یکشنبه 22/سپتامبر/2024

تحولات اوضاع پس از انتخابات کنست صهیونیستی

چهارشنبه 17-آوریل-2019

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از پیروزی راستگراها در انتخابات اخیر کنست این رژیم برای پنجمین بار متوالی دولت صهیونیستی را تشکیل می دهد و ناظران بر این باورند که وی به رویکرد افراطی گرایانه خود در عرصه های مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی ادامه خواهد داد.

در همین راستا، “صالح نعامی” کارشناس مسائل صهیونیستی در گفتگوی ویژه با “مرکز اطلاع رسانی فلسطین” تاکید کرد که اولویت های منطقه ای رژیم صهیونیستی تعارضی با اولویت های نظامی نتانیاهو که مبتنی بر تشدید بمباران مواضع ایرانی در سوریه است، ندارد.

وی افزود: به احتمال زیاد دولت آتی صهیونیستی حزب “اسرائیل خانه ما” به رهبری “اویگدور لیبرمن” را هم در ترکیب خود جای خواهد داد؛ یعنی همان کسی که معتقد است باید تمامی تلاش ها برای جنگ بر روی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” در باریکه غزه متمرکز شود و نه علیه مواضع ایران در سوریه.

این تحلیلگر و کارشناس برجسته مسائل صهیونیستی خاطر نشان کرد که نتانیاهو پس از انتخابات کنست با حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تمام تلاش خود را بر روی الحاق مناطقی از کرانه باختری به اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی معطوف خواهد کرد و در کنار آن مجازات های اقتصادی را نیز بر تشکیلات خودگردان فلسطین اعمال خواهد کرد. البته در کنار این اقدامات، تلاش ها برای یهودی سازی مسجد مبارک الاقصی به منظور جلب رضایت شرکای راستگرای وی در ائتلاف دولتی و پافشاری بر روی تداوم همکاری های امنیتی تشکیلات رام الله با وی نیز ادامه خواهد یافت.

 

تردید درباره غزه

به گفته صالح نعامی، باریکه غزه یکی از مهمترین مسائلی است که مانعی بر سر راه تصمیم گیری قاطعانه یا سرنوشت ساز نتانیاهو به شمار می رود، اما با این وجود، آنچه نتانیاهو را به تداوم عملیات نظامی علیه ایران در سوریه تشویق می کند، این است که وی سوریه را تنها نقطه ای می داند که می تواند سیاست های نشانگر شایستگی وی به عنوان رهبر قادر به اتخاذ تصمیمات سرنوشت ساز را خنثی کرده و به شکست بکشاند.

وی افزود: تردید نتانیاهو در اتخاذ تصمیم آغاز عملیات نظامی علیه باریکه غزه باعث شکل گیری انتقادات تندی علیه وی از سوی رسانه ها و مخالفان شد، اما نتانیاهو با حملات گاه و بیگاه به سوریه سعی دارد آنها را ساکت کرده و نشان دهد که در تصمیمات نظامی خود قاطع است.

نعامی تصریح کرد که راز این جدیت در حملات علیه مواضع ایران در سوریه این است که نتانیاهو می داند زیرساخت های نظامی ایران در سوریه به شکلی نیست که بتواند چالشی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

وی تاکید کرد که دومین عاملی که باعث تشویق نتانیاهو به تداوم حملات علیه حضور ایران در سوریه می شود، این است که دریافت چراغ سبز از سوی روسیه است و این چیزی است که بنیامین نتانیاهو در گفتگوی تلویزیونی قبلی خود به آن اشاره کرد و همین مساله باعث شکل گیری رفاقت و دوستی شخصی میان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نتانیاهو شده است.

 

ایران و حزب الله

این کارشناس مسائل صهیونیستی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که نتانیاهو همچنان برنامه هسته ای ایران را تنها تهدید وجودی علیه رژیم صهیونیستی می داند. وی خاطر نشان کرده است که این مساله نتانیاهو را مجبور به تداوم استفاده از تمامی امکانات اطلاعاتی و توان سیاسی دیپلماتیک برای مقابله با این برنامه خواهد کرد. وی همچنین معتقد است که ترامپ شریک ایده آل نتانیاهو در این زمینه است.

نعامی در عین حال تصریح کرد که نتانیاهو اطلاعات امنیتی را که این رژیم مدعی است به آنها دست یافته است، بسیار مهم و خطرناک می داند. این اطلاعات نشان می دهد که ایران عملا کار ساخت کارخانه های تولید موشک های نقطه زن برای حزب الله را شروع کرده است.

اما وی در همین حال تاکید می کند که احتمال اقدام نظامی پنجمین دولت نتانیاهو علیه جنبش حزب الله در لبنان بسیار پایین است؛ چرا که مراجع صهیونیستی بر روی این مساله اجماع نظر دارند که جنگ با حزب الله تاثیر بی سابقه ای بر روی جبهه داخلی این رژیم خواهد داشت.

صالح نعامی تاکید کرد که تل آویو به صراحت از ورود به عرصه عملیات نظامی علیه جنبش حزب الله خودداری می کند؛ چرا که اطلاعات موجود حاکی از این است که صرفنظر از خسارت هایی که ماشین جنگی رژیم صهیونیستی می تواند به حزب الله یا نهادهای لبنانی وارد کند، به عقیده محافل تهیه گزارش ها و برآوردهای راهبردی در تل آویو، حزب الله می تواند با موشک هایی که به سمت تل آویو شلیک خواهد کرد، خسارت های زیادی به این رژیم وارد کند و از همین رو، رژیم صهیونیستی به صراحت از ورود به عرصه عملیات نظامی علیه حزب الله خودداری می کند.

وی خاطر نشان کرد که دولت جدید نتانیاهو تمرکز خود را بر روی استفاده از دولت ترامپ برای اعمال تحریم های بیشتر علیه حزب الله متمرکز خواهد کرد و در کنار آن تلاش خواهد کرد کشورهای بیشتری را متقاعد کند که حزب الله یک تشکیلات تروریستی است.

 

تقویت عادی سازی روابط

این کارشناس مسائل صهیونیستی معتقد است که یکی از مهمترین موفقیت هایی که زمینه ساز پیروزی مجدد نتانیاهو شد، تقویت روابط با برخی نظام های عربی بود که هدف از آن نهادینه کردن برخی مصادیق همکاری میان دولت راستگرای تندرو نتانیاهو و برخی از این نظام ها بر پایه مقابله با چالش های مشترک بود.

نتانیاهو امید زیادی به نقش روابط با نظام های حاکم بر کشورهای عربی در فراهم شدن فضای لازم برای موفقیت سیاست هایش در قبال مساله فلسطین دارد و در عین حال، اهتمام زیادی به بسیج نظام های حاکم بر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای فراهم کردن مقدمات موفقیت تحریم های آمریکا علیه ایران؛ به ویژه از طریق کنترل سیاست های تولید نفت دارد تا نیازهای کشورهای جهان به نفت ایران کاهش یابد.

 

روابط بین المللی

صالح نعامی در آخرین بخش از صحبت هایش تاکید کرد که روابط رژیم صهیونیستی با دولت ترامپ همچنان عامل اصلی در روابط بین المللی این رژیم در دولت پنجم نتانیاهو خواهد بود؛ چرا که این دولت از حضور خود در محافل بین المللی به نفع سیاست ها و مواضع دولت راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی استفاده می کند.

وی افزود که نتانیاهو سعی در تقویت روابط با شخصیت های راستگرای تندرو دارد که در اروپا و آمریکای لاتین به قدرت رسیده اند. وی همچنین سعی در استفاده از تمایل کشورهای عربی به عادی سازی روابط با این رژیم برای متقاعد کردن شمار بیشتری از کشورهای آفریقایی به برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی دارد.

لینک کوتاه:

کپی شد