دوشنبه 23/سپتامبر/2024

نتانیاهو و طبل تو خالی جنگ با غزه

یکشنبه 14-اکتبر-2018

اقدامات خصمانه و تشدید فشارهای رژیم صهیونیستی بر ساکنان نوار غزه طی ماه‌های اخیر همچنان که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراف می‌کند بواسطه استیصال و وحشت صهیونیست‌ها از تداوم پرقدرت‌تر مقاومت در میان فلسطینیان بویژه ساکنین نوار غزه علی رغم تمامی فشارها می‌باشد

 

تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی این روزها برای آغاز تهاجم نظامی به غزه افزایش یافته است به صورتی که طی روز گذشته  تلویزیون این رژیم اعلام کرد که نتانیاهو به ارتش این رژیم دستور داده در صورت پایان نیافتن «تظاهرات بازگشت» در غزه، آماده آغاز عملیات نظامی در این منطقه باشد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کرده است: «ما آماده انجام عملیات نظامی در نوار غزه هستیم و این صرفا در حد حرف نیست». نتانیاهو در حالی وجود بحران انسانی در نوار غزه را به عنوان دلیل امکان آغاز عملیات نظامی بر علیه حماس اعلام کرده است که این رژیم خود از ژوئن 2007 تاکنون در اقدامی غیرقانونی با بستن تمامی گذرگاه‌ها و محاصره تمام عیار دریایی، هوایی و زمینی غزه ارتباط ساکنان این منطقه پرتراکم (پرتراکم ترین منطقه در جهان با حدود 2 میلیون نفر جمعیت) با جهان بیرون را کاملاً قطع و آن را رسماً به زندانی عمومی تبدیل کرده است.

از سوی دیگر تهدیدات مقامات صهیونیستی برای تجاوز نظامی به خاک غزه در حالی است که این رژیم از سال 2006 تا کنون 3 حمله بزرگ به غزه ترتیب داده است، که آخرین مورد آن در سال 2014 صورت گرفت و در تمامی این جنگ‌ها بدون دستیابی به هدف آغازین جنگ در خلع سلاح گروه‌های مقاومت در نهایت مجبور به عقب نشینی و پذیرش شکست شده بود.

 

وخامت اوضاع انسانی در غزه

وخامت اوضاع انسانی در نواز غزه به دلیل ناتوانی مردم در تامین سوخت، غذا و دارو و همچنین عدم پرداخت حقوق کارمندان بحرانی گزارش می‌شود. تا پیش از محاصره بخش بیشتر برق مورد نیاز غزه از سرزمین‌های اشغالی به این منطقه می‌رسید اما با آغاز محاصره و اقدام صهیونیست‌ها در قطع انتقال برق، تنها نیروگاه این منطقه وظیفه تامین برق را بر عهده گرفت که تنها می‌تواند بخش کوچکی از این نیاز را جبران کند که این امر موجب قطع برق گسترده و طولانی مدت برای ساکنان این منطقه شده است که بر مشکلات مردم بسیار افزوده است چنانکه بیمارستان‌ها و سایر خدمات عمومی را در اجرای وظایف خود تحت شعاع قرار داده است. با این وجود به واسطه عدم تامین سوخت لازم برای خوراک تنها نیروگاه منطقه هم اکنون خاموشی‌ها بسیار زیاد و به 16 ساعت در روز افزایش یافته است. این امر موجب شده تا سازمان ملل بارها نسبت به وخامت اوضاع انسانی در غزه هشدار دهد که در آخرین مورد 27 تیر 1397 جیمی مک گولدریک هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در اراضی اشغالی ضمن نگران‌کننده خواندن تاثیرات و پیامدهای توقف ورود سوخت به نوار غزه بر بخش بهداشت و خدمات آب و فاضلاب در این باریکه خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای جلوگیری از وخامت اوضاع انسانی در باریکه غزه در پی تشدید محاصره تحمیلی رژیم صهیونیستی بر این منطقه شد.

وی طی روزهای گذشته اعلام کرد که که قطر در حال خرید سوخت برای راه اندازی مجدد تنها نیروگاه غزه می‌باشد.

گولدریک روز سه شنبه گفت که این کار مقدار خاموشی را کاسته و دسترسی مردم به برق را تا حدود هشت ساعت در روز افزایش می‌دهد.

قطر به عنوان بخشی از یک توافق که در چند هفته گذشته منعقد گردید، موافقت کرد که خرید سوخت  مورد نیاز برای تأمین سوخت نیروگاه تولید برق در غزه را تامین کند. هنوز مشخص نشده است که آیا قطر متعهد به تامین درازمدت منابع می‌باشد یا نه؟

منابع مالی فلسطینی در غزه گزارش دادند که سوخت تامین شده توسط قطر از طریق گذرگاه مرزی کرام شالوم با میان اراضی اشغالی و نوار غزه وارد این منطقه گردید. همچنین روزنامه لبنانی الاخبار اعلام کرد که سازمان ملل متحد مبلغ سه ماه حقوق کارمندان در نوار غزه را پرداخت می کند.

از سوی دیگر تظاهرات گسترده‌ای روز دوشنبه 8 مارس از سوی ساکنان غزه علیه اقدام غیرقانونی مقامات صهیونیستی در کاستن از محدوده صید قایق‌های فلسطینی در دریا از 9 مایل به 6 مایل برگزار شد که با هجوم نظامیان صهیونیستی به جمع تظاهرکنندگان به خشونت کشیده شد و بنابر اعلام وزارت بهداشت و درمان حماس، در مجموع 29 فلسطینی در این اعتراضات زخمی و 11 نفر نیز توسط نظامیان صهیونیستی نیروهای بازداشت شدند. 

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که دستور این اقدام را وی صادر کرده بود اعلام کرد این اقدام را در پاسخ به تداوم تظاهرات هفتگی مردم در نوار غزه موسوم به «روز بازگشت» صورت می گیرد. لیبرمن همچنین تصریح کرد که گذرگاه تجاری کرم ابو سالم در مرز غزه نیز به همین سبب تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

 

تظاهرات بازگشت و چالش بالن‌های آتش زا

اقدامات خصمانه و تشددی فشارهای رژیم صهیونیستی بر ساکنان نوار غزه طی ماه‌های اخیر همچنان که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراف می‌کند بواسطه استیصال و وحشت صهیونیست‌ها از تداوم پرقدرت‌تر مقاومت در میان فلسطینیان بویژه ساکنین نوار غزه علی رغم تمامی فشارها می‌باشد که خود را به شکل تظاهرات مسالمت‌آمیز هفتگی روز بازگشت خود را نمایان می‌کند. این تظاهرات مسالمت‌آمیز که با سرکوب شدید نظامیان صهیونیستی تاکنون بالغ بر صدها کشته و هزاران زخمی درپی داشته است، جمعه گذشته برای بیست و هشتمین هفته متوالی با حضور گسترده فلسطینیان برگزار و با تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی تظاهرکنندگان سه شهید از جمله یک نوجوان 14 ساله و ده‌ها زخمی در پی داشت. 

این تظاهرات مسالمت‌آمیز که پس از اقدام غیرقانونی و تجاوزکارانه آمریکا در انتقال سفارت خود از تلآویو به بیت المقدس ۱۴در  مه ۲۰۱۸ گذشته آغاز شد، وحشت و استیصال مقامات صهیونیستی در پی داشته چرا که موجب ظهور جبهه جهانی علیه این رژیم در فضای بین‌المللی و محکومیت اقدامات این رژیم از سوی بیشتر کشورهای جهان شده است. همچنین این تظاهرات‌ها موج خشم ملت‌های مسلمانان منطقه را سبب شده و موضوع فلسطین را یک بار دیگر در کانون توجهات ملتها و دولت‌های مسلمان قرار داده است. بنابراین صهیونیست‌ها فکر می‌کنند که می توانند با اقدام نظامی علیه غزه بر  تداوم این اعتراضات مهر پایان بدهند.

در بعدی دیگر طی ماه‌های اخیر با ضربات سنگین مالی استفاده از بالن‌های آتش‌زا توسط ساکنان غزه به منافع اقتصادی اشغالگران صهیونیستی، مقامات تل آویو درمانده از مقابله با این شیوه جدید مبارزه، تهدیدات گسترده و حتی حملاتی را علیه غزه داشته‌اند تا از تداوم این اتفاق جلوگیری کنند.

 

تلاش نتانیاهو برای فرار از مخمصه فساد مالی

موضوع مطرح شدن فساد مالی نتانیاهو و خانواده  وی در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی فاکتور مهم دیگری است که در خوانش تهدیدات روزافزون مقامات صهیونیست باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه این واقعیت که جنگ خارجی و تجاوز به همسایگان همواره یکی از راهبردهای سران صهیونیستی برای فائق آمدن بر بحران‌های داخلی و خارجی در طول حیات نامشروع این رژیم بوده است وجود دارد. هم اکنون نتانیاهو تحت فشار برای استعفا و یا برگزاری انتخابات زودهنگام قرار دارد که به زعم کارشناسان در صورت تحقق این امر وی شانسی برای تداوم نخست وزیری نخواهد داشت. در آخرین تحولات نسبت به موضوع فساد مالی نتانیاهو، همسر وی متهم به سواستفاده از اموال عمومی به مبلغ صدهزار دلار شده است و اولین جلسه علنی محاکمه «سارا نتانیاهو» روز یکشنبه 7 اکتبر در فلسطین اشغالی برگزار شد.

 

کارشکنی مقامات تشکیلات خودگردان همزمان با محاصره غیرانسانی

اما همزمان با فشارها و محاصره رژیم صهیونیستی، اقدامات تشکیلات خودگردان نیز مورد انتقاد از سوی رهبران حماس قرار گرفته است. این اقدامات به صورتی بوده که نتانیاهو طی جلسه مطبوعاتی مشترکی که هفته گذشته با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ترتیب داده بود، برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت وخامت اوضاع انسانی در غزه، محمود عباس رئیس جمهور فلسطین را عامل بحران معرفی و وی را به “تلاش برای خفه کردن منطقه با متوقف ساختن ورود پول به غزه” کرده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از اعلام تامین سوخت از سوی قطر برای غزه، مسئولان تشکیلات خودگردان مخالف این اقدام و هر گونه امتیاز و کمک به نوار غزه بدون نظارت و همکاری این سازمان، شده اند. به گزارش مرکز رسانه‌ای فلسطین، فوزی برهوم در ادامه تأکید کرد که این اقدامات دولت رامی الحمد الله دلیلی متقن بر نقش مخرّب آن در حمله به عوامل تقویت کننده مقاومت مردم غزه در برابر طرح‌های اشغالگر صهیونیست است.

سخنگوی حماس اظهار داشت که دولت وفاق ملی به ریاست رامی الحمد الله دیگر به لحاظ ملی و وظیفه محوله، صلاحیت اداره مسائل مربوط به فلسطین را ندارد و نمی‌توان به آن در مسائل مربوط به مردم این کشور اعتماد کرد.

اما همزمان با افزایش سطح تنش لفظی میان سران رژیم صهیونیستی و مقامات حماس روز سه شنبه، روزنامه العربی چاپ لندن اعلام کرد که عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر، در روزهای آینده برای فراهم کردن شرایط آتش بس مسان طرفین عازم سرزمین‌های اشغالی، رام‌الله و سپس اردن خواهد شد.

در این گزارش آمده است که کامل قصد دارد با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند و پیام محرمانه از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر ، را مبنی بر تلاش برای حرکت به سوی آرامش و کاهش فشارها بر نوار غزه به وی انتقال دهد در غیر این صورت مصر نقش خود را به عنوان میانجی مذاکرات پایان داده و به طور یکجانبه با حماس به عنوان حاکم غزه و مسئول مرز مشترک با سینا کار خواهد کرد.

اما در کنار تلاش‌های مصر وحشت سران رژیم صهیونیستی از توانایی موشکی مقاومت و ریسک آغاز هرگونه جنگ با غزه بویژه پس از آنکه گوشه ای از توانایی های ارتقا یافته موشکی مقاومت در نوار غزه طی شلیک 200 راکت به اراضی اشغالی در اواسط ماه جولای گذشته به نمایش گذاشته شد و ضعف سیستم گنبدآهنین در دفع این حملات بیش از پیش نمایان گردید، اینکه سران جنگ طلب رژیم صهیونیستی اراده و اطمینان کافی از آغاز جنگ با فلسطینیان در نوار غزه را داشته باشند به طور جدی مورد تشکیک ناظران تحولات فلسطین می‌باشد.

 

 

 

منبع : الوقت ، 18/07/1397


لینک کوتاه:

کپی شد