شنبه 21/سپتامبر/2024

واکنش گروه های فلسطینی به اظهارات فریدمن در مورد کرانه باختری

یکشنبه 9-ژوئن-2019

گروه‌های فلسطینی به اظهارات دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در مورد اینکه “اسرائیل” حق دارد بخش‌هایی از کرانه باختری را به اراضی تحت سیطره خود ملحق کند، واکنش نشان دادند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، فریدمن روز گذشته در گفتگو با نیویورک تایمز گفته بود که “اسرائیل” حق دارد بخش هایی از کرانه باختری را برای همیشه تحت تصرف و اشغال خود نگه دارد.

حماس: همسویی با جناح راست‌گرای صهیونیستی

سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد که اظهارات سفیر آمریکا، توهین به مواضع کشورهای عربی است و رویکرد و نگرش آمریکا برای نابودی مسئله فلسطین را نمایان کرد.

حازم قاسم تصریح کرد که این اظهارات بیانگر مشارکت آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است.

قاسم عنوان کرد که ملت فلسطین باید در برابر این اظهارات موضعی واحد اتخاذ کرده و از مرحله انتظار وارد مرحله مقابله با معامله قرن شود.

وی همچنین خواستار بازگذاشتن دست مقاومت در کرانه باختری و توقف سیاست همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی شد.

باسم نعیم عضو دفتر روابط بین الملل حماس نیز تصریح کرد که اظهارات سفیر آمریکا از دکترین استعمارگرانه و نابودگر دولت تندرو آمریکا حکایت دارد.

فتح: موضعی جانبدارانه و نژادپرستانه

جنبش فتح نیز اعلام کرد که معلوم نیست این موضع رسمی دولت آمریکا است یا موضع شهرک نشینان تندرو و اشغالگر؟

این جنبش در مورد اظهارات فریدمن و بیان اینکه “نیازی به تشکیل یک کشور شکست خورده نیست” گفت که این یعنی طفره رفتن از راهکار تشکیل دو کشور که جامعه بین الملل بر سر آن اجماع دارد.

فتح تاکید کرد که این اظهارات موید مواضع راست گرایان تندرو اسرائیلی است که موجودیت فلسطینیان و حقوق مشروع آن را منکر می شوند.

جهاد اسلامی: اندیشه استعمارگرانه

داود شهاب سخنگوی جهاد اسلامی نیز تاکید کرد که دیوید فریدمن یک صهیونیست افراطی است که سیاست های استعمارگرانه و توسعه طلبانه را پیش می برد.

شهاب اظهار داشت که اظهارات او در مورد الحاق کرانه باختری به “اسرائیل”، پرده از نقش او در توسعه طلبی های صهیونیست ها در فلسطین اشغالی برداشت.

جبهه خلق: اظهارات خصمانه

از سوی دیگر، جبهه خلق برای آزادی فلسطین اظهارات فریدمن در مورد کرانه باختری را خصمانه و همسو با اظهارات و مواضع شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست دانست.

این جبهه بیان کرد که این اظهارات دلیلی دیگر است مبنی بر اینکه آمریکا هم در اشغال سرزمین فلسطین شریک است و از شهرک سازی صهیونیست ها حمایت می کند و رژیم صهیونیستی را به طفره رفتن از قوانین بین المللی و نقض معاهدات و قطعنامه های بین المللی در زمینه حقوق ملت فلسطین تشویق می کند.

جبهه خلق تاکید کرد که در برابر حمایت های بی وقفه آمریکا از رژیم صهیونیستی و بذل و بخشش آن در سرزمین فلسطین، باید یک سیاست ملی یکپارچه برای شیوه تعامل با این کشور در پیش گرفته شود.

جبهه خلق کشورهای اسلامی و عربی را هم به اتخاذ مواضعی عملی در برابر سیاست های آمریکا علیه فلسطینیان فراخواند و از دولت بحرین نیز درخواست کرد اجازه برگزاری کنفرانس اقتصادی در منامه را ندهد.

 

لینک کوتاه:

کپی شد