شنبه 21/سپتامبر/2024

3 محور اصلی گفتگوهای هیئت حماس با مسئولان مصری

دوشنبه 4-فوریه-2019

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” دیروز یکشنبه در راس هیئتی از رهبران این جنبش راهی قاهره ـ پایتخت مصر ـ شد و این در حالی است که همزمان هیئتی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز از روز شنبه در قاهره به سر می برد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، با جود اعلام این مسئله که این سفر هیئت حماس با هدف دیدار با مسئولان مصری برای بررسی تعدادی از پرونده های سیاسی و تحولات مسئله فلسطین و روابط دوجانبه طرفین صورت می گیرد، اما برخی پرونده های مهم هنوز بلاتکلیف هستند و در سایه حوادث شتاب زده و تحولات اخیر باریکه غزه، در دیدارهای این هیئت با مسئولان مصری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

این سفر پس از نشست سه جانبه جمعه شب گذشته در منزل اسماعیل هنیه که با حضور “نیکولای ملادینوف” فرستاده صلح سازمان ملل، رئیس دفتر سیاسی حماس، یحیی سنوار رئیس این جنبش در غزه، خلیل حیه از رهبران حماس و هیئت سازمان اطلاعات مصر برگزار شد، صورت گرفت.

اسماعیل هنیه این نشست سه جانبه میان حماس، سازمان ملل و مصر را “بی سابقه” خوانده و اعلام کرده بود که این دیدارها امروز نیز ادامه پیدا خواهد کرد و این به نوبه خود دو مسئله را نشان می دهد؛ نخست اینکه مسئله فلسطین در بعد سیاسی و اوضاع باریکه غزه و به ویژه تظاهرات های حق بازگشت دوره حساس و مهمی را پشت سر می گذارند.

وی افزود: مسئله دوم در این زمینه توجه و پیگیری اوضاع اراضی فلسطینی و به ویژه غزه توسط جامعه بین المللی و توجه ویژه سازمان ملل، مصر و قطر به این مسئله است. هنیه خاطر نشان کرد که مسئله فلسطین مسئله ای اساسی و محوری است که در حال حاضر در دو راهی قرار گرفته است.

در همین راستا، “حسام دجنی” نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی فیسبوک اعلام کرد که سفر هنیه به قاهره بسیار مهم است و در راستای همان دیدار سه جانبه وی با ملادینوف و هیئت امنیتی مصر صورت می گیرد.

حضور همزمان هیت های دو جنبش حماس و جهاد اسلامی در قاهره نشان می دهد که نخستین پرونده مهمی که در دیدارهای آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت، توافق آتش بس و آرام سازی اوضاع در غزه است که طی هفته های اخیر تحولی در راستای آن صورت نگرفته است و بحث های صورت گرفته در این زمینه به تامین سوخت و حقوق کارمندان محدود شده است و البته پرداخت حقوق هم تنها به مدت یک ماه انجام شده است و پس از آن، حماس به خاطر بازی رژیم صهیونیستی با مسئله انتقال کمک های مالی قطر به غزه، از پذیرش آنها خودداری کرده است.

این در حالی است که قبلا گفته می شد که توافق مذکور در سه مرحله اجرا خواهد شد؛ مرحله نخست انتقال مواد سوختی به منظور تامین برق مورد نیاز در غزه و نیز تامین حقوق کارمندان است. مرحله دوم شامل توسعه محدوده ماهیگیری به 20 مایل و اتصال غزه به خط 161 به منظور حل کامل بحران برق و تزریق اموال به پروژه های بازسازی غزه و احداث طرح های زیربنایی است. در مرحله سوم نیز بحث گذرگاه دریایی به منظور ارتباط غزه با جهان خارج مطرح شده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، دومین مسئله مورد بحث در نشست های قاهره، اقدامات تشکیلات خودگردان است که آخرین مورد از آنها دعوت از گروه های عضو سازمان آزادی بخش فلسطین برای تشکیل دولت حزبی است که با مخالفت اکثریت گروه های بزرگ فلسطینی مواجه شده است. لذا انتظار می رود که این نهاد دست به اقدام یکجانبه دیگری در ادامه اقدامات قبلی خود مانند انحلال پارلمان، تداوم مجازات ها علیه باریکه غزه و تلاش برای حل بحران از طریق حذف صورت مسئله یا اعمال فشار علیه غزه بزند.

این در حالی است که مصر طی ماه های گذشته تلاش های زیادی برای اجرای تفاهمات مربوط به آرام سازی در غزه از طریق تشکیلات خودگردان و به جریان انداختن پرونده آشتی ملی انجام داده است؛ به ویژه که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ماه گذشته به قاهره سفر کرده بود، اما این سفر باعث تحقق هیچ تحولی در عرصه واقعی نشد، بلکه در ادامه این مسیر، وی کارمندان تشکیلات را از گذرگاه رفح خارج کرد.

در همین راستا، لازم به ذکر است که سومین پرونده مهم برای ساکنان غزه، گذرگاه رفح است که از زمان خروج کارمندان تشکیلات رام الله از آن تنها به صورت یک طرفه فعالیت کرده است؛ هر چند  که مصر وعده های مکرری برای بازگشایی دوطرفه آن داده است.

منابع آگاه به الرساله اعلام کرده اند که مصر در نشست ها با هیئت حماس خواستار افزایش مقدار کالاهای وارداتی از این کشور به غزه به منظور کاهش بحران اقتصادی حاکم بر این منطقه خواهد شد و در عین حال، این مسئله می تواند باعث افزایش درآمدهای مالیاتی حماس به منظور تامین حقوق کارمندان غزه بدون توجه به فشارهای رژیم صهیونیستی پس از عدم پذیرش کمک های مالی قطر توسط حماس شود که این برای مصر نیز مفید است.

این منابع خاطر نشان کرده اند که جنبش حماس مسئله گذرگاه ها را در جریان دیدار سه جانبه با نیکولای ملادینوف و هیئت سازمان اطلاعات مصر مورد بررسی قرار داده است.

لینک کوتاه:

کپی شد