یکشنبه 22/سپتامبر/2024

داعش از حماس چه می خواهد؟

دوشنبه 8-ژانویه-2018

گروه “داعش” شامگاه روز چهارشنبه گذشته با پخش یک فیلمویدئویی جنبش مقاومت اسلامی حماس را به “کفر” و “ارتداد” متهمکرد که این فیلم نگرانی فلسطینیان در مورد احتمال بروز تنش میان طرفین رابرانگیخت. 
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، به باور تحلیلگران فلسطینی، گروه داعش می خواهدبا اقدامات تحریک آمیز حماس را به سمت درگیری در سیناء بکشاند.  

این فیلماعدام جوانی مصری از قبیله سوارکه در صحرای سینا به نام “موسی ابوزماط”به اتهام کمک به حماس در زمینه ارسال اسلحه از سیناء به گردانهای شهید عزالدینقسام شاخه نظامی حماس را به تصویر می کشد. در این فیلم یک جوان بنام “محمدالدجنی” به سمت سر ابوزماط در منطقه سیناء واقع در شمال شرق مصر تیراندازی میکند.

الدجنی خود یکفلسطینی فراری از نوار غزه است که به دنبال تشدید قبضه امنیتی حماس علیه نیروهایتندرو به صحرای سینا فرار کرده است. همچنین یک فلسطینی دیگر از نوار غزه به نامحمزه الزاملی دیده می شود.

داستان زندگی حمزهالزاملی شاید مدخل خوبی برای شناخت برخی اعضای داعش باشد. الزاملی از ساکنان منطقهزعرب در نوار غزه بود. در زمان اشغال نوار غزه، در شهرک یدمردخای یک مشروب فروشیداشت که سال 2005 آن را رها کرد. قبلا چند بار به اتهام خرید و فروش مواد مخدردستگیر شده بود. وی در سال 2015 به دنبال سرقت از یک مغازه در رفح نوار غزه بهصحرای سینا فرار کرد.

وی پس از پیوستن بهداعش نام خود را ابوکاظم مقدسی گذاشت و به شغل قضاوت در ولایت سینا شاخه داعشمشغول شد. نامبرده در فیلم اعدام جوان مصری اعلام می کند که جنبش حماس مرتد و کافراست.

مصطفی الصواف نویسندهو تحلیلگر سیاسی فلسطین بر این باور است که گروه داعش می کوشد حماس را در صحرایسیناء درگیر کند تا از این طریق انتقام اقدامات حماس علیه وابستگان به آن را بگیرد.

وی درگفت و گوی ویژه با خبرگزاری آناتولی ترکیه تصریح کرد که درگیر کردن حماس در سیناءطرح و نقشه دستگاه های اطلاعاتی منطقه و رژیم صهیونیستی و آمریکا می باشد.

ویخاطرنشان ساخت: هدف این طرح تضعیف نظامی حماس و به تحلیل بردن توان آن در مقابلهبا یک جماعت دست پرورده است که در مناطق مختلف کشورهای عراق و سوریه و برخی اوقاتدر لیبی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تاکید کرد که اینجماعت همواره نقش عادی و همیشگی خود را ایفا کرده است و هر وقت نقش آفرینی آن بهپایان رسیده از هم گسسته و از بین رفته است. 

این نویسنده در ادامهتصریح کرد: « هدف تضعیف آن کشورها و سلطه کامل بر آنهاست، سوال ما این است که داعشدر عراق به چه سرنوشتی دچار شد، آیا تمامی آنان به رغم آن همه توان و نیرو عملاکشته شدند.؟»

 وی ابراز عقیدهکرد که حماس باید در قبال این طرح (که از آن به عنوان یک طرح اطلاعاتی یاد کرد)هوشیار و آگاه باشد.

الصواف اظهار داشت کهحماس باید سرنخ های این توطئه و عدم به دام افتادن در آن را دریابد، اگر این مسالهرا درک نکند، اقدامات این تشکیلات در سطح وسیع برای تحریک حماس و درگیر کردن آن درباتلاق سیناء تکرار می شود. 

از سوی دیگر، ابراهیمحبیب کارشناس مسائل امنیتی این فیلم ویدئویی را یک عملیات کاملا اطلاعاتی برشمرد. 

وی در مصاحبه باخبرگزاری آناتولی ترکیه تصریح کرد:« نهادهای اطلاعاتی دست اندرکار پخش این فیلم میخواهند پیامی را بدهند و آن اینکه اکثر اعضای این گروهک از اهالی نوار غزه هستند.» 

ویخاطرنشان ساخت که این مساله در مرحله آتی ایجاب می کند تا از حماس درخواست شود با مصردر زمینه از بین بردن عناصر داعش از غزه همکاری کند.

این در حالی است کهدکتر موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس پیشتر در مصاحبه بااین خبرگزاری گفته بود که حماس با مصر پرونده های دوجانبه مشترک از جمله حفظ امنیتمنطقه سیناء و همکاری امنیتی مشترک را مورد بررسی قرار می دهد.  

حبیبتصریح کرد که داعش در یک اقدام عامدانه در پیش زمینه این فیلم  یک دیوار مرزیواقع در حد فاصل مصر و سرزمین های اشغالی 1948 را نشان داده است. 

وی اضافهکرد: داعش با این کار خواست پیامی را بدهد و آن اینکه تفنگ ها حماس را نشانه رفتهاست، نه اسرائیل را. 

اینتحلیلگر خاطرنشان ساخت: این مساله نشان می دهد که جماعت مذکور در حقیقت ابزاریاطلاعاتی برای به تحلیل بردن حماس در غزه و درگیر کردن آن در سیناء است.

به باور حبیب، اینفیلم حامل این پیام است که مقاومت فلسطین و مردم نوار غزه هدف عملیاتهای داعش قرارگرفته اند.

وی اظهار داشت که بهرغم معدود بودن افراد حامل اندیشه های این گروهک تروریستی در نوار غزه، اما سرویسهای امنیتی باریکه غزه در راستای بازداشت و دستگیری آنان و اصلاح اندیشه های آنانتلاش می کند.
این نویسنده موفقیت داعش در حمله مستقیم به نوار غزه را بعید خواند و گفت که داعشبرای حمله به نوار غزه باید از سد نیروهای مصری مستقر در نوار مرزی باریکه غزه بامصر بگذرد که چنین امری امکان پذیر نیست. 
از سوی دیگر، مصطفی ابراهیم از نویسندگان و تحلیلگران سیاسی فلسطین همسو با حبیبگفت که این فیلم بخشی از تصفیه حساب میان حماس و گروهک داعش به شمار می رود.

وی تصریح کرد که خشمداعش از نزدیکی حماس و مصر دلیل اصلی پخش این فیلم می باشد. 

وی گفت: داعش بااین ادعا که حماس به اسال اسلحه از طریق منطقه سیناء به غزه ادامه می دهد، سعیدارد روابط این جنبش را با مصر به چالش بکشد، این امر در اتهام نسبت داده شدهبه فرد مقتول در این فیلم ویدئویی (کمک به حماس در انتقال اسلحه به داخل نوار غزهاست) هویداست.

ابراهیم خاطرنشانساخت: این گروهک در زمینه درگیر کردن حماس در سیناء ناکام خواهد ماند، حماس باهوشتر از آن است که در چنین دامی گرفتار شود. 

وی تصریح کرد که بهرغم برقراری ثبات و امنیت در نوار غزه، افراد اندکی که حامل اندیشه های این گروهکتروریستی هستند در راستای برهم زدن این ثبات و امنیت می باشند. 

این تحلیلگر اظهارداشت: نمی توان نحوه تفکر و اندیشه این افراد را پیش بینی کرد، در اوت گذشته یک فردخودش را در میان نیروهای امنیتی در داخل غزه واقع در نوار مرزی با مصر منفجر کرد. 

به باور ابراهیم،افرادی که حامل اندیشه های داعش در داخل نوار غزه هستند، می کوشند که حماس را بهسمت جنگ تازه ای با اسرائیل سوق دهند، آنان این کار را از طریق پرتاب موشک از داخلنوار غزه به سمت فلسطین اشغالی انجام می دهد، هدف از این اقدام بر هم زدن اوضاع ودامن زدن به هرج و مرج و ناآرامی در داخل باریکه غزه است.

 

لینک کوتاه:

کپی شد