جمعه 20/سپتامبر/2024

قطر افتتاح دفتر نمایندگی دیپلماتیک هندوراس در قدس را محکوم کرد

شنبه 31-آگوست-2019

قطر تصمیم کشور هندوراس به افتتاح دفتر نمایندگی دیپلماتیک در قدس اشغالی به منظور زمینه‌سازی جهت انتقال سفارت این کشور از تل آویو به این شهر را به شدت محکوم کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، خبرگزاری رسمی قطر “قنا” با اعلام این خبر تاکید کرد که قطر این اقدام هندوراس را نقض اجماع بین‌المللی در مورد شهر قدس اشغالی و مخالفت مجمع عمومی سازمان ملل با شناسایی قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی می‌داند.

لازم به ذکر است که دولت هندوراس روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور برای افتتاح دفتر نمایندگی دیپلماتیک هندوراس راهی قدس اشغالی خواهد شد.

دبیرکل اتحادیه عرب نیز در پیامی به رئیس جمهور هندوراس این اقدام را نقض صریح قوانین بین‌المللی در مورد قدس دانست.

احمد ابوالغیط تاکید کرد که برخی کشورها با اعلام تصمیم خود مبنی بر انتقال سفارتشان به قدس اشغالی در راستای جلب رضایت آمریکا و رژیم صهیونیستی، روابط خود با کشورهای عربی را به مخاطره می‌اندازند.

ابوالغیط تصریح کرد که کشورهایی که قصد انتقال سفارت خود به قدس اشغالی را دارند، اقدام به نقض قوانین بین‌المللی می‌کنند که قدس را شهری اشغال شده می‌داند و انتقال سفارت کشورها به این شهر اقدامی باطل است که هیچ تغییری در وضعیت این شهر ایجاد نمی‌کند و هرگز نمی‌تواند به اشغالگری مشروعیت ببخشد.

تشکیلات خودگردان از هندوراس به سازمان ملل شکایت می‌کند

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم درصدد شکایت از هندوراس به سازمان ملل به خاطر تصمیم این کشور به افتتاح دفتر نمایندگی دیپلماتیک در قدس اشغالی است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دارد شکواییه‌ای را علیه هندوراس به دبیرکل سازمان ملل ارائه دهد.

در این بیانیه آمده است که تشکیلات خودگردان فلسطین در پی تصمیم هندوراس به افتتاح دفتر نمایندگی دیپلماتیک در قدس اشغالی، از تصمیم خود برای افتتاح سفارت در تگوسیگالپا ـ پایتخت هندوراس ـ منصرف شده است.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان تاکید کرد که این تصمیم هندوراس با قطعنامه 478 شورای امنیت در سال 1948 منافات دارد.

به موجب این قطعنامه، هرگونه الحاق قدس شرقی به اراضی تحت سیطره رژیم صهیونیستی، باطل و مردود است و هیچ کشوری حق افتتاح دفتر نمایندگی در قدس یا انتقال دفاتر نمایندگی و سفارتخانه‌های خود به این شهر را ندارد.

لینک کوتاه:

کپی شد