جمعه 20/سپتامبر/2024

برگزاری جشن عروسی در بحرین بدون دعوت از داماد

پنج‌شنبه 23-می-2019

کنفرانس “صلح برای شکوفایی” که دولت ترامپ در بحرین برگزار می کند، نخستین مرحله اعلام طرح صلح آمریکا موسوم به “معامله قرن” است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه صهیونیستی “هاآرتص” در گزارشی درباره این کنفرانس که اواخر ژوئن آینده زیر نظر دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بحرین برگزار خواهد شد، آنرا به “جشن عروسی” تشبیه کرده است که از خود داماد برای شرکت در آن دعوت نشده است و این مساله اشاره به مخالفت قاطع فلسطینی ها با حضور در این نشست دارد.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه گزارش خود آورده است که «بازرگانان فلسطینی به نمایندگی از طرف فلسطینی به این کنفرانس دعوت شده اند، اما نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان بر تحریم هر نوع همکاری و ارتباط با آمریکا به عنوان میانجی روند سازش تاکید دارند.»

در ادامه این گزارش آمده است که اگر روابط تیره تشکیلات رام الله و دولت ترامپ را در نظر بگیریم، می بینیم که اظهار نظر نخست وزیر تشکیلات خودگردان درباره تحریم این نشست غیرمنتظره نبوده است؛ چرا که این کنفرانس نخستین مرحله از اعلام طرح صلح آمریکایی موسوم به “معامله قرن” است.

محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات رام الله اعلام کرده بود که «حل منازعه فلسطین جز با راه حل سیاسی مبتنی بر پایان اشغالگری ممکن نخواهد بود.» وی در نشست هفتگی هیات دولت تشکیلات خودگردان در شهر رام الله تصریح کرده بود که «بحران مالی حاکم بر تشکیلات خودگردان، نتیجه جنگ مالی است که با هدف باجگیری علیه آن به راه افتاده است» و این تشکیلات تسلیم این باجگیری ها نشد و حاضر به معامله مواضع ملی خود در قبال دریافت کمک های مالی نشد.

اشتیه خاطر نشان کرد که «مقامات فلسطینی تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش طرحی در راستای بهبود شرایط معیشتی فلسطینیان زیر اشغالگری رژیم صهیونیستی نخواهند شد.» نبیل ردینه معاون وی نیز تاکید کرده بود که «هر گونه طرح اقتصادی که فاقد چشم انداز سیاسی باشد، منجر به تحقق صلح نخواهد شد» و فلسطینیان با هر گونه پیشنهادی که ضامن تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی نباشد، مخالف هستند.

هاآرتص همچنین اعلام کرده است که تصمیم آغاز بخش اقتصادی طرح ویژه ترامپ موسوم به “معامله قرن” در وهله اول با دیدگاه بین المللی وی که مبتنی بر اصول تجاری است، همخوانی دارد؛ چرا که وی معتقد است که «پول بیشتر می تواند مشکلات متعدد را حل کند» و این رکنی اساسی در تاریخ روابط خارجی آمریکاست.

به گفته این روزنامه، آمریکا این اصل را تنها برای منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی وضع نکرده است، بلکه تا مدت طولانی بر منطقه خاورمیانه حکمفرما است و بنیامین نتانیاهو ـ که خودش در نشست منامه شرکت نخواهد کرد و موشه کحلون را که نامزد تصدی وزارت دارایی است به جای خود به این نشست خواهد فرستاد ـ بارها و بارها حمایتش را از این مساله اعلام کرده است.

در سال 2008 نیز نتانیاهو خواستار تحقق “صلح اقتصادی” در کنار روند سیاسی سازش و مذاکره با فلسطینیان بر سر مبادله اراضی شد و تصریح کرد که «توسعه اقتصادی مشکلات را حل نمی کند، اما از شدت تنش ها می کاهد و امکان دستیابی به راه حل در این زمینه را تسهیل می بخشد.»

اما امروز، به احتمال زیاد نتانیاهو این دعوتش را تکرار نخواهد کرد و شعار قدیمی خود مبنی بر “ایجاد صلح امنیت بخش” را ترویج نخواهد کرد، بلکه “صلح اقتصادی” رژیم صهیونیستی مساله ای در راستای سیاست تقسیم خواهد بود و این امر می تواند آرمان های ملی فلسطینیان را بر باد دهد.

بر اساس گزارش این روزنامه، در سال های اخیر در بسیاری از مطالعات بر این باور لیبرالیستی تاکید کرده اند که رفاه اقتصادی باعث کاهش جنگ و تنش ها می شود و رشد اقتصادی می توانند خشونت را کاهش دهد، اما آنرا به طور کامل از بین نخواهد برد و لزوما منجر به تحقق صلح نخواهد شد.

این مطالعات به عنوان مثال درباره فلسطینیان هم اعلام کرده اند که رشد اقتصادی تشکیلات خودگردان قبل از انتفاضه دوم، افزایش نسبی 9 درصد را ثبت کرده بود.

اما بدون این ساختار اساسی نظری هم می توان به تنش ها در عرصه بین المللی نگاه کرد تا متوجه شویم که «رفاه اقتصادی لزوما منجر به سرکوب شدن آرمان های ملی گروه ها و جوامع نمی شود.»

هاآرتص اینجا تاکید می کند که «ترویج نظریه صلح اقتصادی از سوی ترامپ و نتانیاهو در کنار اختلافات داخلی فلسطینیان، کاهش سطح کمک های آمریکا و مخالفت رژیم صهیونیستی با تحویل درآمدهای مالیاتی فلسطینیان، آنها را وادار به انجام واکنش متقابل خواهد کرد که روی آوردن به کمک های مالی قطر و تلاش های بیشتر برای جداسازی اوضاع اقتصادی از رژیم صهیونیستی یکی از مصادیق آن است.»

این روزنامه صهیونیستی همچنین به اظهارات سابق نخست وزیر فلسطین اشاره کرده است که گفته بود دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در گام نخست، ارجاع حواله های پزشکی به رژیم صهیونیستی را متوقف کرد و در همین حال، سعی در تشویق تولیدات صنعتی و کشاورزی در داخل دارد.

در مقابل، کاخ سفید تاکید کرده است که این مساله تنها به مرحله اقتصادی و کنفرانس بحرین محدود نخواهد شد، بلکه راه حل سیاسی مفصلی هم ارائه خواهد شد که به احتمال زیاد تا قبل از برگزاری کنفرانس مذکور اعلام خواهد شد. با این وجود، هاآرتص تاکید کرده است که باور این مساله سخت است که تشکیلات خودگردان فلسطین از عدم همکاری با تلاش های آمریکا دست برخواهد داشت.

این روزنامه در پایان گزارش خود خاطر نشان کرده است که «این مساله نیازمند یک طرح سیاسی چرب و نرم و بی سابقه است که تنها اوضاع مادی فلسطینیان را در نظر نگیرد، بلکه به اهداف انسان دوستانه آنها برای تعیین سرنوشت ملی خودشان هم توجه داشته باشد.

لینک کوتاه:

کپی شد