شنبه 21/سپتامبر/2024

شصت و دومین سالروز کشتار وحشیانه کفرقاسم

سه‌شنبه 30-اکتبر-2018

62 سال پیش در چنین روزی ارتش رژیم صهیونیستی دست به کشتار وحشیانه ای علیه ساکنان شهرک کفرقاسم در فلسطین اشغالی 1948 زد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ارتش رژیم صهیونیستی در 29 اکتبر سال 1956 در جریان حمله سه گانه علیه مصر، کشتار بی رحمانه ای را در حق ساکنان شهرک کفرقاسم مرتکب شد که هدف از آن فراری دادن ساکنان این منطقه به سمت روستاهای مجاور و اردن بود.

در همین راستا، روز گذشته مراسمی به منظور یادبود قربانیان این حادثه در شهرک کفرقاسم برگزار شد.

عادل بدیر شهردار کفرقاسم در سخنانی در این مراسم تصریح کرد که ما هرگز این روز شوم را فراموش نمی کنیم و تا روز قیامت از جنایتکاران نخواهیم گذشت و برای گرامیداشت یاد شهدا هر ساله این مراسم را برگزار خواهیم کرد.

از سوی دیگر، رئیس کمیته پیگیری امور فلسطینیان ساکن سرزمین های اشغالی 1948 خواستار تحقیق مجدد در مورد این جنایت در سایه اعتراف سیسخار شدمی افسر گارد مرزی ارتش صهیونیستی به قتل فلسطینیان در مصاحبه با روزنامه هاآرتص شد. او قبل از مرگش در گفتگو با این روزنامه عبری زبان اعتراف کرد که هدف از این جنایت، ایجاد رعب و وحشت در میان فلسطینیان ساکن سرزمین های اشغالی 1948 و واداشتن آنان به فرار از محل زندگی خود و رفتن به سمت اردن بوده است.

محمد برکه اظهار داشت که در سایه اعتراف این مسئول سابق اسرائیلی، باید تحقیقات گسترده انجام شود تا رژیم صهیونیستی رسما به مسئولیت خود در رابطه با ارتکاب این جنایت اعتراف کند و عاملان این جنایت نیز محاکمه شوند.

لازم به ذکر است که ارتش رژیم صهیونیستی 29 اکتبر سال 1956 مقررات منع رفت و آمد را در شهرک کفرقاسم برقرار کرد و ساکنان این شهرک که از این مسئله خبر نداشتند، در باغات زیتون مشغول کار بودند و هنگام بازگشت به خانه، نظامیان اسرائیلی به محض مشاهده کشاورزان فلسطینی، آن ها را به گلوله بستند که در این جنایت 49 نفر زن و مرد و کودک به شهادت رسیدند.

رژیم صهیونیستی چندین ماه این شهرک را به محاصره درآورد و به ساکنان آن اجازه خروج نمی داد و اینگونه بر این جنایت سرپوش گذاشت تا اینکه لطیف دوری فعال چپ گرا توانست پس از دیدار با مجروحان این جنایت در بیمارستان بیلنسون شواهدی را در مورد این جنایت جمع آوری کند. توفیق طوبی و مئیر فلنر دو نماینده حزب کمونیست نیز توانستند از موانع امنیتی عبور کرده و وارد شهرک کفر قاسم شوند و شواهد و مدارکی را در مورد این جنایت پس از دیدار با ساکنان آن جمع آوری کنند و در نهایت این جنایت رسانه ای شد.

در نهایت رژیم صهیونیستی برای سرپوش نهادن بر این جنایت و فرونشاندن آتش خشم فلسطینیان، شماری از نیروهای گارد مرزی را به طور صوری محاکمه کرد و آن ها را به چندین سال زندان محکوم کرد اما 4 سال پس از این جنایت، تمامی مجرمان مورد عفو واقع شده و آزاد شدند.

لینک کوتاه:

کپی شد