سه شنبه 24/سپتامبر/2024

دلایل و انگیزه های تشدید درگیری میان رژیم صهیونیستی و باریکه غزه

یکشنبه 12-می-2019

یک تحلیلگر مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی در پایگاه تحلیلی “المانیتور” تاکید کرد که دور اخیر درگیری ها میان این رژیم و باریکه غزه با خشونت همراه بود و در مقایسه با دورهای قبلی درگیری ها خسارت های جانی بیشتری به همراه داشت؛ به طوری که برای اولین بار ارتش صهیونیستی به یکباره به “مراحل پیشرفته جنگ” منتقل شد و طی یک عملیات ترور موقتی، پایگاه های فرماندهی و اتاق های عملیات گروه های فلسطینی را در دل ساختمان های مسکونی تخریب کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، “بن کاسپیت” در ادامه این تحلیل خود آورده است که دو جنبش حماس و جهاد اسلامی نیز به نوبه خود به صورت جهشی کار کردند و توانستند با شلیک چندین فروند موشک در بازه زمانی کوتاه، در سامانه ضد موشکی “گنبد آهنین” خلل ایجاد کنند.

در همین راستا، یک مسئول امنیتی صهیونیستی در گفتگو با المانیتور خاطر نشان کرد که میزان موفقیت سامانه گنبد آهنین همچنان بالاست، اما وقتی تعداد زیادی موشک به صورت همزمان شلیک می شود، طبیعی است که شمار بیشتری از موشک ها بتوانند از این سامانه عبور کنند؛ هر چند که نسبت خطای این سامانه در مقابله با موشک های شلیک شده همچنان 8 درصد است و به هر حال، شلیک 10 موشک با شلیک 2 فروند موشک فرق می کند.

بن کاسپیت خاطر نشان کرد که نتیجه این دور از درگیری ها برای رژیم صهیونیستی سخت و غیر قابل قبول بود؛ به طوری که 4 صهیونیست در این درگیری ها کشته شدند و این نشان می دهد که این رژیم توان مقابله قاطعانه با حملات موشکی و راکتی را ندارد.

وی تصریح کرد که هر دو طرف انگیزه های لازم برای تشدید حملات را داشتند؛ چرا که از یک سو، “آویو کوچاوی” به عنوان رئیس جدید ستاد مشترک ارتش صهیونیستی انتخاب شده است و به نظر می رسد که وی از شیوه درگیری های نظامی در بازه های زمانی کوتاه مدت خسته شده است، و از سوی دیگر، جنبش جهاد اسلامی سعی در رسیدن به نوعی استقلال و دست کشیدن از خویشتن داری دارد که این مساله نقشه های جنبش حماس را بر هم می زند.

این در حالی است که اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که بر اساس گزارش های اطلاعاتی، معلوم نیست که آیا جنبش جهاد اسلامی به دستور تهران دست به این حملات زده است یا بحث گروهکی متشکل از گروهی از افراد بی مسئولیت و با رفتارهای بچه گانه و خشونت آمیز در میان است.

این تحلیلگر صهیونیستی همچنین تاکید کرد که برای همگان آشکار بود که این دور از درگیری ها نسبت کوتاه است و با میانجیگری مصر و قطر به پایان رسید و احتمال می رود در آینده هم شاهد چنین حوادثی باشیم. این در حالی است که اویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در ماه نوامبر گذشته به خاطر عدم موافقت با خواسته اش برای اجرای عملیات نظامی گسترده در باریکه غزه از سمتش کناره گیری کرد.

بن کاسپیت در بخش دیگری از تحلیل خود آورده است که نزدیکان لیبرمن اخیرا فاش کرده اند که وی درباره تمامی مسائل مربوط به نوار غزه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تفاهم رسیده است و در این راستا، از وجود آویو کوچاوی در سمت ریاست ستاد مشترک ارتش صهیونیستی که بر خلاف میل نتانیاهو او را منصوب کرد، استفاده می کند. نتانیاهو قصد داشت “ایال زامیر” را به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی انتخاب کند.

وی افزود: کوچاوی گام نخست را در جریان دور اخیر درگیری ها برداشت؛ به طوری که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به اتاق های عملیات که برخی افراد  هم در داخل آن بودند، حمله کرد و می دانست که این اتاق ها در دل ساختمان های مسکونی قرار گرفته اند. در واقع، کوچاوی با ترور حامد خضری که از وی به عنوان مسئول انتقال کمک های مالی از تهران به باریکه غزه یاد می شود، نمایشی از قدرت خود برای ترور موردی را به نمایش گذاشت.

این تحلیلگر صهیونیستی در عین حال تاکید می کند که ارتش صهیونیستی این ادعاها را قبول ندارد که کوچاوی سیاست “گادی ایزنکوت” رئیس سابق ستاد مشترک ارتش صهیونیستی را که سعی در جلوگیری از رسیدن اوضاع به سر حد جنگ بی دلیل و جهت داشت، تغییر داده است. ارتش صهیونیستی مدعی است که «حمله به زیرساخت های دو جنبش حماس و جهاد اسلامی تمام شده است و هیچ زیرساخت مهمی نمانده است که بمباران نشده باشد. از سوی دیگر، بحث انتقام گیری از گروه های فلسطینی هم تمام شده است و اگر ارتش به واکنش های خود ادامه می دهد، ناشی از عدم وجود گزینه های دیگر است.»

اما درباره فایده این عملیات باید اذعان کرد که هیچ کس در رژیم صهیونیستی چنین باوری ندارد که قدرت بازدارندگی این رژیم بهتر شده است و آرامش بر باریکه غزه و اطراف آن حاکم خواهد شد. منابع نظامی رژیم صهیونیستی هدف گذشته هشدار داده بودند که عدم اتخاذ اقدامات جدی برای تغییر اوضاع انسانی و اقتصادی نوار غزه منجر به شکل گیری مجدد درگیری ها خواهد شد، اما اعضای کابینه امنیتی خیلی زود به این طرف ها حمله کردند. البته دور اخیر درگیری ها هم نتوانست به اوضاع باریکه غزه سر و سامان ببخشد و به نظر می رسد که این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

بن کاسپیت در ادامه تاکید می کند که امروز نگاه ها به تنش ها میان تهران و واشنگتن دوخته شده است و این در حالی است که سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله، بشار اسد رئیس جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این میان سر در گم و بلاتکلیف هستند و نتانیاهو هم بیش از جبهه جنوبی، توجه خود را بر روی ایران متمرکز کرده است و توقف پروژه هسته ای ایران را “ماموریت تاریخی مبتنی بر آموزه های توراتی” می داند و این در حالی است که گروه های مقاومت فلسطین در نوار غزه صرفا یک سری سر و صداهایی را در پشت سر ما ایجاد می کنند که آسیب های کمی را متوجه ما می کند.

اما در مقابل، “زیوی هاوزر” دبیر سابق هیات دولت نتانیاهو در فاصله سال های 2009 تا 2013 و عضو کنست صهیونیستی سعی در خلع سلاح باریکه غزه را دارد و معتقد است که «هر کس جنبش حماس را کوچک بشمارد، در آینده با جنبش حزب الله مواجه خواهد شد؛ همان طوری که این ماجرا برای اسرائیل در لبنان اتفاق افتاد.»

هاوزر تاکید کرده است که همان طوری که جامعه بین المللی در کنار تهدید نظامی واقعی، خواستار خلع سلاح شیمیایی سوریه شد، درباره باریکه غزه نیز باید همین کار را کرد.

وی در گفتگو با المانیتور تصریح کرد که دو جنبش حماس و جهاد اسلامی باید این مساله را درک کنند که «یا باید موشک داشته باشند و یا سلامتی شان را» و وقتی آنها این مساله را درک کنند، خواهیم دید که هزاران فروند موشک از باریکه غزه به سمت جنوب و مصر شلیک خواهد شد و تا آن زمان این درگیری ها همچنان ادامه خواهد یافت.»

لینک کوتاه:

کپی شد