جمعه 20/سپتامبر/2024

بطش: تصمیمات وزیر کار لبنان همسو با معامله قرن است

چهارشنبه 24-جولای-2019

مسئول هماهنگی هیات عالی ملی برگزاری تظاهرات های حق بازگشت و لغو محاصره غزه، تصمیمات “کمیل ابو سلیمان” وزیر کار لبنان علیه آوارگان و کارگران فلسطینی در لبنان را ظالمانه خواند و تاکید کرد که این تصمیمات همسو با طرح های معامله قرن اتخاذ شده است.

خالد بطش در گفتگو با مرکز اطلاع رسانی فلسطین خاطر نشان کرد که هدف از این تصمیمات لبنان، وادار کردن آوارگان فلسطینی به فرار و مهاجرت از اردوگاه های آوارگان در لبنان به کشورهای اروپایی به منظور حذف مساله فلسطین است.

این عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصریح کرد که «ابو کمیل وزیر کار لبنان خودش را وارد توطئه های طراحی شده به منظور نابودی مساله فلسطین کرده است و لبنان باید با لغو تمامی این مجازات های اعمال شده علیه آوارگان، خودش را از این اتهامات مبرا کند.»

وی همچنین از ریاست جمهوری و دولت و پارلمان لبنان خواست که تصمیم وزیر کار این کشور را لغو و زمینه زندگی شرافتمندانه آوارگان فلسطینی در لبنان و تسهیل شرایط زندگی برای آنها را فراهم سازند؛ چرا که لبنان و فلسطین در دفاع از مساله اول امت نوعی مشارکت ملی و عربی دارند.

این اظهارات بطش پس از آن بیان شد که وزارت کار لبنان به بهانه مبارزه با کارگران غیر قانونی (از جمله آوارگان فلسطینی) در این کشور، مهلت یک ماهه را برای “متخلفان” تعیین کرده بود تا به اوضاع خود سر و سامان دهند. این تاریخ از 10 ژوئن گذشته آغاز می شد.

در همین راستا، وزارت کار لبنان با همکاری نیروهای امنیت داخلی این کشور از تاریخ 10 ژوئیه با پایان یافتن مهلت قانونی یک ماهه برای ساماندهی به وضعیت کارگران غیر قانونی، موج تفتیش های گسترده ای را برای مبارزه با کارگران خارجی غیر قانونی آغاز کرده است.

وزارت کار لبنان در قالب این طرح، اقدام به تعطیلی مغازه هایی می کند که از کارگران خارجی؛ از جمله کارگران غیر قانونی فلسطینی استفاده می کند و صورتجلسه هایی را هم برای تعطیلی شرکت هایی که از کارگران خارجی فاقد مجوزهای کار استفاده می کنند، تهیه و تنظیم کرده است.

خالد بطش در همین راستا تاکید کرد که آوارگان فلسطینی مخالف اسکان در کشورهای دیگر هستند و سعی در بازگشت به سرزمین خودشان را دارند که از آنجا کوچ داده شده اند. وی افزود:« لبنانی ها 71 سال میزبان آوارگان فلسطینی بوده اند و ما از این بابت از آنها متشکر هستیم و اعلام می کنیم که هیچ کوتاهی در این زمینه نکرده اند و در کنار ما دهها هزار قربانی در راه دفاع از مساله اصلی امت تقدیم کرده اند. ما و آنها دوشادوش هم به تلاش برای تحقق حق بازگشت آوارگان فلسطینی ادامه می دهیم.»

این عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی خاطر نشان کرد که «این مساله متعلق به امت است و ما آنها دوشادوش هم حرکت می کنیم و روابط خانوادگی و نسبی و پیوند برادری و مبارزه مشترک که میان ما و ملت لبنان وجود دارد، بی شک ضامن به شکست کشیده شدن هر گونه تلاشی برای وادار کردن فلسطینیان به پذیرش معامله قرن است.»

وی بار دیگر از مسئولان لبنانی در دولت، نهاد ریاست جمهوری و پارلمان لبنان خواست که تصمیم اخیر وزیر کار این کشور را لغو کرده و با اقدامات “کمیل ابو سلیمان” مقابله کنند.

تظاهرات های حق بازگشت ادامه دارد

بطش در بخش دیگری از سخنان خود بر تداوم تظاهرات های بزرگ حق بازگشت و لغو محاصره غزه تا تحقق اهداف مورد نظر تاکید و اعلام کرد که تهدیدات رژیم صهیونیستی باعث توقف یا تضعیف این تظاهرات ها نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد که رژیم صهیونیستی سعی دارد از باریکه غزه در راستای تبلیغات انتخاباتی خود و تحقق برخی دستاوردها و منافع احزاب صهیونیستی؛ به ویژه حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی استفاده کند.

مسئول هماهنگی هیات ملی تظاهرات های حق بازگشت تصریح کرد که مقاومت در کمین رژیم صهیونیستی نشسته است و به آن اجازه تجاوز به غزه را نخواهد داد.

این رهبر جنبش جهاد اسلامی خاطر نشان کرد که نبرد با رژیم صهیونیستی در اشکال مختلف؛ مبارزه مردمی و مبارزه مسلحانه تا تحقق آزادی و حق بازگشت ملت فلسطین ادامه دارد.

خالد بطش درباره تفاهمات لغو محاصره هم اظهار داشت که «مصر با ایفای نقش در این زمینه، سعی در وادار کردن رژیم صهیونیستی به لغو محاصره را دارد، اما این رژیم با تاخیر و تعلل در این زمینه، سعی در عدم پایبندی به تعهدات خود را دارد.»

وی در همین راستا ابراز امیدواری کرد که مصر بتواند رژیم صهیونیستی را به دست برداشتن از تاخیر و تعلل در لغو محاصره و شانه خالی کردن از وظیفه خود برای فراهم کردن شرایط زندگی شرافتمندانه برای ملت فلسطین وادار کند.

این رهبر فلسطینی بر تداوم تظاهرات های مسالمت آمیز و روند مقابله با رژیم صهیونیستی و توافقات طراحی شده به منظور حذف مساله فلسطین تاکید کرد.

تظاهرات های حق بازگشت، تظاهرات های مسالمت آمیزی هستند که در دور جدید خود از 30 مارس 2018 آغاز شده اند و فلسطینیان در قالب آنها در تظاهرات های مسالمت آمیز در نوار مرزی باریکه غزه و اراضی اشغالی سال 1948  شرکت می کنند تا خواستار بازگشت آوارگان فلسطینی به شهر و دیار خود شوند که در سال 1948 از آنها کوچ داده شده اند. آنها همچنین خواستار شکسته شدن محاصره غزه هستند.

ارتش صهیونیستی با سرکوب شدید و جنایتکارانه این راهپیمایی های مسالمت آمیز، اقدام به تیراندازی و شلیک بمب های حاوی گازهای سمی و اشک آور به سمت تظاهرات کنندگان می کند که در نتیجه آن تاکنون 318 فلسطینی شهید شده اند و اجساد 11 نفر از آنها توسط رژیم صهیونیستی توقیف شده و هنوز به طرف فلسطینی تحویل داده نشده است و وزارت بهداشت فلسطین اسامی آنها را در آمارهای خود ثبت نکرده است. این در حالی است که در این تظاهرات ها تاکنون 31 هزار نفر دیگر هم زخمی شده اند که حال 500 نفر از آنها به شدت وخیم است.

لینک کوتاه:

کپی شد