یکشنبه 22/سپتامبر/2024

پرونده حمله به کشتی مرمره مجددا به جریان خواهد افتاد

دوشنبه 2-سپتامبر-2019

دیوان کیفری بین‌المللی امروز دوشنبه از دادستان کل این دادگاه خواست مجددا پرونده حمله رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره ترکیه که سال 2010 عازم نوار غزه بود، را به جریان بیاندازد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، “فاتو بنسودا” دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی سال 2014 حکم عدم بازخواست سران رژیم صهیونیستی را صادر کرد و مدعی شد که این حادثه بسیار هم خطرناک نبوده است.

البته بنسودا گفته بود که این باور هم منطقی است که جنایت‌هایی جنگی نیز از سوی نظامیان اسرائیلی صورت گرفته و به شهادت 10 فعال ترک‌تبار منجر شده است.

بنسودا سال 2017 پس از آنکه دیوان کیفری بین‌المللی از او خواست در تصمیم حکم بازنگری کند، بار دیگر بر آن اصرار ورزید.

اما قضات دادگاه تجدیدنظر در دیوان کیفری بین‌المللی امروز دوشنبه بار دیگر از او خواستند این پرونده را به جریان بیندازد.

“سولومی بالونگی بوسا” رئیس دادگاه تجدیدنظر در دیوان کیفری بین‌المللی امروز دوشنبه خاطر نشان کرد که دادستان کل باید روز 2 دسامبر آینده در حکم خود تجدیدنظر کند. وی گفت که اکثر قضات موافق تجدیدنظر در این حکم هستند و تنها 2 نفر مخالف هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی 31 می سال 2010 کشتی مرمره را که از ترکیه عازم نوار غزه بود و ده‌ها فعال ترک و بین‌المللی برای امدادرسانی به ساکنان این باریکه در آن حضور داشتند، مورد حمله قرار داد که در این حمله جنایتکارانه 10 فعال ترک به شهادت رسیده و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

این حادثه موجب تنش و برهم خوردن روابط آنکارا و تل آویو شد و در نهایت دو طرف ژوئن 2015 توافقنامه‌ای را به امضا رساندند که به موجب آن طرف صهیونیستی متعهد به پرداخت 20 میلیون دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان این حادثه شد و رسما از ترکیه عذرخواهی کرد و اجازه داد که آنکارا به کمک‌های بشردوستانه خود به غزه ادامه دهد.

لینک کوتاه:

کپی شد