دوشنبه 23/سپتامبر/2024

تحلیلگر اسرائیلی: شروط پومپئو برای ایران، آرزوهای نتانیاهو را محقق کرد

چهارشنبه 23-می-2018

یک تحلیلگر اسرائیلی اظهار داشت که شروط دوازده گانه مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا برای ایران، در حقیقت با هدف تحقق آرزوها و رویاهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه شد و عجیب نیست که نتانیاهو بلافاصله از این مسئله اعلام حمایت کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، نتانیاهو بلافاصله پس از اعلان استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران، تاکید کرد که ما اعتقاد داریم این تنها سیاست درستی است که می تواند ضامن امنیت منطقه باشد و از تمامی کشورها می خواهیم طبق سیاست های آمریکا با ایران که “کشوری دشمن” است، تعامل داشته باشند.

شروط دولت آمریکا برای ایران در حقیقت استناد به خواسته های رژیم صهیونیستی است که نتانیاهو قبل از لغو تحریم های اقتصادی بر ایران خواستار آن بود و اصرار داشت که این مقیاس و اساس توافق هسته ای با ایران در سال 2015 باشد.

در همین راستا، “یوسی میلمن” تحلیلگر مسائل امنیتی روزنامه عبری زبان معاریو خاطر نشان کرد که شروط اعلام شده از سوی پومپئو، در واقع لیست آرزوهای نتانیاهو بود.

میلمن تصریح کرد که این شروط متضمن تمامی مسائلی است که نتانیاهو قبل و بعد از امضای توافق هسته ای با ایران در سال 2015 خواستار تحقق آن شده بود.

به گفته این تحلیلگر صهیونیستی، روشن است که آمریکا تصمیمی برای اصلاح برجام ندارد، بلکه هدف آن دست یابی به توافقی جدید است تا جلوی “غنی سازی اورانیوم در ایران” را برای همیشه بگیرد.

یوسی میلمن تاکید کرد که آمریکا از تهران می خواهد تولید موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک های هسته ای را متوقف کند و از حمایت از گروه هایی چون حزب الله خودداری کرده و به تقویت حضور خود در منطقه پایان دهد.

میلمن افزود که شرط خروج ایران از سوریه تنها خواسته ای است که احتمال تحقق آن بسیار زیاد است، زیرا روسیه نیز اکنون خواستار عقب نشینی ایران از سوریه است و این کشور تنها مکانی است که دو قدرت بزرگ روسیه و آمریکا در آنجا توافقاتی اولیه و اصولی و نه عملیاتی به امضا رسانده اند.

وی تصریح کرد که این خواسته کاملا با تغییر در موضع و رویکرد روسیه همسو است، زیرا کرملین بیش از پیش با خواسته رژیم صهیونیستی مبنی بر خروج ایران از سوریه همراهی می کند و این خبر خوبی برای این رژیم است.

از سوی دیگر، این تحلیلگر اسرائیلی معتقد است که اظهارات پومپئو در مورد همکاری با همپیمانان آمریکا در اروپا صرفا نوعی شیرین کلامی از سوی اوست.

یوسی میلمن تصریح کرد که کافی است به توئیت دونالد توسک رئیس اتحادیه اروپا توجه کرد تا متوجه حجم اختلافات میان آمریکا و اروپا شد که این ضرورتا به پرونده ایران مرتبط نمی شود، بلکه انعکاس دهنده این حقیقت است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خود را پلیس جهان می داند و هیچ اعتباری برای دیگر طرف ها حتی همپیمانان قدیمی خود قائل نیست.

با این وجود، میلمن اینگونه نتیجه گیری کرد که شروط آمریکا بیش از اینکه یک استراتژی باشد، یک آرزو و رویا است، زیرا ایران کشوری است که سختی ها و مشکلات زیادی را دیده و پشت سر گذاشته و از دارای عزت و شوکت است.

وی اشاره کرد که ایران 8 سال جنگ با عراق را پشت سر گذاشت و پایدار ماند و 6 سال به خاطر برنامه هسته ای تحریم های شدید بین المللی را شاهد بود، بنابراین هرگز بخاطر تهدیدات دولت ترامپ سریع تسلیم نخواهد شد.

 

لینک کوتاه:

کپی شد