پنج شنبه 26/سپتامبر/2024

آزمایش موشک بالستیک در سرزمین های اشغالی و سکوت مدعیان صلح جهانی

جمعه 5-ژوئن-2020

در حالیکه کشورهای غربی بعد از هر آزمایش موشکی ایران، هیاهوی زیادی را به راه انداخته و اقدامات ایران هراسانه خود را افزایش می دهند اکنون در برابر آزمایش موشکی رژیم صهیونیستی سکوت کرده اند.
رژیم صهیونیستی روز سه شنبه دوم ژوئن (۱۳ خرداد) اعلام کرد در هفته‌هایاخیر دو موشک بالستیک را به طور آزمایشی در دریای مدیترانه پرتاب کرده واین آزمایش موفقیت‌آمیز بوده است.

سازمان صنایع هوافضای اسرائیل با تأیید این خبر گفته این پروژه پیچیدهکه با بهره‌گیری از دو سامانه تسلیحاتی توپخانه دوربرد عملیاتی شده در«آب‌های آزاد» انجام شده است. این سازمان با انتشار بیانیه‌ای در این زمینهاعلام کرد: «سناریوی اول شامل پرتابه کوتاه‌برد به فاصله ۹۰ کیلومتری ودومی به مسافت طولانی‌تر یعنی ۴۰۰ کیلومتر بوده است.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «در هر دو سناریو، موشک به سمت مسیرپیش‌بینی شده پرتاب شده و به سمت هدف هدایت گردید و در نهایت با بیشتریندقت به آن برخورد کرد.»

تاریخ انجام این آزمایش‌ها اعلام نشده است.

در بیانیه سازمان هوافضای رژیم صهیونیستی ضمن تأکید بر این که هم سامانهتسلیحاتی و هم موشک‌ها «با موفقیت» تمامی اهداف پروژه آزمایشی را برآوردهکردند، آمده است: «در بخش اهداف زمینی، سامانه بر روی یک کشتی در دریایآزاد مستقر شده بود تا مطابق با الزامات ایمنی آزمایش‌های از این نوعباشد.»

ابراز خرسندی نتانیاهو و سکوت مدعیان صلح جهانی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این خبر استقبال کرد وپس از اعلام موفقیت آزمایش دو موشک بالستیک گفت: «ما در بحبوحه نبرد باویروس کرونا، به تضمین امنیت اسرائیل به دو روش تهاجمی و دفاعی ادامهمی‌دهیم.»

ژنرال اسحاق بریک: ارتش اسرائیل در برابراین تهدیدات چه دفاعی دارد؟ پاسخ این است؛ دفاع بسیار اندک. در زمان امتحانبه سادگی می‌توان گفت که هیچ

رژیم صهیونیستی تا کنون صدها بار به سوریه حمله نظامی کرده و آزمایش اینموشک‌های بالستیک حکایت از سیاست‌های تجاوز کارانه این رژیم جعلی دارد.

همانطور که اشاره شد کشورهای غربی که در برابر پیشرفت‌های ایران هموارهابراز نگرانی می‌کنند در خصوص این اقدام صهیونیست‌ها هیچ واکنشی نداشتهاند.

آزمایش این موشک‌های بالستیک در حالی انجام شده که نتانیاهو بدنبالالحاق بخش‌هایی از سرزمین‌های فلسطینی است و این تصمیم واکنش‌های منفیزیادی را در جهان باعث شده است.

تاریخچه کار بر روی تولید موشک در سرزمین های اشغالی به ۱۰ سال بعد ازتأسیس رژیم صهیونیستی باز می‌گردد. تا پیش از ازمایش روز سه شنبه ازموشک‌های «جریکو ۳» به عنوان یکی از جنگ افزارهای اسرائیلی یاد می‌شد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، موشک‌های سه مرحله‌ای جریکو ۳ قابلیت حملکلاهکی ۲.۲ تنی را دارند و موشکی با برد متوسط به شمار می‌روند. یک موشکجریکو ۳ با سوخت جامد که امکان پرتاب سریع آن در صورت نیاز وجود دارد، بهطور قطع قادر به حمل یکی از آن کلاهک‌های هسته‌ای که اسرائیل هرگز بهمالکیت آن اعتراف نکرده، خواهد بود. چنین موشک‌هایی یا دست کم آنهایی کهقابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای متعارف را دارند، احتمالاً به اندازه کافیبرای هدف گیری تأسیسات تحقیقات هسته‌ای دقیق نیستند.

توان موشکی رژیم صهیونیستی در چه حد است؟

در فوریه سال جاری میلادی «یوزی روبین» که از وی به عنوان پدر سیستمموشکی پیکان در سرزمین‌های اشغالی یاد می‌شود، در مصاحبه با روزنامهصهیونیستی جروزالم پست گفت اسرائیل برای جلوگیری از حملات ویرانگر بالقوهپهبادی ایران باید قابلیت دفاع ۳۶۰ درجه‌ای داشته باشد.

وی این سخنان را هنگام رونمایی از کتاب جدید خود با عنوان «از جنگستارگان تا سپر آهنین» بیان کرد. روبین که از اعضای مؤسسه استراتژی و امنیتبیت المقدس محسوب می‌شود، در سخنانی در جمع افرادی موسوم به «پدران» سیستمموشکی پیکان توضیح می‌دهد که کلید اصلی برای اسرائیل، برتری اطلاعاتی وهمچنین برخورداری از سیستم‌های به هم پیوسته هشدار اولیه است.

«یوزی روبین» پدر سیستم موشکی پیکان رژیم صهیونیستی: توانایی اسرائیل برای مقالبه با چالش‌های امنیتی متوسط است

در کتاب روبین، یک مساله مهم که درباره آن تحقیق شده این است که اسرائیلچگونه به صورت مؤثر: ۱) تهدیدات موشکی جدید را ارزیابی می‌کند ۲) مفاهیمجدید از این تهدیدات ارائه کرده و برای مقابله با این تهدیدات نیروسازیمی‌کند ۳) برای خنثی کرد این تهدیدات، از الگوهای عملیاتی جدید زمینی تبعیتخواهد کرد.

وی توانایی‌های اسرائیل را در مقابله با این چالش‌ها در حد متوسط ارزیابی می‌کند.

بخشی از چالش منحصر به فردی که روبین در کتاب خود آن را شناسایی کرده،آن است که اسرائیل برای مواجهه با تهدیدات جدید موشکی ایران، حزب الله وحماس، فقط از ابزار ناکافی و اشتباه – در میان ابزارهای موجود – استفادهنمی‌کند.

وی می‌افزاید پیش از این که سیستم‌های موشکی گنبد آهنین، پیکان و دیویداسلینگ به واقعیت تبدیل شوند، اسرائیل باید راهکارهای کاملاً جدیدی ابداعکند که قدرت‌های برتر نظیر آمریکا در خلق آن ناکام بوده اند.

علاوه بر وی، «اسحاق بریک» ژنرال احتیاط ارتش رژیم صهیونیستی، ازسناریویی پرده برداشت که به مثابه پایان این رژیم با توجه به توان موشکیبالای محور مقاومت است.
بریک افزود: ۱۵ سال از جنگ دوم لبنان (جنگ ۳۳روزه) گذشته است و سیستم‌ها از آن زمان پیشرفته‌تر شده اند و قواعد درگیریدر منطقه تغییر پیدا کرده است و این را دشمن درک می‌کند و منتظر وارد کردنضربات مهلک به اسرائیل با ۲۰۰ هزار موشکی است که در انبارهای خود دارد.

این ژنرال صهیونیست اذعان کرد: تهدید فقط در آمار و ارقام نیست بلکهتوسعه و پیشرفت در میزان دقت موشکهاست که به سلاحی کشنده تبدیل شده است وبا توجه به امکاناتی از قبیل رایانه‌های ارزان و تکنولوژی جی پی اس می‌توانموشک دقیق و ابتدایی را به منطقه با مساحت ۱۰ هزار مترمربع شلیک کرد وهنگامی که این هدف در مرکز شهر باشد، تلفات و خسارات سنگین خواهد بود وهنگامی که از موشک سنگین و نقطه زن صحبت به میان آورده شود بهتر است که بهجزئیات آنچه رخ خواهد داد (میزان تلفات و خسارات) نپردازیم.

بریک در ادامه می پرسد: ارتش اسرائیل در برابر این تهدیدات چه دفاعیدارد؟ پاسخ این است؛ دفاع بسیار اندک. در زمان امتحان به سادگی می‌توان گفتکه هیچ.

منبع : مهر ، 14/03/1399

لینک کوتاه:

کپی شد