شنبه 21/سپتامبر/2024

آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال حذف دحلان و برغوثی از جانشینی عباس

جمعه 25-می-2018

واشنگتن و تل آویو هفته گذشته مشاوره های گسترده ای در مورد وضعیت سلامت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، آینده روابط این تشکیلات با رژیم صهیونیستی و شیوه های مختلف همکاری بین آن ها از جمله همکاری امنیتی در صورت حذف وی از صحنه سیاسی انجام داده اند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، منابع غربی در گفتگو با پایگاه خبری Middle East Affairs تاکید کردند که مشاوره ها و رایزنی هایی نیز در این باره بین طرف های منطقه ای انجام شده است و بسیاری از کشورهای منطقه نسبت به برهم خوردن اوضاع در کرانه باختری در صورت حذف عباس از صحنه سیاسی اظهار نگرانی کرده اند.

این منابع تصریح کردند که واشنگتن به تل آویو پیشنهاد داده است تا از مسئله تعیین جانشین عباس به سبب ابعاد داخلی و خارجی آن که به سختی ممکن است مورد پذیرش طرف های منطقه ای قرار گیرد، دوری گزیند و حرف و حدیث های محافل اسرائیلی در مورد حذف محمد دحلان و مروان برغوثی از جانشینی عباس خشم گسترده فلسطینیان را در پی داشته و آن ها این را دخالت آشکار در آینده مسئله رهبری خود می دانند.

منابع غربی بیان کردند که واشنگتن و تل آویو به رغم روابط و مناسبت گسترده منطقه ای دحلان در پی تلاش های او برای بهبود وجهه و جایگاه حماس در منطقه و ممانعت از تروریست خواندن این جنبش از سوی کشورهای عربی، موضعی محدود در قبال او اتخاذ می کنند.

آن ها همچنین اظهار داشتند که جامعه جهانی و سازمان ملل در سایه شهرک سازی گسترده تل آویو و اقدام به کارهایی که تشکیل کشور فلسطین را به امری بعید تبدیل می کند، سعی در حفظ راهکار تشکیل دو کشور و ایجاد راه حلهایی قبل از کنار رفتن محمود عباس و ممانعت از وقوع جنگی ویرانگر علیه غزه دارند که آثار و پیامدهایی منفی بر کشورهای منطقه نیز خواهد داشت.

لازم به ذکر است که شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد که عباس وضعیت سلامت خوبی ندارد و سال ها است که از مشکلات قلبی رنج می برد. البته هنوز جانشین عباس تعیین نشده است و همین مسئله احتمال وقوع اختلافات و نزاع های گسترده بین مسئولان تشکیلات خودگردان برای رسیدن به پست ریاست این تشکیلات را می دهد.

 

لینک کوتاه:

کپی شد