دوشنبه 23/سپتامبر/2024

سربازی حریدی ها؛ تشدید شکاف جامعه صهیونیستی و انحلال دولت نتانیاهو

چهارشنبه 11-جولای-2018

 رشد فزاینده فرار از سربازی از سوی نسل جوان ساکن در سرزمین‌های اشغالی موجب شده مسئولین صهیونیستی علی‌رغم چالش‌ها و تنش‌های پیش رو در اجرای این قانون، به دنبال لغو جایزه بزرگ بن گوریون در سال 1948 به حریدی ها برای همراهی کردن با این رژیم باشند.

رژیم صهیونیستی نه تنهااز منظر سیاسی، حقوقی و شیوه شکل‌گیری یک موجود نامشروع و دروغین است؛ بلکهاز منظر جامعه شناسی مختصات یک واحد نرمال را ندارد. شکل‌گیری بر اساسادعای دروغ «آرمان صهیونیسم و سرزمین موعود» موجب شد در دهه‌های اول 1900تا  دهه 1950 یهودیان زیادی با نژاد، تفکر و حتی مذهب‌های گوناگونی ازسراسر جهان با وعده‌های دروغین به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت نمایند. اینمهاجرت‌ها بر پایه یک هدف خیالی موجب شد جامعه شکل‌گرفته در سرزمین‌هایاشغالی هیچ یک از الزامات شکل‌گیری یک جامعه را نداشته باشد. حریدی ها وچالش و اختلافات این طیف با دیگر گروه‌های حاضر در سرزمین‌های اشغالی یکیاز نمونه‌های دروغین بودن جامعه یهودی حاضر در سرزمین‌های اشغالی است.حریدی ها حتی اصلی‌ترین ارکان رژیم صهیونیستی یعنی ارتش را به دلیل آنکهیهودی نمی‌دانند را غیر مشروع و خدمت در آن را امری غیرشرعی می‌نامند.

درروزهای اخیر یکی از مهم‌ترین موضوعات رسانه‌ها و سیاست‌مداران رژیمصهیونیستی لایحه لغو معافیت سربازی حریدی ها در ارتش این رژیم است. موضوعمعافیت سربازی حریدی ها طی سال‌های گذشته به یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها وموضوعات بحث‌برانگیز داخلی سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده است.  حریدی هاطیفی تندرو از یهودیان هستند که عقاید خاص و ویژگی دارند. یکی از ویژگی‌هایبارز آنان که موجب انقطاع آنان از جامعه می‌شود؛ تحصیل در مدارس ویژه ومذهبی است. این مدارس به تحصیل تلمود، تورات و آئین‌های یهودی می‌پردازند وبرخی دروس مدرن نقش کمرنگی در آن دارد.

چرا حریدی ها از سربازی معاف شدند؟

اززمان اجباری شدن سربازی در سرزمین‌های اشغالی پس از اعلام موجودیت جعلیرژیم صهیونیستی در سال 1948، رهبران مذهبی ارتدوکس و یهودیان افراطی مخالفسربازی رفتن حریدی‌ها و یهودیان تندرو بوده‌اند. امری که موجب شد بن گوریونابتدا با معافیت چند سرباز حریدی موافقت نماید؛ اما در سال 1949 معافیتاین طیف به‌طور رسمی به قانون تبدیل شد. به باور بسیاری اقدام مسئولینتل‌آویو در اعطای معافیت سربازی به ارتدوکس های یهودی یا حریدی ها، بهمنظور همراه نمودن این طیف تندرو با سیاست‌های تل‌آویو بوده است؛ اما اینامر موجب شده است بسیاری از جوانان صهیونیست برای فرار از خدمت در ارتش، بهفراگیری علوم دینی روی‌ آورند و در مدارس مذهبی حریدی ها مشغول به تحصیلشوند.

 معافیت خدمت حریدی‌ها در ارتش، علیرغماعلام کمبود نیرو از سوی مقامات صهیونیستی (بالاخص در یک دهه گذشته) برایپوشش نیازهای ارتش، اعتراضات فراوانی در جامعه صهیونیستی به وجود آورده استو این مسئله خشم طبقات دیگر جامعه صهیونیستی را برانگیخته است. بخش نیرویانسانی ارتش رژیم صهیونیستی در سال 2016 اعلام کرد، درصد فرار از خدمتسربازی در ارتش به بهانه فراگیری علوم مذهبی و اعتقادی بسیار افزایش یافتهاست و تا سال 2020 حدود یک‌چهارم جوانان را در بر خواهد گرفت.[1] بن گوریوندر حالی سال 1949 حریدی‌ها را به منظور کسب حمایت‌شان از سربازی معاف کردکه جمعیت بسیار کمی از یهودیان را تشکیل می‌دانند و وی گمان نمی‌کرد روزیاین اقلیت به یک بخش عظیمی از جامعه اشغالگران تبدیل شود. رشد جمعیت حریدیها و افزایش میزان فرار از سربازی با ترفند حضور در مدارس مذهبی حریدی،موجب شد دیوان عالی رژیم صهیونیستی دست به اقدامی عجیب و چالشی بزند.

حکم دیوان عالی؛ آغاز چالش سربازی حریدی ها

درآبان سال گذشته (96) حکمی از سوی دیوان عالی صادر شد که از دولت تل‌آویودرخواست می‌کرد ظرف یک سال مقدمات خدمت سربازی حریدی‌ها را فراهم سازد. ایناقدام در همان زمان موجب تظاهراتی بسیار وسیع در شهر قدس اشغالی و حتیشهرهایی که حریدی ها اقلیت هستند (مانند تل‌آویو) شد.

روزنامهصهیونیستی هاآرتص، از تظاهرات حدود 1500 نفری از یهودیان حریدی‌ها دراعتراض به بازداشت دانشجویان مذهبی که به دفاتر جذب ارتش مراجعه نکرده‌اند،خبر داد. تظاهراتی که به درگیری و خون‌ریزی هم کشیده شده است.[2] طیهفته‌های پس از اعلام حکم دیوان عالی، فضای رسانه‌ای سرزمین‌های اشغالی بهشدت درگیر تظاهرات و تجمعات گروه یهودیان افراطی که از آن تعبیر به «حریدی»می‌شود، بوده است. دلیل این چالش‌ها تصمیم رژیم صهیونیستی به لغو معافیتحریدی‌ها از سربازی به‌منظور جلوگیری از فرار از سربازی به بهانه تحصیلاتمذهبی است.

اما در هفته‌های گذشته موضوع لغومعافیت سربازی حریدی ها بسیار جدی و چالشی‌تر شده است. اعضای کابینه رژیمصهیونیستی در نشست هفتگی خود در 11 تیرماه  با «قانون خدمت نظامی» موافقتکرده‌اند؛ اقدامی که پس از طی مراحل رای گیری نهایی می‌تواند به تصویب وعملیاتی شدن این قانون شود.

این در حالی است کهفراکسیون پارلمانی یهودیان مذهبی «حریدی» با این تصمیم کابینه رژیمصهیونیستی مخالفت کرده بود. با این حال، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیمصهیونیستی هم اعلام کرده است: «موافقت با این قانون در راستای حفظ امنیتقومیتی اسرائیل صورت گرفت و من به ارتش صهیونیستی و وزارت جنگ به خاطرتصویب این قانون تبریک می‌گویم.»[3] سخنان لیبرمن و ارسال لایحه از کابینهبه کنست، موجب شده برخی احزاب حریدی به شدت علیه نتانیاهو موضع گیرینمایند.

نتانیاهو و انتخابات زودهنگام؟

دولت‌هادر رژیم صهیونیستی به ائتلاف اکثریت در کنست متکی‌اند و در صورت شکستائتلاف اکثریت در کنست، با انحلال کنست و دولت انتخابات زودهنگام تشکیلمی‌شود. این مسئله موجب شده تقریباً تمام دولت‌ها در اسرائیل دوران قانونی 4ساله خود را به پایان نبرند و پیش از آن شاهد انحلال و انتخابات زودهنگامبوده‌اند. گویا این مسئله بیش از همیشه کابینه نتانیاهو را تهدید می‌کند.

کابینهکنونی نتانیاهو پس از انتخابات ۱۷ مارس ۲۰۱۵ رقم خورد. ائتلافی که 66 کرسیاز 120 کرسی را بر عهده دارد. این کابینه ناشی از ائتلاف حزب لیکود بهرهبری نتانیاهو با 30 کرسی با احزابی چون همه ما (کولانو) با ۱۰ کرسی، خانهیهود ۸ کرسی، شاس ۷ کرسی، یهودیت توراتی 6 کرسی و اسرائیل خانه ما(اسرائیل بیتنا) با 5 کرسی تشکیل شده است.

احزابشاس و یهود تورات به ترتیب با در اختیار داشتن 7 و 6 کرسی کنست، از احزابحریدی حاضر در ائتلاف کابینه تندرو نتانیاهو هستند. این دو حزب هرکدامبه‌تنهایی قادر هستند با خروج از ائتلاف دولت، دولت و کنست را منحل نمایند وفرصتی دوباره در اختیار مختلفان نتانیاهو برای کنار زدن وی از صدر قدرت پساز 12 سال قرار دهند. این مسئله موجب شده لایحه جدید قانون سربازی بیش ازپیش بر حساسیت آن افزوده شود.

این هفته نخستینقرائت لایحه دولت برای لغو معافیت سربازی حریدی ها با وجود مخالفت احزاب باموفقیت صورت گرفت؛ 63 نماینده به نفع و 39 نماینده علیه آن رأی دادند.[4]پس از این رای گیری روزنامه عبری زبان هاآرتص اعلام کرد نتانیاهو در حالرایزنی با احزاب حریدی در خصوص امکان تعیین زمان انتخابات است! امری کهنشان می‌دهد احزاب حریدی بر خروج از ائتلاف در صورت تصویب نهایی این قانونبسیار مصمم‌اند.  

اما از سوی دیگر روزنامهمعاریو در این خصوص مدعی شد با وجود تاکید علنی جریان یهود تورات برایمخالفت با قانون جدید خدمت سربازی و خروج از ائتلاف دولت در صورت تصویب آن،اما تفاهماتی در داخل این جریان صورت گرفته است مبنی بر آنکه خروج ازائتلاف و سقوط دولت به تقویت یائیر لاپید رئیس جریان یش عیتد در انتخاباتآینده و تضعیف جریان‌های حریدی در مذاکرات پس از انتخابات منجر خواهد شد ولذا ممکن است راه مخالفت با این قانون را از مسیری غیر از سقوط دولتی که درآن حضور دارند دنبال نمایند.[5] زیرا اگر حریدی ها موجب سقوط دولت شوند،نتانیاهو و حزب لیکود در کنست آتی با آنان ائتلاف نخواهد کرد و به دنبالرقیبان آنان خواهد رفت.

جمع‌بندی

اصلی‌ترینمسئله در لایحه لغو سربازی حریدی ها پس از چندین دهه اعلام موجودیت جعلیرژیم صهیونیستی، عیان شدن چالش ارتش اسرائیل در تقابل با محور مقاومت ونیروهای جریان های مقاومت نوار غزه است. رشد فزاینده فرار از سربازی از سوینسل جوان ساکن در سرزمین‌های اشغالی موجب شده مسئولین صهیونیستی علی‌رغمچالش‌ها و تنش‌های پیش رو در اجرای این قانون، به دنبال لغو جایزه بزرگ بنگوریون در سال 1948 به حریدی ها برای همراهی کردن با این رژیم باشند. اینقانون در صورت تصویب می‌تواند چالش و شکاف جامعه حریدی ها با جامعه سکولاریهودی سرزمین‌های اشغالی دوچندان نماید.

منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه:

کپی شد