شنبه 21/سپتامبر/2024

حمله به یک نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان

جمعه 11-اکتبر-2019

یک نفتکش ایرانی صبح امروز جمعه در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان مورد حمله قرار گرفت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این نفتکش متعلق به شرکت ملی نفت‌ ایران بوده و در نزدیکی بندر جده عربستان دچار انفجار شده است.

منابع خبری اعلام کرده اند که این انفجار صبح امروز (جمعه) در ۶۰ مایلی (۹۶ کیلومتری) بندر جده عربستان سعودی رخ داده و بر اثر آن، مخزن اصلی این نفتکش آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است.

گفته می‌شود کارشناسان فنی مستقر بر روی شناور در حال بررسی علت انفجار هستند و احتمال می‌دهند این رخداد بر اثر “اقدام تروریستی” باشد.

برخی منابع در توئیتر نام نفتکش ایرانی حادثه‌دیده را “سینوپا” (SINOPA) و برخی دیگر از جمله شرکت ملی نفتکش ایران، نام آن را SABITY اعلام کرده‌اند. تعدادی از رسانه‌های عرب منطقه نیز احتمال داده‌اند که وقوع انفجار در این نفتکش ناشی از “حمله تروریستی” باشد.افزایش بهای نفت

در پی وقوع انفجار در نفتکش ایرانی در سواحل جده عربستان، بهای هر بشکه نفت خام بیش از یک دلار افزایش یافت.

روابط عمومی شرکت ملی نفتکش ایران با تایید این حادثه، اعلام کرد: نفتکش ایرانی SABITY متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی “سابیتی” در دریای سرخ اعلام کرد: بررسی های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفت کش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

موسوی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفت کش اظهار داشت: خوشبختانه خدمه نفت کش هیچگونه آسیبی ندیده اند و شناور در حالت پایدار  قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان ساخت: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفت کشهای ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسیها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

لینک کوتاه:

کپی شد