یکشنبه 22/سپتامبر/2024

تاکید کنفرانس استانبول بر مخالفت با معامله قرن

شنبه 28-جولای-2018

کنفرانس “فلسطینیان و معامله قرن… رویکرد، چالش ها و توانمندی ها” که در شهر استانبول ـ ترکیه ـ آغاز به کار کرده بود، با تاکید بر مخالفت با “معامله قرن” و دعوت به تحقق آشتی ملی به کار خود پایان داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، این کنفرانس با مشارکت رهبران فلسطینی و شخصیت های دانشگاهی، سیاسی و حقوقی برگزار شد و شرکت کنندگان در این کنفرانس که به همت مرکز مطالعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی “SETA“، مرکز مطالعات راهبردی و دیپلماتیک و مرکز رویکرد توسعه سیاسی “vision” ترتیب داده شده بود، بر مخالفت با طرح صلح دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که به “معامله قرن” موسوم شده است، تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس 2 روزه دیدگاه های فلسطینیان برای مقابله با معامله قرن و ساز و کار و عواقب آن و نیز راه های خروج از بحران شکاف داخلی فلسطین و تبعات آنرا بررسی کردند.

پایبندی به حقوق

در بیانیه پایانی این کنفرانس بر پایبندی به حقوق ثابت و مشروع فلسطینیان و در راس آنها حق بازگشت آوارگان فلسطینی و حق تعیین سرنوشت و نیز تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی قدس شریف تاکید شده است.

شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین بر مخالفت با اقداماتی مانند انتقال سفارت آمریکا به قدس و معرفی این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی که سعی در زمینه سازی برای تحمیل طرح آمریکایی ـ اسرائیلی موسوم به “معامله قرن” را دارند، تاکید و اعلام نمودند که قدس تا ابد پایتخت کشور فلسطین خواهد بود.

کنفرانس استانبول همچنین بر مخالفت با قوانین و اقدامات صهیونیستی که هدف از آنها یهودی سازی سراسر اراضی فلسطینی و محروم کردن فلسطینیان؛ به ویژه فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی سال 1948 از حقوق اساسی شدن است، تاکید کرد و از قانون “قومیت یهودی” که اخیرا در کنست صهیونیستی تصویب شد، به عنوان خطری برای موجودیت فلسطینیان در سرزمین خود یاد نمود.

شرکت کنندگان در این کنفرانس، مقابله با معامله قرن را وظیفه ملی دانستند که همگان باید برای تحقق آن و پس سر گذاشتن اختلافات سیاسی دست به دست هم دهند.

دعوت به آشتی

در بیانیه پایانی این کنفرانس همچنین از گروه های فلسطینی و به ویژه دو جنبش فتح و حماس خواسته شده است که با تلاش های مصر برای پایان دادن به شکاف داخلی فلسطین همکاری کنند؛ چرا که در سایه شکاف داخلی و دو دستگی در عرصه فلسطین، هر گونه تحرک رسمی یا مردمی فلسطینیان برای مقابله با معامله قرن و اقدامات رژیم صهیونیستی ضعیف خواهد بود.

کنفرانس استانبول با اشاره به اینکه مقابله با چالش ها بدون وحدت و همبستگی و توافق بر روی یک طرح مشترک امکان‌پذیر نیست، از تصمیم سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” و تشکیلات خودگردان برای مراجعه به دادگاه های بین المللی و شکایت از رژیم صهیونیستی به خاطر نقض قوانین و منشورهای بین المللی حمایت کرد.

کنفرانس استانبول همچنین خواستار توافق بر روی یک رویکرد مردمی و رسمی برای مقابله مشترک با معامله قرن و تلاش برای تشکیل انجمن ها و پویش های مردمی به منظور کمک به این اهداف شد.

گفتنی است که در این کنفرانس گروهی از رهبران گروه های فلسطینی؛ از جمله موسی ابو مرزوق و حسام بدران از رهبران جنبش مقاومت اسلامی “حماس”، “محمد اشتیه” و “ماجد فتیانی” از رهبران جنبش فتح، “ابو احمد فواد” و “عمر شحاده” از رهبران جبهه خلق، “محمد هندی” از رهبران جنبش جهاد اسلامی، “مصطفی برغوثی” دبیر کل کمیته ابتکار ملی و “نهاد ابو گوش” از جبهه دموکراتیک به همراه جمعی از شخصیت های دانشگاهی و سیاسی از داخل فلسطین و خارج از آن حضور داشتند.

لینک کوتاه:

کپی شد