چهارشنبه 25/سپتامبر/2024

دستاوردهای راهبردی معامله قرن برای رژیم صهیونیستی

جمعه 10-می-2019

یک شخصیت دانشگاهی صهیونیست اظهار داشت که رژیم صهیونیستی باید “معامله قرن” را که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به زودی اعلام خواهد کرد، قبول کند و همزمان حاکمیت خود را بر هر نقطه ای که می تواند، اعمال کرده و ضمن خلع سلاح کرانه باختری و باریکه غزه، منابع راهبردی خود را حفظ کند.

“یحیئیل شیوی” از نویسندگان پژوهشکده مطالعات راهبردی “بگین ـ سادات” در مقاله ای که پایگاه “عربی 21” آنرا ترجمه کرده است، می نویسد که دو سال اخیر شاهد مقدمه چینی دولت ترامپ برای اعلام طرح صلح خود یا همان معامله قرن بوده است که قرار نیست در جریان آن حقوق ملی فلسطینیان به آنها داده شود، بلکه مبتنی بر صلح منطقه ای است و به رژیم صهیونیستی به چشم یک “ذخیره راهبردی” برای کل منطقه خاورمیانه نگاه می کند و بر اساس آن، می تواند مرزهای امن و حق خود در بخش های مهمی از مراکز تاریخی را حفظ کند.

شیوی که استاد دانشگاه “بار ـ ایلان” و کارشناس منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی و جنبش های اسلامی است، تصریح می کند که رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم توانسته است دولت ترامپ را متقاعد کند که شهرک های صهیونیستی مانعی بر سر راه صلح نیستند، بلکه نحوه تعامل فلسطینیان با این مساله مشکل ساز است. واشنگتن نیز به عنوان قدرت بزرگ جهانی وضعیت دردناک خاورمیانه را ناشی از اقدامات ایران، اخوان المسلمین و گروه های جهادی سلفی می داند که همگی با هم باعث جنگ افروزی در منطقه می شوند.

وی که مشاور وزارتخانه های رژیم صهیونیستی در امور افراطی گری دینی است، تاکید کرد که «دولت آمریکا معتقد است که بلندپروازی های تشکیلات خودگردان فلسطین با رهبران فعلی آن به منظور تشکیل دولت فلسطین بر روی خرابه های دولت صهیونیستی باعث می شود که این نهاد  نیز در کنار جریان جهادی قرار گیرد. واشنگتن همچنین بر این باور است که کشور فلسطینی مذکور دروازه جلویی این محور خصمانه خواهد بود.»

وی افزود:« فلسطینی ها رژیم صهیونیستی را رژیمی غریبه در منطقه می دانند و حاضر نیستند آنرا به عنوان “کشور ملت یهود” به رسمیت بشناسند و منتظر پایان منازعه باشند. ترامپ نیز به عنوان یک شخصیت مسیحی و تاجر می داند که رژیم صهیونیستی چه امتیازاتی داده است و ایران تلاش می کند منطقه را به سمت درگیری بکشاند و آن نتیجه طبیعی نظریه جدید خاورمیانه است که اتحادیه اروپا و دولت های سابق آمریکا خواهان شکل گیری آن هستند.»

شیوی تصریح کرده است که «ترامپ بازیگران اصلی منطقه را به: خوب و بد و طرفداران و مخالفان آمریکا تقسیم کرده است. از نظر وی رژیم صهیونیستی نوک پیکان پروژه غربی در منطقه به شمار می رود و از تمامی حمایت های ممکن برخوردار است و در کنار آن هیچ کشوری تشکیل نخواهد شد که مخالف به رسمیت شناختن حق ملت یهود در زمینه داشتن کشور مستقل باشد. ترامپ همچنین به کشورهای عربی توضیح داده است که به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان کشور یهودی هیچ تاثیری بر ری امنیت و ثبات منطقه نخواهد داشت.»

وی خاطر نشان کرد که «در این وضعیت، شهرک های صهیونیست نشین از نظر ترامپ مانعی بر سر راه صلح نیستند، بلکه فرصتی برای تحقق آن هستند. از سوی دیگر، مناطق صنعتی مشترک در شهرک های صهیونیستی و ادغام توانمندی های فنی رژیم صهیونیستی و امکانات ذاتی کشورهای عربی راه حل اصلی هستند. از همین رو، اطرافیان ترامپ تضمین های اقتصادی برای موفقیت این طرح هستند؛ هر چند که فلسطینی ها با آن مخالفت کرده اند و در همین راستا، واشنگتن بقیه حمایت های خود را هم لغو خواهد کرد و از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن حق فلسطینیان در استقلال عقب نشینی خواهد کرد.»

این نویسنده و تحلیلگر صهیونیست در پایان اظهار داشت که فلسطینی ها باید این مساله را به یاد بیاورند که برخی ملت های دیگر نیز از حق استقلال و تشکیل کشور برخوردار نیستند، اما در فضای خودمختاری زندگی می کنند. لذا، رژیم صهیونیستی باید از معامله قرن حمایت کند و آنرا خبری خوب و خوشحال کننده برای خود بداند که می تواند دستاوردهای زیادی از طریق آن به دست بیاورد.

لینک کوتاه:

کپی شد