جمعه 20/سپتامبر/2024

3 راهکار هنیه برای خنثی سازی تصمیم ترامپ و معامله قرن

پنج‌شنبه 14-دسامبر-2017

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” 3 راهکار را برای مقابلهبا تصمیم ترامپ و معامله قرن ارائه داد و تاکید کرد که ملت فلسطین و در راس آنجنبش مقاومت اسلامی “حماس” و مقاومت برای پیاده کردن این سه راهکار تلاشخواهند کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اسماعیل هنیه امروز پنجشنبه 14/12/2017 درمراسم سی امین سالروز تاسیس جنبش حماس در باریکه غزه تاکید کرد که این جنبش در حالحاضر دو هدف را دنبال می کند؛ یکی خنثی سازی تصمیم ترامپ و دیگری مقابله با معاملهقرن.

وی افزود:«ما تلاش خواهیم کرد دولت آمریکا را به عقب نشینی از تصمیم ظالمانهخود مجبور خواهیم کرد و هدف ما تغییر موضع واشنگتن و لغو تصمیم ترامپ برای همیشهاست.»

این رهبر برجسته جنبش حماس تصمیم ترامپ را تجاوز به ملت فلسطین توصیف کرد و ضمنتمجید از اقشار مختلف ملت فلسطین در قدس، کرانه باختری، باریکه غزه، اراضی اشغالیسال 1948 و اردوگاه های آوارگان فلسطینی در خارج، به فرزندان انقلابی ملت فلسطیندر سراسر جهان و تمامی آزادگان عالم که به فراخوان حمایت از قدس لبیک گفته و برایحفظ هویت این شهر و هویت و کرامت امت به پا خواسته اند، درود فرستاد.

اهداف نبرد

اسماعیل هنیه در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد که «قدس از لحاظ سیاسی متعلقبه فلسطین و از لحاظ دینی متعلق به اسلام و از لحاظ بین المللی هویت جهانی دارد وما از موضع قدرت و قاطعانه برای تحقق دو هدف مهم در نبردمان با دولت آمریکا و رژیمصهیونیستی تلاش می کنیم.»

وی افزود:« هیچ کسی نمی تواند قدس را از ما بگیرد یا هویت آنرا تغییر دهد وهیچ قدرتی نمی تواند این شهر را به اشغالگران بدهد. اصلا چیزی به نام “کشوراسرائیل” وجود ندارد که پایتختی به نام قدس داشته باشد و این محدود بهسخنرانی ها و مواضع سیاسی نیست، بلکه ملت ما در غزه، کرانه باختری، قدس، اراضیاشغالی سال 1948 و اردوگاه های آوارگان در خارج و نیز فلسطینیان مقیم کشورهای دیگربه خوبی به نقش و جایگاه این شهر واقف هستند و جان و مال و ناموس ما فدای قدس ومسجد الاقصی است.»

این رهبر برجسته فلسطینی افزود اهالی قدس در ماجرای مربوط به تصمیم نتانیاهوبرای نصب گیت های الکترونیکی در درب های مسجد الاقصی، پیشانی های خود را بر سنگفرشهای خیابان های اطراف مسجد الاقصی ساییدند و این تصمیم را ساقط کردند و «وقتی آنهابه تنهایی توانستند بینی نتانیاهو را به خاک مالیده و تصمیم وی را تغییر دهند و باپیروزی وارد مسجد الاقصی شوند، آیا ما ملت فلسطین و امت نمی توانیم تصمیم ترامپ راملغی کنیم؟ آری می توانیم. آری می توانیم.»

وی افزود: این نسل از فلسطینیان عرب مسلمان اجازه ثبت این مساله در تاریخ خودرا نخواهد داد که اجازه تحقق « این وعده شوم را که خطر آن کمتر از وعده بالفورنیست» در حق قدس را داده است.

هنیه تاکید کرد که دومین هدف انتفاضه ملت و امت ما و آزادگان جهان و مراجعدینی و سیاسی، الغای “معامله قرن” است که محمود عباس رئیس تشکیلاتخودگردان فلسطین از آن به عنوان “سیلی قرن” یاد کرده است.

وی افزود: ملت و امت ما می توانند با الغای “معامله قرن” به اینسیلی پاسخ دهند؛ چرا که مساله قدس در راستای پروژه های طراحی شده برای نابودیمساله فلسطین مطرح شده است و وقتی این شهر به آسانی فرو بلعیده شود، طرح های دیگرهم به دنبال آن پیاده خواهند شد.

3 راهکار

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خاطر نشان کرد که این جنبش امروز مجبور به طی 3مسیر است که اولین و مهمترین آنها تحقق وحدت ملی و مشارکت در اداره امور کشور است.وی افزود:«بهترین واکنش وحدت در جبهه داخلی فلسطین است» و حماس به آشتی ملی که طیماه های گذشته با قدرت آغاز شده بود و اقدامات خوبی در راستای احیای وحدت ملی صورتگرفته است، پایبند است.

هنیه تصریح کرد که «تحقق وحدت و آشتی نیازمند سرعت بخشیدن به تمامی اقداماتیاست که در قاهره و غزه و نقاط دیگر بر روی آنها توافق شده بود و این مساله مستلزماین است که ساکنان غزه زندگی شرافتمندانه ای داشته باشند؛ غزه ای که سنگر مقاومت وخاستگاه پروژه ملی و آمادگی و مهیا شدن برای نبرد آزاد سازی است. این منطقه،جایگاه والایی دارد و 10 سال محاصره و 3 جنگ را تجربه کرده است، اما امروز باردیگر بر حمایت خود از مقاومت، وحدت و همراهی با سراسر فلسطین تاکید می کند.»

وی افزود:« ما باید جزئیات را به سرعت بررسی کنیم. مساله بزرگتر و خطرناک تراست. سپس باید بر روی راهبرد مبارزاتی ملی که تمامی اهرم های قدرت، بازدارندگی وایستادگی را داشته باشد، اتخاذ کنیم و همه ملت در کنار هم به مقابله با اشغالگرانبرخیزند» و در عین حال، مقاومت مسلحانه و انتفاضه مردمی سرلوحه کار باشد.»

این رهبر برجسته جنبش حماس خاطر نشان کرد که باید هر چه سریعتر زمینه ساماندهیبه نهاد تصمیم گیری فلسطینی؛ سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” که خانه همهفلسطینیان است، فراهم شود و تمامی گروه های ملی و اسلامی فلسطین در زیر چتر آن جمعگردند.

تشکیل ائتلاف

اما دومین راهکار هنیه تشکیل ائتلاف های قوی در عرصه منطقه ای و در داخل امتبود. وی تاکید کرد که «نبرد قدس، تنها نبرد ما نیست، بلکه نبرد کل امت است» و ازتمامی مواضع غیرتمندانه و اصیل که حامی و یاور قدس باشند و از هر تفکری که بتواندساختاری قوی در عرصه منطقه ای تشکیل دهد، استقبال می کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین خواستار تشکیل اتاق های (فکر) مشترک با تمامیقدرت ها و طرف های امت شد و گفت:« امت ما باید اختلافات و درگیری های داخلی و دردو غم ها و اشک ریختن ها را فراموش کند و توجه خود را به سمت قدس و سرزمین مقدسفلسطین معطوف کند.»

وی تاکید کرد که حماس روند تشکیل ائتلاف های قوی در منطقه به منظور مقابله باپروژه صهیونیستی ـ آمریکایی را آغاز کرده است و به این راه ادامه می دهد و در عینحال، راهبرد گسترش روابط با تمامی کشورهای عربی و اسلامی و فرزندان امت را ادامهخواهد داد.

تداوم انتفاضه

اسماعیل هنیه سومین راهکار مقابله با تصمیم ترامپ و لغو معامله قرن را تداومانتفاضه و تحرکات امت دانست و تاکید کرد که انتفاضه باید تداوم پیدا کند؛ چرا کهنتانیاهو و دولت آمریکا به خستگی امت چشم امید دوخته اند.

وی در عین حال، به اقشار مختلف امت عربی و اسلامی پیامی فرستاد و از آنهاخواست روز جمعه هر هفته را روز ابراز خشم و نفرت و برگزاری راهپیمایی و انقلاب هایشعله ور قرار دهند.

این رهبر حماس از علمای امت و خطیبان نماز جمعه خواست که در خطبه ها و دروسخود به مساله قدس توجه کنند و مومنان و آزادگان جهان را به حمایت از آن تشویق کنندتا زمینه لغو تصمیم ترامپ فراهم شود.

وی در همین راستا، از کلیساها و برادران مسیحی در فلسطین و مشرق عربی خواست کهآیین های عبادی روز یکشنبه و دعاها و اعمال خود در داخل قدس و کلیسای قیامت را بهمسجد الاقصی اختصاص دهند و بدانند که «تعهد عمر هنوز بر گردن ماست.»

هنیه همچنین از جوانان انقلابی امت؛ از اقیانوس اطلس تا خلیج فارس خواست کهتشکل هایی برای برگزاری برنامه های ماهیانه و هفتگی تا لغو تصمیم آمریکا تشکیلدهند. وی افزود:« ما به ابراز احساسات و عواطف و برگزاری یک راهپیمایی یا بروز یکواکنش بسنده نخواهیم کرد، بلکه خواستار تداوم و استمرار این وضعیت هستیم. جوانانامت باید تشکل هایی برای برگزاری برنامه ها و اتخاذ تحرکات و راهبردهایی به منظورحمایت از قدس و فلسطین تشکیل دهند تا این تصمیم را ملغی کنند.»

حماس و پروژه مقاومت

هنیه در بخش پایانی صحبت هایش به تمامی اقشار ملت فلسطین در سراسر دنیا و بهشرکت کنندگان در مراسم سی امین سالروز تاسیس حماس و به ویژه رهبران گروه های ملی واسلامی و تمامی اقشار فلسطینیان درود فرستاد.

وی تاکید کرد که این حضور باشکوه در مراسم سالروز تاسیس حماس نشانگر این استکه این جنبش ادامه دهنده پروژه مقاومت و ایستادگی در سرزمین فلسطین و جهاد ومقاومت است که از آغاز قرن گذشته شروع شده است.

رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به اینکه قبل از حماس هم احزاب و گروه هایدیگری در این راه قدم برمی داشتند و همراه حماس این راه را ادامه خواهند داد،تصریح کرد که این حضور گسترده نشان می دهد که جنبشی در حجم و اندازه حماس، هویت، اصولو ثبات و پایداری و پویایی را با خود یدک می کشد و ادامه دهنده راه ملت و گروه هایمبارز فلسطینی است و امروز که سالروز تاسیس خود را جشن می گیرد، ملت نیز همراه اوجشن گرفته است و ما در این روزها که ترامپ می خواست با تصمیم خود درباره قدس ومسجد الاقصی زلزله ای سیاسی ایجاد کند، تاکید می کنیم که شکل گیری ما به خاطر قدسبوده است و جهاد و مقاومت به خاطر قدس جریان دارد و این همه شهدا و مجروحان و اسرادر راه قدس تقدیم شده اند.

وی افزود:« جشن های حماس، جشن ملت و امت هستند و این مراسم یکی از صحنه هایمقاومت، جهاد و رشادت را به تصویر کشید و از این لحاظ می گوییم جشن امت است کهحماس را نمادی پاک و خالص برای پرچمداری جهاد و آزاد سازی قدس و مسجد الاقصی میداند.»

هنیه تصریح کرد که مساله فلسطین از جایگاه اساسی برای امت و ملت و آزادگانجهان برخوردار است و این در حالی است که برخی فکر می کنند که این مساله اهمیت خودرا از دست داده است و ملت های امت سرگرم مشکلات خود شده اند، اما طی 8 روز، فلسطینو قدس بار دیگر به مساله اصلی تبدیل شد و توانست دولت آمریکا را در انزوا قراردهد. وی افزود:« این اولین بار در تاریخ مساله فلسطین است که تمام جهان در یک طر فقرار می گیرد و ترامپ و نتانیاهو در نقطه مقابل قرار می گیرند و این نشان می دهدکه رژیم اشغالگر قدس حتی جایگاه سابق خود نزد کشورهای اروپایی را هم ندارد.»

رئیس دفتر سیاسی حماس در عین حال، تحول مهم را آغاز انتفاضه از خیابان هایقدس، کرانه باختری و غزه دانست و تاکید کرد که «این آغاز انقلاب فرزندان ملت ما درتبعیدگاه ها و اردوگاه های آوارگان است که بر حق بازگشت خود تاکید دارند.» ویافزود: کسانی که فکر می کردند ملت ما مرده و سست شده است و غیرت و مردانگی اش رااز دست داده است، اشتباه می کردند و این مفاهیم و ادعاها طی روزهای گذشته معنا ومفهوم خود را از دست دادند. 

لینک کوتاه:

کپی شد