سه شنبه 24/سپتامبر/2024

تصویب 5 قطعنامه در مورد فلسطین در شورای حقوق بشر سازمان ملل

شنبه 24-مارس-2018

شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست دیروز جمعه خود در ژنو،4 قطعنامه ارائه شده توسط سازمان همکاری اسلامی در مورد فلسطین را با اکثریت آرابه تصویب رساند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از خبرگزاری روسیاالیوم، یکی از قطعنامه های تصویب شده، بر حق مسلم و غیرقابل تصرف ملت فلسطین درتعیین سرنوشت خویش و تشکیل کشور مستقل خود تاکید دارد.

همچنین دیگر قطعنامه به تصویب رسیده، نقض حقوق بشر در اراضیاشغالی فلسطین را محکوم کرده و از رژیم صهیونیستی می خواهد به مرزهای سال 1967 عقبنشینی کرده و فورا دست از تجاوزات علیه ملت فلسطین بردارد و به قطعنامه های شورایامنیت در این زمینه پایبند باشد. در این قطعنامه همچنین از رژیم صهیونیستی خواستهشده تا تدابیری فوری برای حمایت از حقوق ملت فلسطین، توقف ساخت دیوار نژادپرستانهو هرگونه اقدامی که موجب تغییر بافت جغرافیایی و جمعیتی اراضی اشغالی شود، توقفشهرک سازی به ویژه در قدس شرقی، تخلیه شهرک های صهیونیست نشین و لغو هرگونه قانونوضع شده در مورد این شهرک ها و پرداخت غرامت به فلسطینیانی که به سبب تجاوزات اینرژیم متضرر شده اند، اتخاذ کند.

این قطعنامه تخریب منازل فلسطینیان در قدس شرقی و اخراجاجباری و تحت زور فلسطینیان و محروم شدن آنان از آزادی عبادت و حضور در اماکنعبادی از جمله در قدس شرقی را محکوم می کند.

در یکی دیگر از قطعنامه های تصویب شده، شهرک سازی رژیمصهیونیستی در اراضی اشغالی از جمله قدس شرقی و بلندی های اشغالی جولان محکوم وتاکید شده است که تمامی شهرک های احداث شده از زمان اشغال قدس در سال 1967 به موجبقوانین بین المللی غیرقانونی و مانعی اصلی بر سر راه صلح عادلانه و پایدار وراهکار تشکیل دو کشور است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه ای بر ضرورت جبرانخسارت های وارد شده به ملت فلسطین، بازخواست و محاکمه سران رژیم صهیونیستی بخاطر نقضقوانین بین المللی از جمله در قدس شرقی، اجرای توصیه های هیئت حقیقت یاب بینالمللی در مورد آثار و پیامدهای منفی شهرک سازی رژیم صهیونیستی بر ملت فلسطین ازجمله خسارت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدنی وارد شده به آنان، اجرای توصیههای هیئت حقیقت یاب سازمان ملل در مورد جنگ سال 2009 در غزه و تضمین جبران ضررها وخسارت های وارد شده به ملت فلسطین و پرداخت غرامت به آنان تاکید شده است.

پنجمین قطعنامه تصویب شده، تدابیر و اقدامات رژیم صهیونیستیدر بلندی های اشغالی جولان از جمله شهرک سازی در این منطقه را اقدامی نامشروع،غیرقانونی و باطل می داند.

در این قطعنامه تاکید شده است که باید به بلندی های اشغالیجولان اجازه بازگشت به خانه هایشان داده شده و املاک و تمامی حقوقشان به آنانبازپس داده شود. به موجب این قطعنامه، رژیم صهیونیستی حق تحمیل تابعیت اسرائیلی برشهروندان سوری در بلندی های اشغالی جولان را ندارد و باید به کمیته بین المللیصلیب سرخ اجازه دهد تا با اسرای فلسطینی در زندان های این رژیم ملاقات کند.

لینک کوتاه:

کپی شد