جمعه 20/سپتامبر/2024

استقبال کشورها و نهادهای عربی و اسلامی از تصویب قطعنامه مربوط به قدس

جمعه 22-دسامبر-2017

مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیروز پنجشنبه با اکثریت آرا پیش نویس قطعنامه مخالفت با تغییر وضعیت حقوقی قدس در واکنش به تصمیم آمریکا در زمینه اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را تصویب کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این قطعنامه با رای موافق 128 کشور در مقابل رای مخالف 9 کشور و رای ممتنع 35 کشور دیگر به تصویب رسید و این در حالی بود که مالی و افغانستان به خاطر تهدیدات آمریکا جلسه رای گیری درباره این پیش نویس را ترک کردند. این پیش نویس را یمن و ترکیه به نیابت از کشورهای عربی و اسلامی ارائه کرده بودند.

کشورها و نهادها و گروه های عربی و اسلامی از تصویب پیش نویس قطعنامه مخالفت با تغییر وضعیت حقوقی قدس اشغالی استقبال کردند.

اتحادیه عرب با صدور بیانیهای از تصویب پیش نویس قطعنامه مربوط به مخالفت با تغییر وضعیت حقوقی قدس استقبالکرد.
از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت:« ما ازموافقت مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب پیش نویس این قطعنامه استقبال می کنیم و امیدواریم کهدونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از تصمیم خود مبنی بر معرفی قدس به عنوان پایتختاسرائیل عقب نشینی کند.»
از سوی دیگر، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در یک نشست خبریمشترک با ریاض مالکی وزیر خارجه تشکیلات رام الله نسبت به تصویب این پیش نویسابراز خرسندی فراوان کرد.
وی تاکید کرد: کشورش برای شناسایی قدس شرقیبه عنوان پایتخت کشور فلسطین در چارچوبمرزهای 1967 تلاش های گسترده ای را انجام خواهد داد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز گفت:تصویب این قطعنامه نشانگر مخالفت آشکار با اقدامات ارعاب آمیز و تجاوزگرانه دونالد ترامپرئیس جمهور آمریکا است.

دانشگاه الازهر مصر نیز ضمن استقبال از این قطعنامه، اعلام کرد: تصویب پیش نویسآن نشانگر مخالفت نهادها و سازمان های بین المللی با اقدام آمریکا در اعلام قدس بهعنوان پایتخت اسرائیل است.
از سوی دیگر، شیخ احمد الریسونی نائب رئیس اتحادیهجهانی علمای مسلمان گفت که رای موافق مجمع عمومی سازمان به این قطعنامه تصویرگرحمایت جهانیان از مساله فلسطین و همچنین بیانگر نا مشروع بودن رژیم صهیونیستی است. 










لینک کوتاه:

کپی شد