جمعه 20/سپتامبر/2024

ژنرال گانتس مامور تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی شد

پنج‌شنبه 24-اکتبر-2019

رئیس رژیم صهیونیستی شامگاه دیروز چهارشنبه 23/10/2019 و پس از شکست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در تشکیل دولت جدید در مهلت رسمی اولیه داده شده به وی، ژنرال “بنی گانتس” رئیس ائتلاف “آبی ـ سفید” را رسما مامور تشکیل دولت آتی رژیم صهیونیستی کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع قدس اشغالی، “رئووین ریولین” اعلام کرده است که به ژنرال گانتس 28 روز برای تشکیل دولت جدید فرصت خواهد داد. وی در عین حال پیشنهاد تشکیل دولت وحدت گسترده با مشارکت گانتس و نتانیاهو را داد و گفت: مطمئنا می توان در “اسرائیل” دولت تشکیل داد و نیازی نیست که این رژیم درگیر کارزار انتخاباتی سوم شود. ریولین خاطر نشان کرد که در حال حاضر کلید تشکیل دولت جدید در دست احزاب مختلف کنست است.

این حکم ماموریت در حالی به گانتس تحویل داده می شود که رژیم صهیونیستی درگیر یک بحران سیاسی ناشی از نتایج انتخابات اخیر است که در تاریخ 17 سپتامبر گذشته برگزار شد و هیچ یک از دو جریان؛ اردوگاه راست به رهبری نتانیاهو و اردوگاه مخالف وی به رهبری ژنرال بنی گانتس نتوانستند اکثریت آرا را برای تشکیل دولت جدیدی که از رای موافق 61 عضو از کل 120 عضو کنست برخوردار باشد، به دست بیاورند.

 

خوشبینی گانتس نسبت به تشکیل دولت

ژنرال بنی گانتس نیز پس از دریافت رسمی این ماموریت اعلام کرد که بر اساس تعهداتش در جریان کارزار انتخاباتی، برای تشکیل دولت لیبرال تلاش خواهد کرد که بتواند شکاف های داخلی این رژیم را برطرف کرده و بر هر گونه دشمن خارجی پیروز شود.

اما با وجود اینکه ژنرال بنی گانتس شامگاه چهارشنبه به صورت رسمی مامور تشکیل دولت جدید شد، موازنه قدرت در عرصه حزبی رژیم صهیونیستی، به وی قدرت واقعی برای تشکیل دولت جدید نمی دهد؛ به ویژه که حزب “اسرائیل خانه ما” به رهبری اویگدور لیبرمن بر خواسته خود برای تشکیل دولت وحدت گسترده با حضور لیکود، ائتلاف آبی ـ سفید و حزب خودش و بدون حضور احزاب مذهبی “حریدیم” تاکید دارد. در مقابل، بیشترین تعداد آرایی که گانتس می تواند با خود همراه کند، 44 رای است که متشکل از کرسی های کسب شده توسط حزب آبی ـ سفید، حزب کار و حزب اردوگاه دموکراتیک است و انتظار نمی رود که فهرست مشترک احزاب عربی در دولتی که به نخست وزیری گانتس تشکیل شود، مشارکت داشته باشند.

در همین راستا، نکته جالب توجه این بود که گانتس در سخنرانی خود به تمامی طرف ها در جامعه صهیونیستی؛ اعم از حریدیم، دروزی ها و حتی همجنس‌گراها اشاره کرد، اما حتی یک کلمه درباره عرب های ساکن اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین صحبت نکرد و در عین حال مدعی شد که همه “ملی گرایان اسرائیل” در دولت وی جای خواهند داشت.

در ادامه همین مسیر قرار است حزب آبی ـ سفید امروز پنجشنبه اولین نشست گفتگوهای خود برای تشکیل دولت را پس از مامور شدن گانتس در این زمینه با نمایندگان حزب لیکود برگزار کند.

در صورتی که گانتس نتواند در بازه زمانی 28 روزه دولت جدید رژیم صهیونیستی را تشکیل دهد، رئیس رژیم صهیونیستی 21 روز فرصت خواهد داشت که تا نماینده ای را به صورت رسمی و مکتوب از سوی نمایندگان کنست مامور تشکیل دولت کند و در صورتی که این راه هم به جایی ختم نشود، رژیم صهیونیستی مجبور خواهد شد طی بازه زمانی 90 روزه به سمت انتخابات سوم برود.

لینک کوتاه:

کپی شد