یکشنبه 22/سپتامبر/2024

چرایی اذعان واشنگتن به نقش مخرب صهیونیستها علیه «حشد شعبی»

جمعه 27-سپتامبر-2019

اذعان آمریکایی ها به نقش مخرب رژیم صهیونیستی علیه «حشد شعبی» که توسط نماینده پارلمان عراق عنوان شد، حاکی از آن است که واشنگتن قصد دارد بر نقش غیرقابل انکار خود در این زمینه سرپوش بگذارد.
ایالات متحده آمریکا بهتازگی به نقش مخرب رژیم صهیونیستی علیه «حشد شعبی» در عراق اذعان کرده است.البته پیشتر نیز مقامات مختلف عراقی به این قطعیت رسیده بودند که رژیمصهیونیستی در پشت پرده اقدامات تخریبی اخیر به ویژه علیه مواضع حشد شعبی درنقاط مختلف، قرار دارد.

با این حال، ایالات متحده آمریکا در تحولیجدید، خود صراحتا به نقش آفرینیِ تخریبی صهیونیستها در عراق اذعان کردهاند. درهمین راستا، «عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمانعراق خبر داد: «واشنگتن به دولت عراق اطلاع داده است که طرفی که اقدام بهبمباران مقرهای حشد شعبی کرده، رژیم اسرائیل است». العزاوی اخیرا در بیانیهای با اشاره به پایان یافتن تحقیقات دولت در خصوص تجاوزهای اخیر هوایی بهچند مرکز و انبار سلاح و مهمات سازمان بسیج مردمی عراق گفت که در همینچارچوب، آمریکایی ها اذعان کرده اند که این حملات کار رژیم صهیونیستی بودهاست.

از سوی دیگر، وی گفت: «بررسی های کمیسیونامنیت و دفاع پارلمان عراق نشان می دهد که تعداد این حملات هوایی تاکنون به۱۲ مورد رسیده و از سوی پهپاد انجام شده است». العزاوی افزود: «آمریکا کهمسئولیت تامین و رصد حریم هوایی عراق را در چارچوب ائتلاف مدعی مبارزه باداعش بر عهده دارد به طرف عراقی گفته است که این حملات از سوی پهپادهای تلآویو انجام شده است».

در واقع، علت این اذعانِ ایالات متحدهآمریکا به نقش مخرب تل آویو در عراق به ترس و وحشت واشنگتن از روی‌گردانیبغداد از این کشور باز می گردد؛ به ویژه اینکه به تازگی اخبار و گزارش هایمتعددی مبنی بر عزم بغداد برای پایان بخشیدن به روابط و مناسبات نظامی خودبا آمریکایی‌ها منتشر شده است.

برهمین اساس، ایالات متحده آمریکا با اذعانبه مسئولیت صهیونیست ها در انجام حملات تجاوزکارانه در خاک عراق تلاش میکنند تا ضمن اعلام برائت خود از حملات تجاوزکارانه مذکور این پیام را بهمقامات بغداد برسانند که پیامدهای چنین حملاتی نباید متوجه طرف آمریکاییباشد؛ پیامی که البته بغداد به آن توجهی نداشته و ندارد، زیرا به خوبی میداند که آمریکایی ها ـ ولو به صورت غیر مستقیم ـ در حملات انجام شده در خاکعراق نقش داشته اند.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا نیک میداند که در حال حاضر تلاش هایی از سوی برخی نمایندگان پارلمان عراق برایآماده سازی طرح «اخراج نظامیان آمریکایی» از این کشور، آغاز شده است. ازهمین روی، مقامات کاخ سفید بر این باورند که متحمل شدن مسئولیتِ اقداماتتجاوزکارانه علیه حشد شعبی توسط آمریکا می تواند روند فعلی برای اخراجنیروهای آمریکایی از عراق توسط نمایندگان پارلمان را تسریع کند.

در همین حال، آمریکایی ها خود به خوبی میدانند که صهیونیستها از رهگذر عملیات های تجاوزکارانه نتوانستند به اهدافخود دست پیدا کنند. در واقع، صهیونیست ها با ورود مستقیم به عرصه میدانیعراق و تجاوزگری در خاک این کشور تلاش کردند تا توازن میان جمهوری اسلامیایران و ایالات متحده در عراق را دستخوش تغییر قرار داده و به زعم خود ازگسترش نفوذ روزافزون تهران در عراق ممانعت به عمل آورند.

درهمین ارتباط، روزنامه عرب‌زبان «الدستور»نوشت: «با ورود اسرائیل به عراق تحولات عراق و بمباران مواضع حشد شعبی، حتیدوستانِ ایالات متحده آمریکا در عراق نیز تحت فشار شدیدی برای موضع گیریدر قبال این حملات قرار گرفتند». این روزنامه در ادامه می افزاید:«بنابراین، بخشی از دوستانِ آمریکایی ها چاره‌ای جز موضع گیری علیه واشنگتندر مقابل خود ندیدند. در آینده نیز ممکن است گروهی دیگر از کسانی کههمواره با سیاست های آمریکا همراه بوده اند، علیه سیاست های این کشور درعراق موضع گیری کنند».

روزنامه الدستور همچنین در ادامه نوشته است:«در طرف مقابل، موضع دوستان و هم‌پیمانان ایران در عراق در قبال حملاتپهپادی به داخل خاک این کشور نیز مشخص است و جملگی در زمره محکومیت اینحملات قرار می گیرند. بنابراین، حملات رژیم صهیونیستی به عراق برخلاف تصورمقامات تل آویو، توازنِ میان ایران و آمریکا در این کشور را به نفع تهرانتغییر داده است».

این بدان معناست که آمریکایی ها و صهیونیستها با تقسیم مسئولیت میان یکدیگر به دنبال تبدیل کردن عراق به صحنه درگیریهای منطقه ای هستند و از رهگذر این سیاست تمام تلاش خود را برای ایجادمحدودیت در مسیر رشد نفوذ ایران در منطقه و عراق، به کار بسته اند.

این درحالی است که مقامات عراقی بارها و درمناسبت های مختلف بر سیاست ثابت خود مبنی بر لزوم عدم تبدیل عراق به صحنهدرگیری های خارجی تأکید کرده اند؛ با این حال مقامات واشنگتن هیچگاه به اینسیاست بغداد واکنش مثبت نشان ندادند. درهمین راستا، «عادل عبدالمهدی» نخستوزیر عراق و «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور بارها صراحتا تأکید کردند کهعراق صحنه ای برای درگیری های خارجی نیست و بغداد از هرگونه تلاش برایتبدیل این کشور به عرصه ای برای انتقام جویی های سیاسی، جلوگیری می کند. باتمامی این ها ایالات متحده آمریکا همواره این موضع قاطعانه بغداد رانادیده انگاشته و کوچکترین اهتمامی بدان نداشته است.

آنچه که واضح به نظر می رسد، این است کهصهیونیست ها مسیر ایجاد چالش توازن قدرت در عراق را در دستور کار خود قرارداده اند تا بدین ترتیب منافع و مصالح ایالات متحده آمریکا را در این کشورتأمین سازند. این درحالی است که در طرف مقابل نیز بغداد سیاست های تلافیجویانه را در برابر تل آویو و واشنگتن در پیش گرفته است. ازجمله این سیاستها می توان به آغاز رایزنی های گسترده بغداد برای قطع روابط نظامی باواشنگتن اشاره کرد.

مقامات بغداد در صدد هستند تا از طریق تجهیزخود به سلاح های پیشرفته از طریق کشورهایی به جز ایالات متحده، از میزاننقش آفرینی های مخرب واشنگتن و متحدانش در این کشور بکاهند. این درحالی استپارلمان عراق نیز به صورت تدریجی درحال حرکت به همین سمت و سوی است.درهمین ارتباط، «حنین قدو» نماینده پارلمان عراق ضمن زیانبار توصیف کردنحضور آمریکا در عراق اعلام کرد: «زمان آن رسیده است که توافق امنیتی میاندو کشور لغو شود زیرا سبب تضعیف عراق شده است».

وی افزود: «حملات اخیر اسرائیل به مواضع حشدشعبی بیانگر هماهنگی میان واشنگتن و رژیم صهیونیستی برای نابودی تواننظامی عراق است. فشل وناکارآمدی توافق امنیتی میان آمریکا و عراق هنگامورود داعش به عراق نمایان شد. زمان آن فرا رسیده است که پارلمان عراق بهشکل جدی در راستای پایان دادن به توافق امنیتی میان واشنگتن و بغداد حرکتکند».

منبع : خبرگزاری مهر، رامین حسین آبادیان ، 23/06/1398

لینک کوتاه:

کپی شد