت تصمیم دونالد ترامپرئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت”اسرائیل” بودند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از پایگاه خبری “عربی 21″،تظاهرات کنندگان در کشورهای مختلف مخالفت خود با تصمیم اخیر ترامپ و چشم پوشی ازحتی یک وجب از خاک فلسطین را اعلام کردند و خواستار برگزاری راهپیمایی گسترده طیفردا جمعه شدند.

عراق

در همین راستا، دفتر اوقاف سنی عراق تظاهرات بزرگی در مسجد جامع “امالقری” در وسط بغداد برگزار کرد و “عبد اللطیف همیم” رئیس این دفترآمریکا را سردمدار تروریسم و پرچمدار تلاش ها برای تقسیم منطقه دانست و تصمیم اخیراین کشور درباره قدس را که پس از شکست پروژه داعش اتخاذ شد، موید این مدعا دانست.

همیم خطاب به ترامپ اعلام کرد که «شاید بتوانی یک گل را از باغی و یا یک درخترا از بوستانی بکنی و یا یک کوه را از بین ببری، اما من به تو می گویم که نمیتوانی تمامی نقشه ها را تغییر داده و قدس و فلسطین را از دل های ما بکنی.»

وی خطاب به حکام عرب و مقامات کشورهای اسلامی هم اعلام کرد که «امت بیدار میتواند در این لحظه تاریخی اوضاع را به مسیر درست بازگرداند» و اکنون زمان این کارفرا رسیده است و این مقامات می توانند فلسطین را آزاد کنند.

اردن

صدها نفر از دانشجویان دانشگاه های اردن نیز در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپرئیس جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس و به رسمیت شناختن اینشهر به عنوان پایتخت یکپارچه “اسرائیل” تظاهرات کردند.

منابع محلی گزارش دادند که دانشگاه های اردن، هاشمیه، زیتونه، بلقا، دانشگاهبین المللی اسلامی، دانشگاه یرموک، دانشگاه موته و برخی دانشگاه های دیگر شاهدتجمعات اعتراض آمیز نسبت به تصمیم اخیر ترامپ بودند.

کاربران شبکه های اجتماعی هم تصاویر و ویدئوهای متعددی از اعتراضات دانشجویاناردنی را منتشر کرده و شعارهایی در محکومیت تصمیم اخیر آمریکا و اشغالگری رژیمصهیونیستی طرح کردند.

لبنان

اردوگاه های آوارگان فلسطینی در لبنان و شهر بیروت پایتخت این کشور شاهدتظاهرات و طرح شعارهای متعدد در محکومیت تصمیم اخیر دولت آمریکا بودند و برخی ازتظاهرات کنندگان پرچم های آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند.

دانشجویان دانشگاه بین المللی لبنان در اعتراض به تصمیم اخیر دونالد ترامپ دستبه راهپیمایی زده و مخالفت خود با چشم پوشی از حتی یک وجب خاک اراضی اشغالی فلسطینرا اعلام نمودند و جنگ با رژیم صهیونیستی را “جنگ موجودیتی” توصیفکردند.

در همین حال، اردوگاه های آواگان فلسطینی در جنوب لبنان و گروه های فلسطینیخود را برای برگزاری راهپیمایی ها و برنامه های گسترده طی روزهای آتی آماده میکنند.

شیخ “عبد اللطیف دریان” مفتی جمهوری لبنان نیز از تمامی خطبای مساجداین کشور خواست که خطبه نماز جمعه فردا را به مساله قدس اختصاص دهند. وی تصمیمانتقال سفارت آمریکا به قدس را مغایر قطعنامه های بین المللی و تحریک آشکاراحساسات فلسطینیان، عرب ها و مسلمانان دانست.

مغرب عربی

در کشورهای مغرب عربی نیز، دانشجویان و اساتید دانشگاه در شهر جرجیس تونستظاهرات کردند و تصمیم اخیر ترامپ را محکوم نمودند. کمیته فعالیت های ملی در حمایتاز فلسطین و جمعیت حامی مبارزات فلسطین در مراکش نیز با صدور بیانیه ای مشترک ملتمراکش را به مشارکت گسترده در تجمع مردمی در برابر پارلمان در شهر رباط ـ پایتختاین کشور ـ و راهپیمایی گسترده روز یکشنبه در این شهر دعوت کردند.

از سوی دیگر، صدها نفر از ترک ها در شهرهای مختلف ترکیه تظاهرات های گسترده ایدر میادین اصلی این شهرها برگزار کرده و ضمن اهتزاز پرچم های ترکیه، فلسطین و جنبشمقاومت اسلامی “حماس” در مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول، پلاکاردهاییدر دست گرفته بودند که بر روی آنها عبارت های “مرگ بر اسرائیل” و”قدس عربی و اسلامی”  نقش بستهبود. آنها همچنین شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل سر دادند.

دهها نفر از فلسطینیان و مسلمانان نیز شامگاه دیروز چهارشنبه در منطقه منهتندر وسط نیویورک تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعارهایی در مخالفت با تصمیم اخیرآمریکا سر دادند.

در آلمان نیز صدها نفر از اعضای اقلیت های عربی و مسلمان در تظاهرات اعتراضیعلیه تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس اشغالی شرکت کردند و با سر دادن شعارهایی دربرابر سفارت آمریکا در برلین، تصمیم اخیر دونالد ترامپ را محکوم و تاکید کردند کهقدس همچنان شهری عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و پایتخت ابدی کشور فلسطین است. 

لینک کوتاه:

کپی شد