یکشنبه 22/سپتامبر/2024

تحلیل رسانه‌های اسرائیلی از نتایج حمله به سوریه

یکشنبه 15-آوریل-2018

به رغم اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه دیروز شنبه از حمایت کامل این رژیم از حملات سه جانبه بامداد دیروز آمریکا و فرانسه و انگلیس به پایگاه های نظامی سوریه خبر داد، اما تحلیل های امروز یکشنبه مطبوعات عبری اختلاف بازتاب های این حملات و تاثیرات آن بر مصالح آمریکا در منطقه را آشکار می سازد، زیرا تحلیلگران صهیونیست این حمله را یک عملیات نظامی محدود خواندند.   

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، “الیکس فیشمن” تحلیلگر نظامی روزنامه عبری زبان “یدیعوت احرونوت” گفت:« آنچه به اسرائیل مربوط می شود صبح دیروز هیچ اتفاقی رخ نداد، می توان اوضاع راهبردی اسرائیل را بهبود بخشید، اسرائیل همچنان در همان شرایط رویارویی فزاینده با ایران قرار دارد، نظام بشار اسد نه تنها به خاطر این حمله تضعیف نشد، بلکه بر عکس این حمله منجر به تاکید روسیه به تعهداتش در قبال نظام اسد شد، این روزها روس ها عملا در مورد فروش سامانه ضد موشکی به سوریه نظیر اس 300 و اس 400 سخن می گویند و همین مساله موجب می شود که شرایط برای فعالیت نیروی هوایی ارتش اسرائیل در عمق خاک سوریه سخت تر شود.»

وی یادآور شد: « تمایل واقعی نسبت به تغییر اوضاع در سوریه حتی ساقط کردن اسد یا حداقل تضعیف نظام سوریه وجود نداشت، غربی ها تمایلی به تشدید تنش با سوریه نداشتند، فقط می خواستند دست به یک مجازات سمبلیک بزنند و آن را کاملا دقیق و حساب شده انجام دهند، بی آنکه خطراتی که امکان دارد از رویارویی با روس ها ناشی شود را لحاظ کنند.»

این در حالی است که برخی مسئولان سرویس های امنیتی رژیم صهیونیستی نگران هستند که این حمله سه جانبه روسیه را به تسریع روند فروش سامانه مذکور به نظام بشار اسد وادارد که این امر موجب می شود که ارتش اسرائیل به سختی در منطقه فعالیت کند.

کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: به باور مسئولان امنیتی و نظامی اسرائیل، مسکو خواسته های تل آویو را نادیده می انگارد و در زمینه تحویل سامانه اس 300 به نظام اسد عجله به خرج می دهد و این امر اسرائیل را در رویارویی با ایران تنها می گذارد.

به نوشته احرونوت، سامانه اس 300 در قیاس با تمامی سامانه های ضد موشکی که نظام سوریه در اختیار دارد، پیشرفته است، این سامانه می تواند علاوه بر جنگنده ها، موشک های بالستیک را از فاصله بیش از 150 کیلومتر رهگیری و ساقط کند.

منابع اسرائیلی تاکید کردند که نظام سوریه چند سال پیش از روس ها خواست تا این سامانه را در اختیار آن قرار دهند و ایرانی ها هم برای تامین هزینه های آن اعلام آمادگی کردند، ولی به خاطر فشارهای آمریکا و اسرائیل، مسکو از تحویل آن به نظام سوریه خودداری کرد. این در حالی است که ارتشبد سرگئی رودسکوی رئیس دایره عملیات های ستاد مشترک ارتش روسیه اخیرا گفت که کشورش در مساله تحویل سامانه اس 300 به نظام سوریه به خاطر حمله سه جانبه آمریکا و انگلیس و فرانسه به پایگاه های نظام سوریه تجدید نظر خواهد کرد.

وی تصریح کرد که رضایت روسیه از حمله نظامی غربی ها به سوریه به دنبال حمله به دوما این فرصت را برای روس ها فراهم آورد تا از مسئولیت خود در قبال هرگونه حمله شیمیایی نیروهای نظام سوریه (برخلاف اظهارات آشکار مسئولان روسیه) شانه خالی کنند.

از سوی دیگر، “زیپی بارئیل” تحلیلگر امور عربی روزنامه عبری زبان “هاآرتص” گفت که اگر روسیه بکوشد جلوی پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در حریم هوایی سوریه را بگیرد در حقیقت پیام دوگانه را ارسال کره است که اولی به واشنگتن به عنوان حامی اسرائیل می باشد و دیگری به اسرائیل به عنوان متجاوز می باشد.

تحلیلگران اسرائیلی بر این باورند که امکان دارد دولت آمریکا اندکی قبل از خارج کردن نیروهای آمریکایی زا خاک سوریه به این حمله بسنده کند، آنچه موجب نگرانی سرویس های امنیتی اسرائیل شده است اینکه اسرائیل خودش را در رویارویی با ایران تنها ببیند.

بارئیل یادآور شد: شتابزدگی وزیر دفاع آمریکا در زمینه اعلام این مطلب که حمله به اهداف سوریه فقط برای یکبار صورت گرفت و هدفش ارسال پیامی کوبنده به بشار رئیس رئیس نظام سوریه بود و اقدام سریع پنتاگون به اعلام پایان حمله نظامی در سوریه حکایت از آن دارد که کشورهای غربی مجبور به ارسال چنین پیامی به عنوان بخشی از تعهدات خود در زمینه منع گسترش به کارگیری سلاح های غیر متعارف در چنین شرایط شدند.

این تحلیلگر تاکید کرد این حمله تغییری در راهبردی آمریکا در قبال سوریه به شمار نمی آید، زیرا دولت آمریکا به آنچه که دونالد ترامپ در خصوص خارج کردن نیروهای آمریکایی از خاک سوریه عنوان کرد، ادامه می دهد و جدای از آن دولت آمریکا تمایلی به ورود به فاز “راهکار سیاسی” و انجام مذاکرات میان معارضان و نمایندگان نظام سوریه تحت نظارت روسیه و ایران و ترکیه ندارد.

از سوی دیگر، پرفسور ابراهام بن زیپی استاد دانشگاه حیفا و کارشناس امور آمریکا گفت: این حمله حامل پیام های سیاسی است که از مرزهای سوریه فراتر می رود و به تهران و پیونگ یانگ می رسد و این اقدام یک قبل از یک ماه از تصمیم نهایی ترامپ در مورد توافق هسته ای با ایران و قبل از نشست برنامه ریزی شده برای آن با کیم جنگ اون صورت می گیرد.

زیپی یاداور شد: ترامپ کوشید با این کارش اعلام کند که دوره جدیدی از رفتارهای آمریکا کلید خورده است و حملات موشکی آمریکا و انگلیس و فرانسه به سوریه یک جبهه غربی مصمم تری را در قبال چالش های آتی تشکیل می دهد. 

وی تصریح کرد که اقدامات مجازاتی علیه کسانی که خطوط قرمز آمریکا را نقض می کند، عنوان مرحله کنونی است.

وی خاطرنشان ساخت که این اقدام به مثابه نشان دادن کارت قرمز به بشار اسد و نشان دادن کارت زرد به مسکو و تهران و پیونک یانگ است و همچنین اشاره ای به این است که دوره آشتی و تر س که دولت باراک اوباما آن را رقم زد به سر آمده است.

از سوی دیگر، “حیمی شالیو” تحلیلگر امور آمریکا در روزنامه هاآرتص گفت که آنچه در خارج از گستره و مرزهای کاخ سفید رخ می دهد جزء اولویت های رئیس جمهور آمریکا نیست که درگیر تحقیقات مربوط به مداخله احتمالی روسیه در انتخابات سال گذشته به نفع ترامپ و موج گسترده استعفای مسئولان و تغییر چهره ها در دولت 44 امین رئیس جمهور آمریکاست.

صالح نعامی پژوهشگر مسائل اسرائیلی در گزارشی درباره تحلیلات اسرائیلی پیرامون این حمله می‌گوید: به رغم موضع گیری دیرهنگام رژیم صهیونیستی در قبال حمله سه جانبه بامداد دیروز شنبه آمریکا و فرانسه و انگلیس علیه اهداف نظام بشار اسد، ولی می توان گفت که محدودیت این حمله و ماهیت اماکن مورد هدف تصمیم سازان رژیم صهیونیستی را ناامید ساخت و امید آنان به تاثیر گذاری این حملات و در ایجاد  تغییر و تحول در فضای منطقه در جهت بهبود قدرت تل آویو برای تحقق مصالح راهبردی خود را به یاس مبدل ساخت.

نعامی معتقد است که اسرائیل دلخوش کرده بود این حمله آمریکایی اروپایی پیام روشنی را به ایران بدهد؛ مبنی بر اینکه غرب از موضع اسرائیل در زمینه مخالفت با بسط نفوذ نظامی ایران در داخل خاک سوریه از رهگذر طراحی این حمله حمایت می کند، حمله ای پایگاه های نظامی را هدف قرار داد، پایگاه های ایرانی ها و شبه نظامیان شیعی در آن حضور دارند.

وی در گزارش خود در پایگاه العربی الجدید این گونه نتیجه می گیرد که ماهیت حمله سه جانبه آمریکا و فرانسه و انگلیس به پایگاه های نظام بشار اسد، موجب تقویت اجماع حاصله میان محافل سیاسی و نظامی اسرائیل در خصوص ادامه حمله به نیروهای ایرانی در سوریه در سایه وجود خطراتی در زمینه بروز درگیری گسترده خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه:

کپی شد