سه شنبه 24/سپتامبر/2024

خلأ نخست‎وزیری در تل آویو

سه‌شنبه 26-نوامبر-2019

همزمان با اعلام ناتوانی «گانتز» در تشکیل دولت، دادستانی اسرائیل علیه «نتانیاهو» اعلام جرم کرد

سرزمینهای اشغالی فلسطین در یکی از بدترین برهههای زمانی خود، از خلأ نخستوزیری کارساز رنج میبرد. روز پنجشنبه درست یک روز پس از آنکه «بنی گانتز»، به‌عنوان مأمور تشکیل دولت از ناتوانیاش در مأموریتش خبر داد، دادستان رژیم صهیونیستی با اعلام جرم علیه «بنیامین نتانیاهو»، نخستوزیر مستقر به‌طور رسمی وی را متهم به ارتشا کرد و شایستگی وی را برای پستی که دارد و در فکر تداوم آن است، زیر سؤال برد.


به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، «بنیامین نتانیاهو»، دیروز در واکنش به اقدام «آویخای مندلبلیت»، دادستانی رژیم صهیونیستی، برای فرار از واقعیتهای موجود که شایستگی وی را برای پست نخستوزیری مورد تردید قرار میدهد، مدعی شد، علیه وی «کودتا» شدهاست. او گفت: «آنچه رخ داده، کودتایی بر اساس تحقیقاتی جانبدارانه برای دستگیری من است. اما من هرگز استعفا نمیکنم.» در پی این اظهارات، «بنی گانتز» در سخنانی، اعلام جرم علیه نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را برای این رژیم روزی غم انگیز توصیف کرد و خطاب به «نتانیاهو» گفت: «هیچ کودتایی در کار نیست.» «نتانیاهو» از بیش از یک سال قبل با اتهاماتی نظیر رشوه، خیانت و سوء‌استفاده از قدرت در سه پرونده موسوم به «1000»، «2000» و «4000» مواجه بودهاست.


اعلام جرم علیه «بنیامین نتانیاهو» در حالی است که سرزمینهای اشغالی فلسطین در هرج و مرج سیاسی کم سابقهای به سر میبرد. این رژیم در طول تنها شش ماه مجبور به برگزاری دو انتخابات پارلمانی شدهاست. اما هنوز نتوانسته نخستوزیر خود را انتخاب کند. در انتخابات آوریل «نتانیاهو» با وجود دو فرصتی که به وی داده شد، نتوانست از پس این مهم برآید و در انتخابات ماه سپتامبر نیز، ابتدا «نتانیاهو» مأمور تشکیل دولت شد و سپس با ناکامی او در رسیدن به ائتلاف با احزاب این مأموریت به «بنیگانتز» سپرده شد. اما او نیز روز چهارشنبه بعد از مذاکرات فراوان 28 روزه با سایر احزاب، اظهار عجز کرد. در نهایت روز پنجشنبه «روون ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی از اعضای پارلمان خواست به توافق رسیده و فردی را به‌عنوان نخستوزیر معرفی کنند. آنها طبق قانون 21 روز فرصت دارند، تا مأموریت محوله را به سر انجام رسانند. از روز پنجشنبه، دو روز از این مهلت به پایان رسیده و باید دید آیا آنها در 19روز باقیمانده قادر به رسیدن به توافق خواهند بود یا نه.


رژیم صهیونیستی در حالی از شرایط نابسامان داخلی رنج میبرد که در خارج از مرزها نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند. بعد از اینکه «دونالد ترامپ»، با گوشهچشمی به انتخابات 2020 و کسب حمایت لابی صهیونیستی، در جهت کمک به «نتانیاهو» شهرکسازیهای صهیونیستی در کرانه باختری را قانونی اعلام کرد، شورای امنیت در نشستی این مسأله را به شور گذاشت. در این جلسه اعضای شورای امنیت با جدیت کامل، مخالفت خود با این اقدام را اعلام و تأکید کردند، این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی و ناقض آنها است.

منبع : ایران ، بنفشه غلامی ، 02/09/1398

لینک کوتاه:

کپی شد