سه شنبه 24/سپتامبر/2024

ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از تشکیل کشور فلسطین

یکشنبه 7-ژانویه-2018

مسئولانبلندیه پایه رژیم صهیونیستی از نبرد دیپلماتیک جدید طرف فلسطینی در سازمان مللمتحد به منظور به رسمیت شناخته شدن به عنوان کشور فلسطین و نه تنها به عنوان کشورغیر عضو ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین به نقل ازر روزنامه صهیونیستی “یدیعوت أحرونوت”، اینمنابع خاطر نشان کردند که اقدام جدید طرف فلسطینی به منزله شکستن تمامی ظروف مشترکبا اسرائیل است و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان می تواند از این اقدام تند وبسیار خطرناک علیه “کشور عبری” استفاده کند.

این منابع درعین حال مدعی شدند که پیش نویس قطعنامه فلسطینی در شورای امنیت سازمان ملل متحدرای نخواهد آورد؛ چرا که واشنگتن از حق وتوی خود علیه این قطعنامه استفاده خواهدکرد و کاخ سفید مراجع سیاسی اسرائیل را در جریان این تصمیم خود قرار داده است.

منابع مذکورخاطر نشان کردند که این اقدام پس از آن صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا قدس را به عنوان پایتخت “اسرائیل” معرفی و تهدید کرد که کمک هایواشنگتن به آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی”آنروا” را قطع خواهد کرد.

در همین راستا،”ناصر الریس” پژوهشگر و مشاور حقوقی موسسه حقوق بشر فلسطینی”الحق” تصریح کرد که بی تردید، به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطیندستاوردهای متعددی خواهد داشت که مهمترین آنها حق این دولت در زمینه درخواست ازسازمان ملل متحد و به ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای مداخله در مساله پایاندادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی است؛ به طوری که در منشورسازمان ملل، صلاحیت حفظ صلح و امنیت بین المللی به شورای امنیت واگذار شده است.

الریس تصریحکرد که شورای امنیت می تواند برای تحقق این هدف هم از طریق ابزارها و راهکارهایدیپلماتیک و به دور از توسل به خشونت و قدرت وارد شود و به عنوان مثال تعاملاتاقتصادی و ارتباطات اعضای سازمان ملل متحد با طرفی را که به تعهدات بین المللی اشپایبند نیست، به حالت تعلیق درآورد و هم می تواند برای تضمین کارآمدی و تاثیرگذاریاقدامات دیپلماتیک خود، از نیروهای دریایی، هوایی و زمینی برای محاصره کشورهااستفاده کند.

وی افزود:دومین ساز و کار و ابزار شورای امنیت بر ای مقابله با نقض مبانی منشور سازمان مللو تخطی کشورها از تعهدات بین المللی شان، استفاده از نیروهای مسلح و تدابیر نظامیبرای مقابله با ناقضان مبانی منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است. علاوه براین، طرف فلسطینی می تواند در این شرایط و در صورت ناکامی یا کوتاهی شورای امنیتدر استفاده از اختیاراتش، مجمع عمومی سازمان ملل را برای استفاده از اختیاراتش کهدر قطعنامه 377 به آنها اشاره شده است، تحت فشار قرار دهد.

این پژوهشگربرجسته مسائل فلسطینی درباره ارتباط و تاثیر به رسمیت شناختن کشور فلسطین بررویکرد طرف فلسطینی در زمینه تعقیب و محاکمه رژیم صهیونیستی و مقامات آن به خاطراقدامات شان و نقض قوانین بین المللی خاطر نشان کرد که تصویب این قطعنامه هیچتاثیر منفی بر روی روند محاکمه اسرائیل و اجرای مقررات آن نخواهد داشت؛ بلکه برعکس، منجر به فراهم شدن فرصت استفاده طرف فلسطینی از تمامی ساز و کارهای بینالمللی برای طرح مساله مسئول بودن اسرائیل در قبال تمامی موارد نقض حقوق بشر وتخریب و غارت و از بین بردن منابع و نیز دیگر جنایت های آن مانند شهرک سازی، یهودیسازی قدس، احداث دیوار حائل و غیره شود. 

لینک کوتاه:

کپی شد