جمعه 20/سپتامبر/2024

ترامپ لایحه محدودیت اختیارات جنگی علیه ایران را وتو کرد

پنج‌شنبه 7-می-2020

رئیس جمهور آمریکا قطعنامه کنگره در مورد محدود کردن اختیارات جنگی وی علیه ایران را وتو کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از رویترز، دونالد ترامپ در بیانیه‌ای عنوان کرد: «امروز من قطعنامه اس.جی ۶۸ که قصد داشت مرا به سمت منع استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده در خصومت با ایران سوق دهد را وتو کردم. این قطعنامه‌ای بسیار توهین‌آمیز بود که دموکرات‌ها آن را به عنوان بخشی از راهبرد خود جهت ایجاد تفرقه در حزب جمهوری‌خواه و پیروزی در انتخابات ۳ نوامبر تهیه کرده بودند. جمهوری‌خواهان کمی که به این قطعنامه رأی مثبت دادند بازیچه دست آنها شدند.»

وی در ادامه این بیانیه مدعی شد که ایالات متحده از زور علیه ایران استفاده نکرده است. ترامپ نوشت: علاوه بر این، قطعنامه اس‌جی68 بر مبنای سوء برداشت از واقعیت‌ها و قوانین پایه‌گذاری شده است. به‌خلاف ادعای مطرح‌شده در قطعنامه، ایالات متحده وارد مسئله استفاده از زور علیه ایران نشده است.

ترامپ همچنین یادآور شده است: قطعنامه اس‌جی68 به توانایی و قدرت رئیس جمهور برای حفاظت از ایالات متحده و متحدانش لطمه می‌زد. این قطعنامه به‌طور تلویحی به‌معنای آن بود که اختیارات قانونی رئیس جمهور برای استفاده از نیروی نظامی صرفاً برای دفاع از آمریکا و نیروهایش در برابر حملات احتمالی و قریب الوقوع محدود شود، این درست نیست. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تهدیدها رو به افزایش است و قانون اساسی ما تأکید می‌کند که رئیس جمهور باید قادر به پیش‌بینی تحرکات بعدی دشمنان و اتخاذ تصمیم‌های سریع و قاطع در برابر آنها باشد. این دقیقاً کاری است که من کردم.

مجلس نمایندگان آمریکا دهم بهمن‌ماه طرح پیشنهادی «رو خانا» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا در مورد ممنوعیت استفاده دولت ترامپ از وجوه فدرال برای اقدام نظامی علیه ایران را تصویب کرد.

این مجلس علاوه بر مسدود کردن بودجه اقدامات نظامی ترامپ علیه ایران، با اکثریت آرا (۲۳۶ رأی مثبت در برابر ۱۶۶ رأی مخالف) مجوز جنگی سال ۲۰۰۲ برای اقدام نظامی علیه عراق را که دولت ترامپ برای توجیه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی استفاده کرده بود، لغو کرد.

کاخ سفید پیشتر تصریح کرده بود که در صورت تصویب این طرح، دونالد ترامپ آن را وتو خواهد کرد.

مجلس سنا تنها چند ساعت پس از اعلام وتوی قطعنامه کاهش قدرت و اختیارات جنگی با ایران توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که قصد دارد پنجشنبه نشستی را برای لغو این تصمیم ترامپ برگزار کند.

لینک کوتاه:

کپی شد