جمعه 20/سپتامبر/2024

نشست استانبول قدس را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت شناخت

چهارشنبه 13-دسامبر-2017

نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول که باحضور نمایندگان 48 کشور از جمله 20 نفر از روسای جمهور یا پادشاهان و امیران و نیزشمار زیادی از نخست وزیران، وزرای امور خارجه و دیگر مقامات کشورهای عضو برگزارشد، با تاکید بر مخالفت با تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوانپایتخت رژیم صهیونیستی به کار خود پایان داد.

به گزارش بخش ترکی مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این نشست با سخنرانی رجب طیباردوغان رئیس جمهور ترکیه و رئیس دوره کنونی این اجلاس آغاز شد و وی در سخنانش ضمنانتقاد از آمریکا، خواستار حمایت از قدس و کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف شد.

اردوغان خاطر نشان کرد که «استانبول خواهر خوانده قدس است و در کنار آن خواهدایستاد» و “اسرائیل” تنها طرفی بود که از تصمیم ترامپ درباره قدس حمایتکرد و بقیه کشورها با آن مخالفت کردند.

وی از تمامی کشورهایی که قوانین بین المللی را به رسمیت می شناسند، خواست کهقدس را به عنوان پایتخت کشور فلسطین به رسمیت بشناسند. اردوغان در عین حال ازآمریکا خواست از تصمیم تنش زای خود عقب نشینی کند.

از سوی دیگر، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در سخنرانی خود درجریان این نشست اعلام کرد که « ما تمامی توافقنامه های امضا شده با اسرائیل اززمان اسلو تاکنون را ملغی می کنیم» و «امکان ندارد که تشکیلات خودگردان بدون قدرتواقعی بتواند به حیات خود ادامه دهد.»

وی تاکید کرد که «آمریکا دیگر میانجی روند سازش نخواهد بود و ما آنرا به عنوانمیانجی به رسمیت نمی شناسیم؛ چرا که به خاطر جانبداری از اسرائیل، جایگاه خود رااز دست داده است».

عباس ضمن اعلام این مساله که پس از تصمیم ترامپ و استقبال اسرائیل از آن، مادیگر نمی توانیم به صورت یک طرفه به تعهدات خود در قالب توافقات امضا شده عملکنیم، از تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواست که اسرائیل را تحریم کردهو قدس را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند.

در بیانیه پایانی این نشست که امروز چهارشنبه در استانبول قرائت شد، آمده است:

ما؛ پادشاهان، روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی کهدر نشست فوق العاده استانبول در جمهوری ترکیه گرد هم آمده ایم، پس از بررسی بیانیهاخیر دولت دونالد ترامپ و تحولات صورت گرفته در وضعیت تاریخی قدس به عنوان قبلهگاه نخست مسلمانان و سومین حرم شریف و میعادگاه اسرا و معراج پیامبر اسلام (ص)، ودر پاسخ به دعوت جناب آقای “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهور ترکیه به عنوانرئیس این نشست، تاکید می کنیم که حمایت از آرمان فلسطین و قدس شریف مساله مرکزیتمامی جامعه بشری است و دلیل اصلی تاسیس سازمان همکاری اسلامی بوده است.

ما ضمن تاکید بر اهمیت زیاد حفظ حرمت قدس شریف و وضعیت تاریخی آن برای امتاسلامی و یادآوری این مساله که دفاع قاطعانه از مسائل امت اسلامی در عرصه بینالمللی جز بر پایه وحدت و همبستگی امکانپذیر نیست، بر پایبندی خود به مفادمنشورهای سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل و مبانی قانون بین الملل تاکید میکنیم.

ما ضمن اشاره به مصوبات نشست های سران سازمان همکاری اسلامی و شورای وزرایخارجه این سازمان درباره فلسطین و قدس شریف، بار دیگر بر قطعنامه های سازمان مللدرباره فلسطین و قدس و به ویژه قطعنامه شماره 478 شورای امنیت مصوب سال 1980میلادی تاکید می کنیم.

ما در عین حال، از مقاومت مسالمت آمیز و استثنائی کل ملت فلسطین و به ویژهساکنان قدس حمایت و بر اهمیت تلاش مشترک تمامی طرف های بین المللی برای مقابله بابیانیه دونالد ترامپ تاکید می کنیم و ضمن اعلام حمایت از نقش کشور پادشاهی اردن بهعنوان سرپرست اماکن مقدس قدس شریف و موضع ثابت دایره اوقاف اردن در زمینه حفظقداست این حرم شریف و وضعیت تاریخی آن، اقدامات شهرک سازی غیر قانونی رژیمصهیونیستی و مصادره اراضی و عملیات های تخریب و استفاده بی رویه از زور در اراضیاشغالی فلسطین را محکوم می کنیم.

ما ضمن تاکید بر تداوم تلاش های مشترک مان به منظور پایان دادن به محاصرهغیرانسانی که باعث محرومیت بیش از 2 میلیون نفر از برادران فلسطینی مان از آزادی وحق زندگی شرافتمندانه و نیز حبس آنها در فلسطین و قطع ارتباط شان با دیگر نقاطجهان از بیش از 10 سال قبل تاکنون شده است، بر تلاش برای کاهش درد و رنج آنها وپایبندی به حمایت از حقوق آوارگان فلسطینی تا دستیابی به راه حلی عادلانه و دائمیدرباره وضعیت آنها تاکید و اعلام می کنیم که حمایت آژانس امدادرسانی و کاریابیسازمان ملل از آوارگان فلسطینی در خاور دور موسوم به “آنروا” کار مهمیاست.

ما تاکید می کنیم که تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قدس ناقضقطعنامه های سازمان ملل و اصالت قدس شریف است و وی با این تصمیم خود واقعیت هایتاریخی، اجتماعی و فرهنگی و مفاد قانون بین المللی را نادیده گرفته است.

ما همچنین بر اهمیت حمایت از هویت شهر قدس که مهد فرهنگ ها و ادیان متعدد بودهاست، اعلام می کنیم که هر اقدامی که حقوق فلسطینیان را در این شهر رعایت نکند،ضربه ای قوی به اهداف و آرمان های والا در زمینه همزیستی پیروان ادیان مختلف دراین شهر است.

ما ضمن یادآوری فاجعه بزرگی که در گذشته به خاطر بی توجهی به هویت دینی قدساتفاق افتاد و تاکید بر این مساله که حمایت از قدس سنگ بنای حفظ حقوق و رعایتعدالت و احترام متقابل است، اعلام می کنیم که برقراری صلح واقعی میان تمامی طرف هاتنها در صورتی امکانپذیر خواهد بود که اشغالگری رژیم صهیونیستی در بخش شرقی قدس،کرانه باختری و باریکه غزه پایان یابد و فلسطینی ها در وطن خود آزاد باشند.

ما در عین حال، تاکید می کنیم که باید با مقابله با این اقدامات نامشروع ازنسل های آتی و امنیت آنها دفاع کرد و هر شخصی در جهان که احساس و وجدانی دارد بایدصرفنظر از دین و نژاد و اعتقاداتش، از ملت فلسطین و قدس شریف حمایت کند.

ما همچنین از جمهوری ترکیه و ملت آن به خاطر میزبانی این نشست فوق العادهدرباره این مساله مهم نزد امت و به ویژه دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیهبرای برگزاری این نشست قدردانی می کنیم.

بندهای این بیانیه بدین ترتیب است:

1-     مخالف بیانیه غیرقانونی دولت آمریکا درباره وضعیت قدس هستیم و آنرا محکوم می کنیم.

     این تصمیم باطل و از نظر وجدان، عدالتو تاریخ ملغی و مانند تصمیم رژیم صهیونیستی در زمینه الحاق قدس به اراضی تحت اشغالخود و تدابیر و اقدامات آن در این زمینه است که هرگز مورد قبو ل نبوده است. ما ازتمامی اعضای سازمان ملل و اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی می خواهیم که به وضعیتقدس و تمامی قطعنامه های سازمان ملل درباره این شهر پایبند باشند.

     تاکید می کنیم که چشم پوشی از آرمانتشکیل کشور مستقل و برخوردار از حق حاکمیت فلسطین در مرزهای سال 1967 و به پایتختیقدس شرقی امکان پذیر نیست؛ چرا که این مساله شرطی لازم برای برقراری صلح و امنیتدر منطقه است.

     ما بر تصمیم خود برای همکاری و هماهنگیدر راه حمایت از آرمان فلسطین و قدس شریف در محافل بین المللی و به ویژه سازمانملل تاکید می کنیم.

     ما بر عزم خود برای جلب حمایت جامعهبشری به منظور تقویت کشور فلسطین و موسسات آن در تمامی زمینه ها تاکید می کنیم.

     ما از تمامی کشورهایی که هنوز کشورفلسطین اعلام شده در سال 1988 در الجزائر را به رسمیت نشناخته اند، می خواهیم کهدر راستای حمایت از خواسته های ملت فلسطین در زمینه زندگی آزادانه، این تصمیمسرنوشت ساز را اتخاذ کنند؛ چرا که امروز به رسمیت شناختن فلسطین شرط اساسی برای تحققتوازن و ایجاد حس سالم و منطق عقلانی در منطقه در سایه تحولات اخیر است. ما بر بهرسمیت شناختن کشور فلسطین تاکید کرده و از همه جهانیان می خواهیم که قدس شرقی رابه عنوان پایتخت کشور فلسطین به رسمیت بشناسند.

     ما معتقدیم که دفاع از مساله فلسطین درشرایط کنونی زمینه ساز تحقق منافع فلسطینی خواهد شد و این کار باید بدون تاخیر وتعلل و بر اساس احترام متقابل، اعتماد، توافق و همبستگی ملی صورت گیرد و در همینراستا، تاکید می کنیم که از تحقق آشتی ملی در فلسطین حمایت می کنیم.

     ما از دولت ترامپ می خواهیم در تصمیمغیرقانونی خود که می تواند باعث بروز آشوب در منطقه شود، بازنگری و این تصمیماشتباه خود را لغو کند.

     ما به عنوان اعضای سازمان همکاریاسلامی، بار دیگر بر حمایت کامل خود از برادران فلسطینی مان و در راس آنها؛ جنابآقای محمود عباس رئیس دولت فلسطین در مبارزات شان برای تاسیس کشور مستقل وبرخوردار از حق حاکمیت کامل فلسطین به پایتختی قدس شریف تاکید می کنیم. 

لینک کوتاه:

کپی شد