یکشنبه 22/سپتامبر/2024

سناریوی جدید واشنگتن علیه «حشد شعبی»/حکایت یک شکست مفتضحانه

جمعه 23-آگوست-2019

آمریکا و رژیم صهیونیستی درحالی سناریوی جدید و البته شومی را برای «حشد شعبی» در عراق تدارک دیده‌اند که پیشتر شکست مفتضحانه‌ای را در تقابل با این گروه مقاومتی متحمل شده اند.
وقوع انفجار در انبار و زاغه های مهمات حشدشعبی عراق اخیرا به طرز مشکوکی افزایش پیدا کرده است و این سبب شده است کهعادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دستور ویژه ای برای تحقیقات در این زمینهصادر کند. آخرین مورد این انفجارهای سریالی نیز روز گذشته در انبار مهماتحشد شعبی در نزدیکی پایگاه هوایی «بلد» در صلاح الدین رخ داده است.

از سوی دیگر، علیرغم اینکه چند هفته ای ازحملات گسترده پهپادهای ناشناس به مواضع «حشد شعبی» در شهر «آمرلی» واقع دراستان «صلاح الدین» عراق سپری می شود اما حرف و حدیث ها پیرامون این اقدامخصمانه و عامل اصلی آن همچنان ادامه دارد؛ به ویژه اینکه کمیته حقیقت‌یابعراق نیز همچنان به تحقیقات خود در این خصوص ادامه می دهد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که حدود یک ماه پیش،یک پایگاه متعلق به نیروهای «حشد شعبی» عراق در شهر «آمرلی» واقع در استان«صلاح الدین» هدف حمله هوایی قرار گرفت. رسانه‌های خبری اعلام کردند کهبمباران پایگاه مذکور توسط یک پهپاد ناشناس انجام شده است. باوجود اینکهشماری از اعضای حشد شعبی در جریان این حملات شهید و تعدادی دیگر نیز زخمیشدند، اما هیچیک از طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی تاکنون مسئولیت این حملهخصمانه و کینه توزانه علیه این گروه را بر عهده نگرفته‌اند.

پس از انجام این حملات توسط پهپاد ناشناسبود که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق دستور تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بهمنظور تحقیق پیرامون حمله هوایی به مقر حشد شعبی در صلاح الدین را صادرکرد. طبق دستور صادره از سوی نخست وزیر عراق قرار است درباره حادثه حملهپهپاد ناشناس به پادگان شهدای تیپ ۱۶ حشد شعبی تحقیقات صورت گیرد.رسانه‌های عراقی اعلام کردند که کمیته حقیقت‌یاب همچنان به تحقیقات خود دراین خصوص تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه می دهد.

واقعیت آن است که حمله متجاوزانه و خصمانهبه مواضع حشد شعبی در عراق ـ چه از سوی آمریکایی ها بوده باشد و چه از سویصهیونیست ها ـ نشانگر آمادگی آن ها برای پیاده سازی سناریوی جدیدی در عراقاست. در واقع، واشنگتن و تل آویو از این رهگذر در تلاش هستند تا به نوعیشکست های منطقه ای خود در جبهه های مختلف را جبران ساخته و به زعمشان ازایران به عنوان حامی گروه های مقاومت در نقاط مختلف به ویژه در عراق،انتقام جویی کنند.

این نکته نیز نباید فراموش شود که مقام هایایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت از رشد و تقویت گروه‌هایمقاومت در عراق از یک سوی و افزایش نفوذ ایران در این کشور از سوی دیگراحساس نگرانی می‌کنند. درست به همین دلیل است که با طراحی سناریوهای جدید،به زعم خود در مسیر کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق گام برمی داند؛رؤیایی که تاکنون محقق نشده و از این پس نیز در سایه توجه و اهتمام ویژهطرف های ایرانی و عراقی به تقویت روابط و مناسبات دوجانبه در عرصه هایمختلف، محقق نخواهد شد.

آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که رژیمصهیونیستی و ایالات متحده آمریکا نه تنها از رهگذر اقدامات خصمانه علیهگروه‌های مقاومت در عراق نمی‌توانند مانع قدرت یافتن بیشترِ این گروه‌هاشوند، بلکه در محدود کردن نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این کشور نیز شکستخواهند خورد؛ کما اینکه تلاش‌های چندین ساله واشنگتن در این زمینه بی‌فایدهبوده است.

این مسأله در اظهارنظرهای اخیر مقام هایایرانی و عراقی در خصوص لزوم تقویت روابط و مناسبات میان تهران و بغداد،بیش از پیش نمایان شده است. به عنوان نمونه، «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا تأکید کرده است که عراق یکی از بزرگترینشرکای تجاری تهران محسوب می شود. از سوی دیگر، اظهارات «عادل عبدالمهدی»نخست وزیر عراق درخصوص روابط دوستانه بغداد و تهران در جریان دیدار با«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا طی حدود ۲ ماه پیش نیز در همین راستا قابلتعریف است.

نخست وزیر عراق در جریان دیدار مذکور صراحتاتأکید کرد که بغداد خواستار روابط دوستانه و تنگاتنگ با جمهوری اسلامیایران است و نمی تواند در فشارهای خارجی علیه تهران با طرف های بیگانههمراهی کند؛ مواضعی که پیشتر نیز مقام های عراقی ازجمله «برهم صالح» رئیسجمهوری عراق روی آن تأکید کرده بودند. درهمین ارتباط، پیشتر نیز «برهمصالح» رئیس جمهوری عراق صراحتا تأکید کرده بود که روابط خوب و حسنه بغدادبا تهران به نفع همه است و عراق به این روابط و مناسبات اهتمام ویژه ایدارد.

درست به دلیل همین تأکیدات دوجانبه از سویمقام های ایرانی و عراقی است که قدرت‌های بیگانه طی مدت زمان گذشته هموارهبا تهدید مسئولان بغداد به عدم برقراری مراودات اقتصادی و تجاری با تهران،تمام تلاش خود را برای کاهش نفوذ ایران در عراق به کار گرفته‌اند؛ اقدامیکه البته تاکنون موفقیت آمیز نبوده و نه تنها موجب فاصله گرفتن بغداد ازتهران نشده، بلکه تحکیم روابط دوجانبه آن ها را نیز به دنبال داشته است.

درهر حال، تجربه سال‌های گذشته این واقعیترا به اثبات رسانده است که جمهوری اسلامی ایران و عراق دو متحد استراتژیکدر منطقه برای یکدیگر محسوب می‌شوند و هیچ تلاش و توطئه ای نمی‌تواند بهروابط و مناسبات میان آن دو ضربه وارد کند. ناگفته پیداست که سفرهای متقابلمقامات ایرانی و عراقی طی ماه های گذشته این مناسبات را بیش از پیش تقویتکرده است.

هرچند که آمریکایی ها و صهیونیست ها ازرهگذر سناریویی جدید و البته شوم خود در عراق به ویژه علیه «حشد شعبی» بهدنبال کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این کشور هستند، اما همانطور که طیسال های گذشته هیچگونه موفقیتی را در این زمینه کسب نکردند، از این پس نیزموفق به تحقق دستاورد ملموسی نخواهد شد تا تیر آن‌ها برای خدشه وارد کردنبه مناسبات تهران و بغداد بار دیگر به سنگ بخورد.

بدون شک و تردید، در این میان، «حشد شعبی»به عنوان بازوی مقاومت قدرتمند در عراق تحت تأثیر اقدامات خصمانه و عملیاتهای تجاوزکارانه بیگانگان ـ چه از سوی آمریکاییها و چه از سوی صهیونیست‌ها ـقرار نخواهد گرفت و از این پس نیز با قدرت بیشتر به فعالیت های مقاومتیخود ادامه خواهد داد؛ چیزی که به هیچ وجه به مذاق آمریکایی ها و متحدان آنها یعنی صهیونیستها خوش نمی آید.

منبع : خبرگزاری مهر، ـ رامین حسین آبادیان ، 30/05/1398

لینک کوتاه:

کپی شد