یکشنبه 22/سپتامبر/2024

4 راهبرد نتانیاهو برای سلطه بر جریان راست رژیم صهیونیستی

دوشنبه 16-سپتامبر-2019

نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می کند که حزب تحت رهبری وی؛ لیکود ( که یک حزب راستگرای افراطی است) در انتخابات فردا سه شنبه بیشترین تعداد کرسی های کنست را کسب کند تا وی دوباره مامور تشکیل دولت جدید شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع قدس اشغالی، بنیامین نتانیاهو برای تضمین این مساله راهبردهای متعددی را در برابر احزاب راستگرای مختلف رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است تا بتواند آرای صهیونیست ها را به نفع خود و جریان راستگرای این رژیم جلب کند و از ریخته شدن این آرا در صندوق رقبای “میانه رو ـ چپگرا”یش جلوگیری کند.

بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها، حزب لیکود و ائتلاف “آبی ـ سفید” میانه رو، آرای مشابهی را در انتخابات آتی کسب خواهند کرد و هیچ کدام از آنها نخواهد توانست حد نصاب کرسی های لازم برای تشکیل دولت آتی؛ یعنی دست کم 61 کرسی از مجموع 120 کرسی کنست را تصاحب کند.

 

راهبرد ادغام

بیشترین نگرانی نتانیاهو درباره انتخابات، پراکنده شدن آرای رای دهندگان راستگرا میان احزاب راستگرای کوچک است که شاید اصلا نتوانند حد نصاب 3.25 درصد از آرا یا به عبارت دیگر، 4 کرسی از کرسی های کنست را کسب کنند. شکل گیری چنین سناریویی بدین معناست که جریان راستگرا تمامی آرا و کرسی های این احزاب را که پیش بینی می شد، کسب کند، از دست خواهد داد.

نتانیاهو در این میان بیشتر تلاش خود را بر روی ادغام برخی احزاب راستگرا در حزب لیکود متمرکز کرده است که در نهایت منجر به ذوب شدن این احزاب در داخل لیکود و ریخته شدن آرای طرفداران این احزاب به حساب لیکود می شود.

نتانیاهو پس از انتخابات آوریل گذشته و پس از آنکه اطمینان حاصل کرد که احتمال برگزاری انتخابات مجدد وجود دارد، این راه را در پیش گرفت. وی در همین راستا به بهانه نتایج نظرسنجی ها که حاکی از خروج احتمالی حزب “همه ما” از کنست به خاطر عدم کسب حد نصاب لازم بود، به توافقی با این حزب دست یافت که به موجب آن حذب مذکور به ریاست “موشه کحلون” وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در لیکود ادغام شد.

نتانیاهو در قالب این توافق 4 جایگاه فهرست نامزدهای حزب لیکود را به حزب کلنا واگذار کرد که به ترتیب شامل جایگاه های 5، 15، 29 و 35 می شود. در صورتی که نتایج انتخابات طبق نتایج نظرسنجی ها رقم بخورد، حزب همه ما رده های 5، 15 و 29 فهرست لیکود را به خود اختصاص خواهد داد تا اعضای این حزب وارد کنست شوند.

 

راهبرد تطمیع

بنیامین نتانیاهو همچنین در اواخر ماه آگوست گذشته توانست “موشه ویگلن” رئیس حزب “زیهوت” را با وعده تصدی یک سمت وزارتی مهم در قبال خروج حزبش از رقابت های انتخاباتی تطمیع کند. وی با این اقدام سعی دارد آرای طرفداران حزب زیهوت ـ یا دست کم اکثر آنها را ـ به سبد لیکود بریزد.

اما به گزارش روزنامه معاریو، این اقدام وی به مذاق رهبران حزب زیهوت خوش نیامد و 3 نفر از آنها تصمیم گرفتند به نشانه اعتراض به عقب نشینی ویگن از شرکت در انتخابات به عضویت حزب “راست جدید” درآیند.

 

راهبرد ائتلاف

نتانیاهو همچنین تلاش کرده است احزاب دیگری مانند “خانه یهودی”، “اتحاد قومیتی” و “نیروی یهودی” را در یک تشکیلات دور هم جمع کند و در نتیجه همین تلاش ها، قبل از انتخابات قبلی کنست، ائتلافی به نام “اتحاد احزاب راست” شکل گرفت، اما پس از انتخابات، تلاش های نتانیاهو نتوانست باعث حفظ این ائتلاف شود و اختلافات میان رهبران این احزاب، باعث بر هم خوردن این ائتلاف شد.

با بازگشت “ایلیت شاکید” به عرصه سیاسی در ژوئیه گذشته پس از خروج وی از این عرصه در پی شکست حزب “راست جدید” به رهبری مشترک وی و “نفتالی بنت” در انتخابات اخیر، خانه یهودی، اتحادیه قومیتی و راست جدید بر سر تشکیل فهرست یکپارچه به ریاست شاکید و با نام “یمینا” به توافق رسیدند، اما حزب “نیروی یهودی” که در حال حاضر ریاست آنرا یک شهرک نشین تندرو به نام “ایتمار بن جفیر” در دست دارد، حاضر به مشارکت در این فهرست انتخاباتی نشد تا بدین ترتیب، احتمال تبدیل آن به معضلی برای نتانیاهو یا ریسمان نجات وی به قوت خود باقی بماند؛ به طوری که در صورت ناتوانی این حزب در کسب حد نصاب لازم انتخابات، حزب لیکود یا فراکسیون راستگراها 3 یا 4 کرسی خود را از دست خواهند داد، اما در صورت موفقیت این حزب در ورود به کنست، این فرصت برای نتانیاهو فراهم خواهد شد که 4 کرسی را به کرسی های فراکسیون راستگراها اضافه کند.

 

راهبرد عقب نشینی

در این شرایط، نتانیاهو تلاش کرد که  “بن جفیر” رئیس حزب “نیروی یهودی” را به عدم مشارکت در انتخابات متقاعد کند، اما وی با این درخواست نتانیاهو مخالفت کرد. بن جفیر معتقد است که حزب وی دست کم 4 کرسی کنست را تصاحب خواهد کرد و مشارکت خود در ائتلاف دولتی را منوط به تصدی یک سمت وزارتی و به ویژه وزارت دادگستری کرده است.

با پافشاری بن جفیر بر عدم عقب نشینی از انتخابات، نتانیاهو از رای دهندگان خواست که از رای دادن به حزب نیروی یهودی خودداری کنند؛ چرا که با این کار، در صورت شکست نیروی یهودی در انتخابات، آرای خود را به سطل آشغال می ریزند. نتانیاهو از این افراد خواست که به جای حزب نیروی یهودی، به حزب لیکود رای دهند.

در همین راستا، حزب راستگرای “نوعم” روز یکشنبه از تصمیم خود برای کناره گیری از رقابت های انتخاباتی خبر داد؛ چرا که مقامات این حزب که اکثرا خاخام های تندرو هستند، معتقدند که حزب شان نخواهد توانست حد نصاب آرا را برای ورود به کنست کسب کند.

حزب نیروی یهودی بر این باور است که کناره گیری نوعم به نفع این حزب است و نه به نفع نتانیاهو که خواهان تحریم نیروی یهودی شده است. به عقیده این حزب، آرای طرفداران حزب نوعم میان احزاب راستگرا تقسیم خواهد شد. تعداد طرفداران حزب نوعم 70 هزار نفر برآورد شده است که بر اساس تعداد آرای لازم برای تصاحب یک کرسی در انتخابات قبلی کنست ـ که بیش از 34 هزار رای بود ـ برابر با 2 کرسی کنست است.

 

خلاصه

“انس ابو عرقوب” کارشناس مسائل صهیونیستی بر این باور است که نتانیاهو در انتخابات فعلی کنست راهبرد “ارعاب” رای دهندگان صهیونیست و به ویژه طرفداران جریان راست، نسبت به احتمال شکست این جریان در کسب اکثریت کرسی های کنست و تشکیل ائتلاف دولتی را در پیش گرفته است.

ابو عرقوب خاطر نشان کرده است که این راهبرد منجر به ادغام حزب “همه ما” در لیکود و کناره گیری “زیهوت” و نیز تشکیل فهرست انتخاباتی “یمینا” شده است، اما نتوانسته است “نیروی یهودی” را به کناره گیری از رقابت های انتخاباتی متقاعد کند و از همین رو، نتانیاهو تلاش های خود را بر روی طرفداران حزب تحت رهبری بن جفیر متمرکز کرده است تا به نفع لیکود رای دهند.

این کارشناس مسائل صهیونیستی تاکید کرده است که نتانیاهو نتایج نظرسنجی هایی را که به احتمال کسب حد نصاب لازم توسط “نیروی یهودی” اشاره کرده اند، توطئه ای می داند که از سوی احزاب “میانه رو و چپگرا” به منظور پخش کردن آرای رای دهندگان راستگرا طراحی شده است.

وی خاطر نشان کرده است که «این اولین باری نیست که نتانیاهو از سیاست ارعاب برای افزایش مشارکت طرفداران خود در انتخابات از طریق هشدار نسبت به پیروزی عرب ها و چپگراها استفاده می کند.»

ابو عرقوب تصریح کرده است که «نتانیاهو تا حد زیادی از راهبرد “فریبکاری” استفاده می کند؛ چرا که در کل “اسرائیلی ها” از فرد قادر به فریبکاری و بازی دادن طرف های دیگر خوش شان می آید.»

لینک کوتاه:

کپی شد