دوشنبه 23/سپتامبر/2024

آیا قانون خدمت اجباری حریدی ها موجب فروپاشی دولت نتانیاهو می شود؟

یکشنبه 2-دسامبر-2018

گزارش منابع صهیونیستی حاکی از آن است که قانون خدمت اجباری یهودیان حریدی در ارتش، ممکن است در نهایت موجب فروپاشی دولت رژیم صهیونیستی و برگزاری انتخابات زودهنگام شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه هاآرتص امروز یکشنبه در گزارشی بیان کرد که ماه گذشته در شهر بنی براک که یهودیان تندرو حریدی در آنجا زندگی می کنند، تظاهراتی علیه قانون خدمت اجباری حریدی ها برگزار شد و پیش نویس قانون مذکور اواسط امشب نهایی شده و ائتلاف حاکم دولت رژیم صهیونیستی نتوانسته به توافقی در مورد یک راهکار جدید در این زمینه دست یابد و قرار است دادگاه عالی رژیم صهیونیستی اعلام کند که آیا به درخواست دولت، رسیدگی به پیش نویس این قانون را تا ماه مارس آینده به تعویق خواهد انداخت یا نه.

به موجب این قانون، طلبه های مدارس دینی از خدمت معاف هستند. یک مسئول ارشد ائتلاف حاکم دولت رژیم صهیونیستی تاکید کرد که دادگاه عالی این رژیم به کنست اجازه خواهد داد تا تصویب نهایی این قانون را به مدت یک ماه دیگر به تعویق بیندازد.

در این گزارش آمده است که ائتلاف دولت رژیم صهیونیستی نمی تواند به طرح و راهکاری دست یابد به منجر به تصویب قانون مذکور شود. این در حالی است که جنبش شاس و دیگل هتورات در داخل حزب یهودوت هتورات اجازه تصویب پیشنهاد وزارت جنگ که در شور اول در کنست به تصویب رسید، را داده اند.

در بخش دیگری از گزارش آمده است که کنست رژیم صهیونیستی به راحتی می تواند با حمایت احزاب “آینده” و “خانه یهودی” قانون مذکور را به تصویب برساند اما مخالفت حزب یهودوت هتورات و “اگودات اسرائیل” ممکن است به فروپاشی ائتلاف دولتی و برگزاری انتخابات زودهنگام منجر شود. بر پایه این گزارش، نتانیاهو هم از ترس برگزاری انتخابات زودهنگام، تمایلی به ایجاد تغییرات در پیش نویس قانون مذکور ندارد.

اما پیش نویس قانون مذکور که دادگاه عالی رژیم صهیونیستی با تصویب آن مخالفت کرد، بر معافیت طلبه های مدارس دینی از خدمت نظامی یا تعویق زمان خدمت نظامی آنان تا سن 26 سالگی تاکید داشت و در نهایت هم حریدی ها و یهودیان مذهبی می توانستند معافیت بگیرند و بدین گونه، عملا خدمت نظامی آنان جنبه داوطلبانه پیدا می کرد و برعکس دیگر مشمولان خدمت نظامی، جریمه ای شامل حال آنان در صورت نرفتن به خدمت نظامی نمی شد.

 

لینک کوتاه:

کپی شد