جمعه 20/سپتامبر/2024

جزئیات کامل پیشنهادات ملادینوف برای بهبود اوضاع انسانی غزه

دوشنبه 30-جولای-2018

باریکه غزه این روزها شاهد تحرکات گسترده منطقه ای و بین المللی برای تحقق آشتی ملی و حل برخی بحران ها در مقابل “آرام سازی این منطقه” و بازگرداندن آرامش به روابط گروه های مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی و نیز توقف تظاهرات های حق بازگشت است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رهبری این تحرکات در عرصه منطقه ای بر عهده مصر است که سعی دارد به عنوان ناظر توافق آشتی ملی، اوضاع حاکم بر این مساله را به روال سابق بازگرداند. اما در عرصه بین المللی این مسئولیت به “نیکولای ملادینوف” فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در روند سازش در منطقه خاورمیانه سپرده شده است که سعی دارد در جریان “سفرهای ماراتونی” خود به غزه پیشنهاداتی را برای بهبود اوضاع انسانی در این منطقه ارائه دهد.

 

تزریق مسکّن به غزه

در همین راستا، خضر حبیب از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین اظهار داشت که ملادینوف برخی ایده ها و پیشنهادات را برای بررسی مسائل انسانی نوار غزه؛ مانند وضعیت بهداشتی، برق، بیکاری و پروژه های زیرساختی ارائه کرده است که برای اجرای آنها “یک میلیارد د لار” در نظر گرفته شده است و تاکنون 650 میلیون دلار از آن جمع آوری شده است.

حبیب در گفتگو با خبرگزاری “شهاب” فلسطین خاطر نشان کرد که این پیشنهادات در قالب طرح کاهش شدت بحران انسانی نوار غزه ارائه می شود و قرار نیست محاصره این منطقه به طور کامل لغو شود. وی افزود جامعه بین المللی و به ویژه سازمان ملل به باریکه غزه به عنوان یک “مشکل انسانی” نگاه می کند.

این رهبر جهاد اسلامی تاکید کرد که هدف از این تحرکات پایان دادن به محاصره غزه نیست و از همین رو، هیچ خبری از فرودگاه یا بندر یا پروژه های راهبردی برای حل تمامی بحران های غزه نیست. علاوه بر این، ملادینوف دو شرط را برای اجرای پیشنهادات خود وضع کرده است؛ نخست برقراری آرامش در برابر رژیم صهیونیستی و دوم تصدی زمام اداره امور باریکه غزه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین.

خضر حبیب همچنین تصریح کرد که رژیم صهیونیستی از این تحرکات ملادینوف حمایت می کند و در همین راستا، تجاوزات خود علیه باریکه غزه را نیز شدت بخشیده است تا فلسطینیان را برای متوقف کردن تظاهرات های بازگشت و پذیرش پیشنهادات ارائه شده تحت فشار قرار دهد.

منابع آگاه اعلام کرده اند که مصر از پیشنهادات ملادینوف حمایت کرده است، اما در عین حال، 2 شرط را برای وی معین کرده است: نخست اینکه مبلغ جمع آوری شده برای اجرای پروژه های مذکر در بانک های مصر سپرده گذاری شود و دوم اینکه کالاها و موادی که برای اجرای این پروژه ها استفاده می شود، از مصر تهیه شوند. رژیم صهیونیستی و ملادینوف نیز هیچ مخالفتی با این شرط های مصر ندارند.

این منابع خاطر نشان کرده اند که جنبش مقاومت اسلامی “حماس” به ملادینوف اعلام کرده است که مخالف راه حل های جزئی است و خواهان لغو کامل محاصره غزه و حل تمامی بحران هاست و منتظر پاسخ ملادینوف به پیشنهادات خود است.

منابع مذکور همچنین اعلام کرده اند که ملادینوف اجرایی شدن پیشنهادات خود را به آزادی نظامیان اسیر صهیونیست منوط کرده است، اما جنبش حماس به شدت با این مساله مخالفت و تاکید کرده است که نظامیان اسیر صهیونیست تنها در قبال آزادی اسرای فلسطینی از زندان های صهیونیستی تحویل داده خواهند شد. فرستاده صلح سازمان ملل همچنین شرط دیگری را هم برای اجرای پیشنهادات خود وضع کرده است که آن تحویل باریکه غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین است.

این منابع همچنین اعلام کرده اند که حماس حاضر به ارائه اطلاعات درباره سرنوشت نظامیان اسیر صهیونیست به ملادینوف نشده و بر موضع خود تاکید کرده است که هر گونه مذاکره درباره مبادله اسرا منوط به آزادی آن دسته از اسرای فلسطینی است که در جریان مبادله وفاداری به آزادگان یا همان مبادله شالیت از زندان های صهیونیستی آزاد شده بودند، اما رژیم صهیونیستی دوباره آنها را بازداشت کرده است.

اما تشکیلات خودگردان فلسطین که مجازات هایی را به منظور انتقام گیری از باریکه غزه به این منطقه تحمیل کرده است، از اجرای هر گونه راه حل انسانی در غزه بدون موافقت این نهاد ابراز نگرانی کرده است و در همین راستا، “مامون ابو شهلا” وزیر کار فلسطین خاطر نشان کرده است که رامی حمد الله نخست وزیر تشکیلات با حامیان مالی فلسطین جلسه ای برگزار کرده و به آنها اعلام نموده است که هر گونه مداخله اقتصادی در غزه باید از طریق وزارتخانه های دولت قانونی فلسطین صورت گیرد.

لینک کوتاه:

کپی شد