شنبه 21/سپتامبر/2024

سفر حماس به ایران، نقطه تحولی در راستای تقویت روابط با تهران خواهد بود

چهارشنبه 31-جولای-2019

یکی از رهبران بارز جنبش مقاومت اسلامی حماس سفر اخیر هیئت بلندپایه این جنبش به ایران به ریاست صالح عاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس را مثبت و سازنده توصیف کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اسامه حمدان امروز چهارشنبه در اظهاراتی مطبوعاتی تصریح کرد که این سفر نقطه تحولی در راستای تقویت روابط با ایران خواهد بود.

حمدان اشاره کرد که سفر هیئت حماس به ایران در شرایطی انجام شد که مسئله فلسطین با چالش‌های بی‌شماری از جمله معامله قرن و تلاش‌های آمریکا برای ایجاد معادلاتی جدید در منطقه رو به رو است.

وی تصریح کرد که این سفر با هدف تقویت روابط حماس با ایران در شرایط حساس کنونی انجام شد.

اسامه حمدان اشاره کرد که جنبش حماس در راستای ایجاد یک محور علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی به کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه سفر کرد.

هیئت بلندپایه جنبش مقاومت اسلامی حماس به ریاست صالح عاروری نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش اخیرا به تهران سفر کرد.

این هیئت در سفر به تهران با مقامات عالی رتبه ایران از جمله آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل دیدار و گفتگو کرد.

صالح عاروری پنجشنبه گذشته در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای الاقصی تاکید کرد که سفر اخیر هیئت حماس به ایران با توجه به زمان و شرایط جاری، تاریخی و راهبردی بود و نتایج مهمی در زمینه تقویت مقاومت و پایداری ملت فلسطین در پی داشت.

عاروری خاطر نشان کرد که ایران به رغم محاصره و تحریم، آماده ارائه هرگونه کمکی به ملت فلسطین است.

وی اشاره کرد که هدف از طرح به اصطلاح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن، نابودی مسئله فلسطین به منظور ایجاد محوری جدید در منطقه است که طی آن رژیم صهیونیستی همپیمان برخی نظام‌های عربی خواهد بود اما تمامی ملت‌های اسلامی در نقطه مقابل محوری خواهد بود که می‌خواهد رژیم اشغالگر صهیونیستی را همچون یک طرف طبیعی در منطقه جلوه دهد.

این رهبر حماس افزود که ملت‌های اسلامی و اغلب احزاب و جریان‌ها و برخی دولت‌های منطقه در محوری واحد در مقابل محوری ایستاده اند که به دنبال همپیمانی با “اسرائیل” است و می‌خواهد این رژیم را در منطقه ادغام کند.

صالح عاروری در ادامه گفت که رژیم صهیونیستی به دنبال به راه انداختن جنگی شیعی سنی است اما ما به دنبال ائتلافی بین المللی اسلامی با تمامی آزادگان جهان برای مقابله با ظلم و جنایت های این رژیم هستیم.

عاروری تاکید کرد که روابط حماس با ایران بخشی از ائتلاف ناگسستنی آن با ملت ها و دولت ها و احزابی است که مخالف پروژه صهیونیزم و حامی حقوق ملت فلسطین هستند.

وی عنوان کرد که روابط حماس با ایران به هیچ وجه به ضرر هیچیک از طرف های اسلامی یا عربی نیست، بلکه در راستای یکپارچه سازی تلاش ها برای مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام می گیرد.

عاروری گفت که نبرد ما تنها با دشمن صهیونیستی است و با هیچ نظام رسمی عربی با وجودی که برخی ما را اذیت می کنند و مشکل آفرینی می کنند، خصومتی نداریم و آن ها را به ملت های اسلامی و عربی واگذار می کنیم.

وی تاکید کرد که حماس در خط مقدم دفاع از امت اسلامی ایستاده است و سیاست ثابتی را در زمینه عدم مداخله در امور دیگر کشورها در پیش گرفته است.

نایب رئیس دفتر حماس افزود: ایرانی ها هرگز از ما نخواسته اند در مقابل برقراری روابط با این کشور، با کشورهای عربی سر خصومت و دشمنی داشته باشیم.

صالح عاروری در واکنش به هجمه سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی علیه این جنبش به سبب سفر به ایران گفت که این هجمه و حملات نشان می دهد که ما در مسیر صحیح حرکت می کنیم.

رسانه‌های صهیونیستی به بحث و بررسی سفر هیئت بلندپایه حماس به ایران و پیامدهای احتمالی آن بر فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداخته‌اند.

یک نویسنده اسرائیلی عنوان کرد که ممکن است این سفر تفاهمات صورت گرفته تحت نظارت مصر برای آرام‌سازی اوضاع در غزه را بر هم بزند، مسئله‌ای که محافل امنیتی اسرائیلی را بر آن خواهد داشت که به خوبی تحولات در داخل حماس پس از این سفر را بررسی کنند.

“شلومی الدار” در مقاله‌ای در پایگاه خبری “المانیتور” که سایت “عربی 21” آن را ترجمه کرده، آورده است که صالح عاروری نایب رئیس حماس از اکتبر 2017 که به این سمت انتخاب شد، تقویت روابط با ایران را در راس اولویت‌های خود قرار داده است و درست است که او تاکنون بارها به تهران سفر کرده اما در سفر تاریخی اخیر از او همچون یک همپیمان، استقبالی گرم و صمیمانه شد تا جایی که با آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد و وعده‌هایی نیز از او پیرامون ادامه کمک مالی و نظامی ایران به حماس دریافت کرد.

الدار افزود که سفر هیئت بلندپایه حماس به تهران با وجودی انجام شد که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به سبب ممانعت مصر نتوانست به ایران سفر کند، در حالیکه او درصدد سفر به برخی کشورهای منطقه از جمله قطر، ایران و ترکیه برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای جنبش متبوعش بود.

لینک کوتاه:

کپی شد