یکشنبه 22/سپتامبر/2024

اعضای شورای امنیت ماه اکتبر آینده به غزه و کرانه باختری سفر می کنند

پنج‌شنبه 4-اکتبر-2018

رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که سعی دارد زمینه سفر اعضای این شورا به باریکه غزه و کرانه باختری طی ماه اکتبر جاری را فراهم سازد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، “ساشا سرجیو لورینتی” فرستاده بولیوی و رئیس شورای امنیت در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در نیویورک خاطر نشان کرد که امیدوارم این سفر صورت گیرد و اعضای شورای امنیت به غزه و کرانه باختری سفر کنند. ما بر روی این مساله اصرار داریم و امیدواریم که این مساله به واقعیت بپیوندد.

وی افزود: «بیش از 50 یا 70 سال است که سازمان ملل متحد به وعده خود درباره تشکیل کشور فلسطین برخوردار از حق حاکمیت کامل عمل نکرده است. این شورا از مناطق مختلف جهان بازدید کرده است و به نظر ما، این منطقه هم از مهمترین مناطق است.»

مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین بارها خواستار بازدید اعضای شورای امنیت از باریکه غزه و کرانه باختری و قدس اشغالی به منظور اطلاع از درد و رنج ملت فلسطین شده اند.

اما تحقق این سفر نیازمند موافقت دسته جمعی نمایندگان 15 کشور عضو شورای امنیت است و این در حالی است که چنین مساله ای همواره با مخالفت شدید آمریکا به عنوان یکی از کشورهای عضو دائم این شورا که از حق وتو نیز برخوردار است، مواجه می شود.

نماینده بولیوی در شورای امنیت تاکید کرد که نمایندگان 10 کشور عضو این شورا با ارسال نامه ای به “آنتونیو گوترش” دبیر کل سازمان ملل، بر این مساله تاکید کردند که “نیکولای ملادینوف” فرستاده صلح این سازمان به منطقه خاورمیانه باید در نشست های دوره ای درباره مساله فلسطین و میزان پایبندی اسرائیل به قطعنامه 2334 شورای امنیت، گزارش های کتبی؛ و نه شفاهی به اعضای شورا ارائه دهد.

در این قطعنامه که در تاریخ 23 دسامبر سال 2016 صادر شده، بر این مساله تاکید شده است که دبیرخانه سازمان ملل گزارش های موثقی درباره میزان پایبندی اسرائیل به مفاد این قطعنامه ارائه دهد. قطعنامه 2334 خواستار توقف فوری تمامی عملیات های شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین؛ از جمله قدس شرقی شده بود. در این قطعنامه همچنین آمده است که شهرک های صهیونیست نشین هیچ گونه مشروعیت قانونی ندارند و احداث آنها نقض صریح قوانین بین المللی به شمار می رود.

لینک کوتاه:

کپی شد