جمعه 20/سپتامبر/2024

اردوغان از سودان: اولویت مرحله آینده حمایت از فلسطین است

یکشنبه 24-دسامبر-2017

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که اولویت مرحله آینده حمایت از فلسطین و درخواستاز سازمان ملل متحد برای نظارت بیشتر بر قدس پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا درباره قدس مبنی بر به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیمصهیونیستی است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از پایگاه “عربی 21″، رجبطیب اردوغان در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با “عمر بشیر” رئیس جمهورسودان در خارطوم بار دیگر به حمایت برخی کشورها از آمریکا در جریان رای گیریدرباره پیش نویس قطعنامه ترکیه ای ـ یمنی مبنی بر حفظ وضعیت موجود در قدس به منظوربررسی این مساله در مذاکرات حل نهائی میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

وی افزود: کشورهایی که در جریان رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بهپیش نویس قطعنامه حفظ وضعیت موجود در قدس رای ممتنع دادند، تنها به خاطر ترس شان (ازتهدیدات قبلی واشنگتن )چنین رایی دادند، اما در آینده این مواضع تغییر خواهند کرد؛چرا که در نهایت حق پیروز خواهد شد.

اردوغان تاکید کرد که مساله قدس تنها متعلق به جهان اسلام نیست، بلکه به جهانمسیحیت هم ارتباط دارد و مساله کل بشریت است. وی همچنین به تماس های روزهای گذشتهخود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و پاپ واتیکان و نیز جنبش عدم تعهد اشارهکرد.

اردوغان قبلا هم در سخنرانی خود در پارلمان سودان از ترامپ خواسته بود که درتصمیم خود درباره قدس بازنگری و از آن عقب نشینی کند. وی همچنین از رئیس جمهورآمریکا خواسته بود که حوادث جاری در فلسطین علیه ساکنان این سرزمین را محکوم کند وببیند که نظامیان صهیونیست چطور به یک جوان معلول حمله می کنند.

از سوی دیگر، عمر البشیر رئیس جمهور سودان هم از مواضع اردوغان در قبال تصمیمآمریکا درباره قدس تمجید و اعلام کرد که «حقانیت آرمان فلسطین و موضع اردوغان باعثشکست آمریکا و منزوی شدن آن در شورای امنیت شد و این انزوا حتی به مجمع عمومیسازمان ملل هم که با اکثریت آرا به نفع قطعنامه حفظ وضعیت موجود در قدس رای داد،کشیده شد. 

لینک کوتاه:

کپی شد